2016-10-04, 18:24
Medlem
NoTruces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nisse Gandhi
I Johannes 18:36 säger Jesus »Mitt rike är icke av denna världen«.

Jag tycker att det låter bättre med »denna värld«. Eftersom det rör sig
om ett bibliskt citat får man kanske inte ändra uttrycket till en, i mina
öron, modernare grammatik.

Testa att läsa citatet med göteborgsk dialekt.

Men om man lägger betoningen på "denna" låter det ju genast bättre.
Citera
2016-10-04, 21:16
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av schwimmente
Hörde "mixade känslor" igen. Vill bara dö.

Inga mixade känslor hos dig därvidlag alltså.
Citera
2016-10-04, 22:49
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av junne13
Människor som blandar ihop harmonisera med harmoniera. Känns väldigt okunnigt, underklassigt men ack så vanligt.
Har jag aldrig noterat. Menar du att de använder harmoniera om att sätta ackord till en melodi, eller harmonisera om att vara i samklang med, eller både och?
Citera
2016-10-05, 00:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Har jag aldrig noterat. Menar du att de använder harmoniera om att sätta ackord till en melodi, eller harmonisera om att vara i samklang med, eller både och?

Nej. De säger "harmoniera" om lagar och sånt. Nu ska EU "harmoniera" m.m. . Mot bättre vetande.
Citera
2016-10-05, 09:06
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Nej. De säger "harmoniera" om lagar och sånt. Nu ska EU "harmoniera" m.m. . Mot bättre vetande.

Lagar ska harmoniseras för att harmoniera.
Citera
2016-10-05, 16:54
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nisse Gandhi
I Johannes 18:36 säger Jesus »Mitt rike är icke av denna världen«.

Jag tycker att det låter bättre med »denna värld«. Eftersom det rör sig
om ett bibliskt citat får man kanske inte ändra uttrycket till en, i mina
öron, modernare grammatik.

Inte alls, jag tycker då att det är vackrare och mäktigare med "denna världen". Och detta gäller även raden i Dan Anderssons dikt som jag kom att tänka på nu:

"Kom till oss, ty denna jorden den är icke riket ditt".
Citera
2016-10-05, 21:48
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
OK. Den normala betydelsen för mig av harmonisera är alltså den musikaliska, men du har rätt i att det också kan användas i betydelsen bringa i samklang mer allmänt. EU-ländernas lagstiftningar måste harmoniseras för att kunna harmoniera, typ. Där kan jag tänka mig att det kan bli fel ibland. Men det handlar alltså inte om att det inte skulle kunna gå att använda harmoniera när det gäller lagar, utan bara om att harmoniera beskriver ett tillstånd, och harmonisera en process.
Citera
2016-10-06, 10:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
OK. Den normala betydelsen för mig av harmonisera är alltså den musikaliska, men du har rätt i att det också kan användas i betydelsen bringa i samklang mer allmänt. EU-ländernas lagstiftningar måste harmoniseras för att kunna harmoniera, typ. Där kan jag tänka mig att det kan bli fel ibland. Men det handlar alltså inte om att det inte skulle kunna gå att använda harmoniera när det gäller lagar, utan bara om att harmoniera beskriver ett tillstånd, och harmonisera en process.

Det är väsensskilda saker. Harmonisera är det enda ordet som får förekomma i lagstiftningssammanhang, harmoniera är helt fel. Orden är lika, ja, men har inget samband.
Citera
2016-10-06, 15:43
Bannlyst
Kanske redan tagits upp men är irriterad över att vissa skriver "väl" som "väll".
Citera
2016-10-06, 19:09
Bannlyst
Citat:
Det är väsensskilda saker. Harmonisera är det enda ordet som får förekomma i lagstiftningssammanhang, harmoniera är helt fel. Orden är lika, ja, men har inget samband.
Tänkte ifall man spelar en låt på dragspel, harmonika, hur ser ordböjningen ut?
Harmonisera känns fel.
Citera
2016-10-06, 19:28
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fasttrain
Tänkte ifall man spelar en låt på dragspel, harmonika, hur ser ordböjningen ut?
Harmonisera känns fel.

Det är klart att det blir fel. När man spelar ett instrument [oavsett vilket] så musicerar man. Sedan är det bra om det harmonierar när flera spelar samtidigt.
Citera
2016-10-06, 19:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det är klart att det blir fel. När man spelar ett instrument [oavsett vilket] så musicerar man. Sedan är det bra om det harmonierar när flera spelar samtidigt.
Tack HerrGickhan, där lärde jag mej något nytt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in