2013-02-07, 20:59
Medlem
erikkkkks avatar
När man läser om kokain på olika ställen, så nämns den i princip som centralstimulanternas motsvarighet till heroin. Men varför?

Heroin förknippas ofta med småkriminalitet, uteliggare, HIV, sprutor, överdos osv. Man läser om folk som är beroende av heroin, hur de får pengar till det, hur de försöker sluta osv. Tar man heroin så är man illa ute. Skulle jag ha barn och jag skulle få reda på att det tagit heroin, så hade jag blivit väldigt orolig. Och det med rätta, även om heroin går att bruka sporadiskt för vissa indvider.

Men kokain: Dyrt, ger endast psykiskt beroende (ska dock ej underskattas), förknippas ej med uteliggare/HIV/sprutor. Jag har aldrig hört talas om någon som är/har varit beroende av det, förutom i filmer eller väldigt förmögna personer. Jag skulle heller inte reagera särskilt starkt på om mitt barn skulle testa det någon gång. Det jag då skulle oroa mig för hade varit att umgänget som använder kokain eventuellt sysslar med andra, grövre kriminella handlingar också.

Hur ser svensson egentligen på kokain? Farligt, beroende, smutsigt, överdos, samhällets bottenskikt, HIV, sprutor, umgås i fel kretsar? Varför benämns det som en så tung drog? Den är ju inte särskilt farlig, folk har sällan råd att missbruka den, man injicerar oftast inte den, man hör inte om vanliga medelsvenssons som går ner sig av den. Den är heller inte förknippad med psykos som t.ex. cannabis är, inga "hål" i hjärnan som vi lärt oss att ecstasy ger, man tror inte att man kan flyga som av LSD. Kokains effekt på hjärnan är dessutom väldigt simpel. Det enda jag kan komma på är att man ska bli väldigt aggressiv av kokain, vilket är en vanlig uppfattning.

Är själv ingen kokainfanatiker, utan jag undrar helt sonika varför gemene mans bild av kokain är som den är, om den nu är som jag uppfattat den.
Citera
2013-02-07, 21:16
Medlem
Heisenburgs avatar
Kokain är en tung och mycket vanebildande drog om den inte är lika utbankad som i sverige...
Citera
2013-02-07, 21:19
Medlem
jeppezons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av erikkkkk
När man läser om kokain på olika ställen, så nämns den i princip som centralstimulanternas motsvarighet till heroin. Men varför?

Heroin förknippas ofta med småkriminalitet, uteliggare, HIV, sprutor, överdos osv. Man läser om folk som är beroende av heroin, hur de får pengar till det, hur de försöker sluta osv. Tar man heroin så är man illa ute. Skulle jag ha barn och jag skulle få reda på att det tagit heroin, så hade jag blivit väldigt orolig. Och det med rätta, även om heroin går att bruka sporadiskt för vissa indvider.

Men kokain: Dyrt, ger endast psykiskt beroende (ska dock ej underskattas), förknippas ej med uteliggare/HIV/sprutor. Jag har aldrig hört talas om någon som är/har varit beroende av det, förutom i filmer eller väldigt förmögna personer. Jag skulle heller inte reagera särskilt starkt på om mitt barn skulle testa det någon gång. Det jag då skulle oroa mig för hade varit att umgänget som använder kokain eventuellt sysslar med andra, grövre kriminella handlingar också.

Hur ser svensson egentligen på kokain? Farligt, beroende, smutsigt, överdos, samhällets bottenskikt, HIV, sprutor, umgås i fel kretsar? Varför benämns det som en så tung drog? Den är ju inte särskilt farlig, folk har sällan råd att missbruka den, man injicerar oftast inte den, man hör inte om vanliga medelsvenssons som går ner sig av den. Den är heller inte förknippad med psykos som t.ex. cannabis är, inga "hål" i hjärnan som vi lärt oss att ecstasy ger, man tror inte att man kan flyga som av LSD. Kokains effekt på hjärnan är dessutom väldigt simpel. Det enda jag kan komma på är att man ska bli väldigt aggressiv av kokain, vilket är en vanlig uppfattning.

Är själv ingen kokainfanatiker, utan jag undrar helt sonika varför gemene mans bild av kokain är som den är, om den nu är som jag uppfattat den.

"inga "hål" i hjärnan som vi lärt oss att ecstasy ger"

Källa? O länka gärna en säker och pålitlig sådan...

Annars skulle jag nog tro att kokain har fått den bilden den har fått då det är en sådan påfrestning för hjärtat o folk med sämre hjärta dör relativt lätt om man jämför med någon som har ett starkt hjärta.
Citera
2013-02-07, 21:20
Medlem
gebbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OssoBucco
Ni som funderar på att testa ladd bör tänka om! Det negativa slår ut det positiva på ett sätt som endast kan jämföras med heroin eller liknande.

Som tur är suger kolan i Sverige. Det är nog därför det är relativt sällan man hör talas om folk som har problem med skiten. Den kolan kan man dra utan att någon förstår. Man blir lite gladare och får mer energi. Inte mycket mer.

Har man dock rätt kontakter går det utför ganska snabbt. För bra kola ger det ultimata ruset. Ni som skriver att kolaruset är subtilt har aldrig testat bra kola. Bra kola våldtar "lyckocentralen" i hjärnan! På några sekunder har din värld blivit totalt förändrad. Det spelar ingen roll om du är på riktigt dåligt humör eller t.o.m. deprimerad, på några sekunder älskar du allt och alla och mår som att du precis har vunnit en miljon. Nej förresten, du mår tusen gånger bättre.

Hela världen vibrerar. Luften känns krispig och hjärtat vrålar i bröstkorgen. Du förvandlas till ett litet barn i en godisbutik. Allt är ditt. Det är bara att ta vad du vill ha.

Problemet är bara att du blir totalt odräglig och ofta fullkomligen avskyvärd. För nyktra människor uppfattas du som en frustande självgod idiot.

Sedan när effekten börjar dala känns allt jävligt sunkigt. Det går fort. Alla färger känns gråa och du kan inte komma på en enda sak som känns meningsfull. Du kan sitta i världens mest intressanta diskussion med världens bästa polare och plötsligt börja hata. Ruset kan slå om till en mardröm på några sekunder.

Det är nu du måste ha mer. Hur det sker spelar ingen roll. Återdoseringsbehovet är extremt. Det har hänt att man har dragit linor helt öppet på krogen när toaletten varit upptagen. Ren idioti. Omdömet är helt bortblåst.

För varje återdosering blir ruset mindre och mindre fräscht. Om den första linan är en fabriksny Ferrari är den sista en rostig gammal Fiat.

Du märker att linorna ger sämre och sämre effekt så du ökar doserna. Tillslut känns det bara som att man snortar adrenalin och man undrar när hjärtat ska explodera.

Dagen efter ska vi inte tala om. Eftersom man alltid druckit mer sprit än vad som krävs för att sänka en elefant är man ju självklart extremt bakfull. Det faktumet att man kvällen innan har dragit i sig ett par gram ytterst potent ladd gör ju inte saken bättre. Bakfyllan kan bara beskrivas som ondskefull. Ondska i sin renaste form.

Tyvärr glömmer man detta jävligt snabbt. Det enda som finns kvar är känslan av den första linan.

Som tur är har jag blivit alldeles för ekonomisk för att syssla med sådant nu för tiden. För det är ju så att ska du få tag på potent ladd måste du handla direkt från snubbarna som tar in det i landet och då är det minst tio gram åt gången som gäller.

Taget från en annan tråd.

Har personligen ingen erfarenhet av kokain men det låter jävligt logiskt att det är pga den dåliga kvaliten här som gör att det inte är en drog som har mycket skada för individen/samhället. Kollar man på sydamerika t.ex är det en helt annan femma.
Citera
2013-02-07, 21:22
Medlem
TequilaBoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jeppezon

Annars skulle jag nog tro att kokain har fått den bilden den har fått då det är en sådan påfrestning för hjärtat o folk med sämre hjärta dör relativt lätt om man jämför med någon som har ett starkt hjärta.

Vadå dör relativt lätt? Nu är det nog du som får hosta ur dig en källa
Citera
2013-02-07, 21:23
Medlem
jeppezons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TequilaBoy
Vadå dör relativt lätt? Nu är det nog du som får hosta ur dig en källa

Ja relativt lätt kanske är att överdriva men kokain är en av de drogerna som är mest påfrestande för hjärtat, mer än mdma o tjack iaf.
Citera
2013-02-07, 21:38
Medlem
erikkkkks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jeppezon

"som vi lärt oss att ecstasy ger".
Ta och läs mellan raderna så förstår du nog hur mycket jag tror på det...

Är det verkligen så pass mycket värre än amfetamin?
Citera
2013-02-07, 21:43
Medlem
jeppezons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av erikkkkk
"som vi lärt oss att ecstasy ger".
Ta och läs mellan raderna så förstår du nog hur mycket jag tror på det...

Är det verkligen så pass mycket värre än amfetamin?

Det är ungefär 25% värre, den siffran är inget jag har källa till då jag själv har kommit fram till den genom jämföra hur många som tar amf o dör av en hjärtattack o hur många som tar kola o får en hjärtattack sen kan det ju vara andra faktorer som spelar in med o därför jag inte kan länka till någon källa för just det.

Sen på en dokumentär sa dem att det var värre än amf men inte hur mkt värre. Vet dock inte om dem snackade om bankat skit eller inte men förutsätter att dem inte gjorde det.

En anledning till varför folk dör av kola o inte amf är för amf håller i sig längre. Kola fyller du på o fyller på o fyller på osv osv....
Citera
2013-02-07, 21:48
Bannlyst
Kokain är väldigt dyrt att missbruka, för dyrt för de allra flesta. Jag har då aldrig sett nån fastna i kokainträsket. Har ni?
Citera
2013-02-07, 21:51
Medlem
undervattenfisks avatar
Jävligt bra inlägg det i min spoiler på hur kokain fungerar gentemot amfetamin..

Men enligt min egen åsikt får man ta den drogen man känner att man gillar och det ska inte ens vara olagligt att ta för eget bruk tycker jag.

Citera
2013-02-07, 21:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av undervattenfisk
Jävligt bra inlägg det i min spoiler på hur kokain fungerar gentemot amfetamin..

Men enligt min egen åsikt får man ta den drogen man känner att man gillar och det ska inte ens vara olagligt att ta för eget bruk tycker jag.

Skulle även kunna handla om meph.
Citera
2013-02-07, 21:54
Medlem
uuy1851s avatar
Man går från 0-100 direkt, och från 100-0 efter typ en 40 minuter - timme.

Man flyger högt och kraschar hårt. Därför blir återdoseringsbegäret starkt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in