2016-09-29, 12:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Aethelred
Många skåningar och andra sydsvenskar kombinerar denna/detta med bestämd artikel, exempelvis "detta problemet".

Vistas du vid inspelningen av Grannfejden?
Citera
2016-09-29, 18:47
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Jag kan tycka att det är fullkomligt onödigt att lägga till »gammal« när det är tal om någons ålder. Hörde senast i morse när Shimon Peres frånfälle ingick i nyhetsflödet.

Helt onödigt tillägg: han blev 93 år.

Detta med att lägga till "gammal" är dock mycket gammalt (no pun intended). Det är inget som någon bara har hittat på på senare år.
Citera
2016-09-29, 18:48
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aethelred
Många skåningar och andra sydsvenskar kombinerar denna/detta med bestämd artikel, exempelvis "detta problemet". Även om jag inte med säkerhet kan säga att det är grammatiskt fel låter det slarvigt.

Jag trodde att detta var typiskt göteborgskt?
Citera
2016-09-29, 23:53
Medlem
NoTruces avatar
Citat:
Jag kan tycka att det är fullkomligt onödigt att lägga till »gammal« när det är tal om någons ålder. Hörde senast i morse när Shimon Peres frånfälle ingick i nyhetsflödet.

Jag tycker det är onödigt att lägga in det modala hjälpverbet kunna före huvudverbet tycka. Om man inte vill signalera ambivalens eller osäkerhet.
Citera
2016-09-30, 10:01
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoTruce
Jag tycker det är onödigt att lägga in det modala hjälpverbet kunna före huvudverbet tycka. Om man inte vill signalera ambivalens eller osäkerhet.

Då är det inte onödigt och du svarar själv på varför. I mitt fall ville jag uttrycka en nyans eftersom själva frågan oftast ställs: hur gammal är du?

Det slog mig, när jag lyssnade på den nyhetssändning jag relaterar till, att det kändes fel. Då det finns i grundfrågan ville jag lätta upp mitt tyckande, vilket jag markerade på det viset.
Citera
2016-09-30, 10:21
Bannlyst
Citat:

Det är troligtvis för att ge det en viss dignitet. Abrupta avslut kan uppfattas som mer lättvindiga. Om det sedan är inbillat eller ej är en separat fråga.
Citera
2016-09-30, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heuristik
Vistas du vid inspelningen av Grannfejden?

Nej, hurså? Finns det en subtil hänvisning i fetmarkerat ord som jag missar?
Citera
2016-09-30, 11:43
Medlem
Människor som blandar ihop harmonisera med harmoniera. Känns väldigt okunnigt, underklassigt men ack så vanligt.
Citera
2016-09-30, 11:48
Medlem
gato12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoTruce
Är ju annars en fullkomlig farsot i samhället just nu att lägga huvudet på sned och säga; "jag kan tycka att" eller "jag kan känna att"...

Används som ett sätt att liksom desarmera det man ska till att säga. Och ger en frihet att kunna kläcka ur sig vilka dumheter som helst.

Särskilt kvinnofolk runt 30 använder sig av den här strategin.
Citera
2016-09-30, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av junne13
Människor som blandar ihop harmonisera med harmoniera. Känns väldigt okunnigt, underklassigt men ack så vanligt.

Underklassigt är väl att ta i? Den som använda harmoniera vid fel tillfälle försöker sig måhända på ett alltför avancerat språkbruk, så långt är jag med.
Citera
2016-09-30, 12:16
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gato12
Är ju annars en fullkomlig farsot i samhället just nu att lägga huvudet på sned och säga; "jag kan tycka att" eller "jag kan känna att"...

Används som ett sätt att liksom desarmera det man ska till att säga. Och ger en frihet att kunna kläcka ur sig vilka dumheter som helst.

Särskilt kvinnofolk runt 30 använder sig av den här strategin.

Nej, du är fel ute...det är »jag tänker...« som är farsoten.

Jag tänker att jag kan tycka det, tror jag.
Citera
2016-09-30, 15:27
Medlem
Bluekeepers avatar
Citat:
Nej, du är fel ute...det är »jag tänker...« som är farsoten.

Jag tänker att jag kan tycka det, tror jag.

Nej, det är det inte. Båda uttryckssätten går an i talspråk. Du kan inte sätt din egen agenda, då är det bättre du håller dig ifrån omvärldens sammanlänkade åsiktsplattformar...

Du mår dåligt...bitter och nere...på eget initiativ...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in