2013-02-07, 22:38
Bannlyst
Jag torkar lite kött i ugnen nu, men jag har egentligen ingen aning om hur det funkar däri. Jag brukar köra köttet i låg värme tills dess det blir klart men har funderat på om man kanske skulle låta köttet torka hängandes i taket eller liknande. Kan man göra det?

Behöver man oroa sig för bakterietillväxt om ytan på köttet redan är torkat, vilket et bli i ungen efter nån timme? Det har ju en tendens att bli lite väl genomstekt om man kör det i ugnen.
Citera
2013-02-08, 01:05
Awaiting Email Confirmation
KvadratNegerBolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kukenkkkkuenkuen
Jag torkar lite kött i ugnen nu, men jag har egentligen ingen aning om hur det funkar däri. Jag brukar köra köttet i låg värme tills dess det blir klart men har funderat på om man kanske skulle låta köttet torka hängandes i taket eller liknande. Kan man göra det?

Behöver man oroa sig för bakterietillväxt om ytan på köttet redan är torkat, vilket et bli i ungen efter nån timme? Det har ju en tendens att bli lite väl genomstekt om man kör det i ugnen.
Finns ju många som hänger köttet utomhus och låter det hänga där så det borde inte bli några problem.
Citera
2013-02-08, 01:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av KvadratNegerBoll
Finns ju många som hänger köttet utomhus och låter det hänga där så det borde inte bli några problem.

Så om ytan är torkad så borde ju insidan vara relativt fri från bakteriehärder?

Det är så jag ser det i alla fall, fast å andra sidan vet jag inte ett smack om matlagning.

Nån som vet säkert?
Citera
2013-02-08, 01:21
Medlem
DingusMcDucks avatar
Citat:
Så om ytan är torkad så borde ju insidan vara relativt fri från bakteriehärder?

Det är så jag ser det i alla fall, fast å andra sidan vet jag inte ett smack om matlagning.

Nån som vet säkert?

Jag är ingen expert på området, men visst är det mest på ytan som (aeroba) mikroorganismer trivs. Om du har saltat köttet ordentligt, så minskar ju risken för tillväxt. Jag gissar att salthalten är betydligt viktigare än hur torr ytan är.
Citera
2013-02-08, 01:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av DingusMcDuck
Jag är ingen expert på området, men visst är det mest på ytan som (aeroba) mikroorganismer trivs. Om du har saltat köttet ordentligt, så minskar ju risken för tillväxt. Jag gissar att salthalten är betydligt viktigare än hur torr ytan är.

Jag lät köttet ligga i ett vattenbad (1 l vatten + 1,3 dl salt) i fyra timmar, visst borde ju köttet vara redo för torkning efter det?

Köttet var skivar, 1 cm cirka
Citera
2013-02-08, 02:06
Medlem
DingusMcDucks avatar
Citat:
Jag lät köttet ligga i ett vattenbad (1 l vatten + 1,3 dl salt) i fyra timmar, visst borde ju köttet vara redo för torkning efter det?

Det låter rimligt för mig att köttet är tillräckligt salt efter den tiden (förutsatt att du skivade det innan du lade det i saltlagen), men jag är som sagt ingen expert.
Citera
2013-02-08, 02:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av DingusMcDuck
Det låter rimligt för mig att köttet är tillräckligt salt efter den tiden (förutsatt att du skivade det innan du lade det i saltlagen), men jag är som sagt ingen expert.

Jepp, det var skivat innan, ligger inne i ugnen nu. Vi får se hur det blir
Citera
2013-02-08, 10:40
Medlem
christerys avatar
Citat:

Det var vetenskapligt, jag trycker ner lite skivor kött med grovsalt i en bunke i 1-2 dygn. Hänger ut dom ifrån dassfönstret i nån vecka. Finns inte en chans att det växer bakterier på mina salta klimpar.

Har inte dött ännu av det - men jag räknar med att dö nån gång.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in