• 1
  • 2
2013-02-07, 18:51
Medlem
KidCoopers avatar
Jag kom på iden att för att dra in lite extra pengar (och för att jag älskar att baka) baka och sälja tex bullar, muffins, bröd etc och sälja till de som vill.
Men hur pass funkar detta att göra hemma? Har man ett företag så är ju livsmedelsverket och hälsovaddetnuheter på en hårt med att man inte får baka hemma utan endast i godkänd lokal men om man gör detta på hobby nivå är det då okej att baka hemma och sälja?
Citera
2013-02-07, 19:08
Medlem
KaptenBuddhas avatar
När jag var 16 sålde jag fikabröd på mitt lokala torg på lördagarna, fick ihop 300-500 kr varje gång. Jag behövde bara betala för marknadsplatsen (100 kr), behövde aldrig betala för något tillstånd. Det kan vara för att jag var under 18 (tror inte att det är så troligt) men jag tror att man måste ha tillstånd för att sälja mat (korv, hamburgare etc.). Rätta mig om jag har fel.
Citera
2013-02-07, 19:11
Medlem
KidCoopers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaptenBuddha
När jag var 16 sålde jag fikabröd på mitt lokala torg på lördagarna, fick ihop 300-500 kr varje gång. Jag behövde bara betala för marknadsplatsen (100 kr), behövde aldrig betala för något tillstånd. Det kan vara för att jag var under 18 (tror inte att det är så troligt) men jag tror att man måste ha tillstånd för att sälja mat (korv, hamburgare etc.). Rätta mig om jag har fel.
ok, men nu är det ju inte mat i den formen jag ska sälja utan fikabröd så det kanske är okej?
Jag tänkte iaf inte ibörjan sitta på torg utan tänkte hänga upp lappar på tex anslagstavlan i affären och sedan ta beställningar, då behöver jag inte baka mer än vad folk köper. Går det bra kanske jag står på någon marknad ibland får väl se
Citera
2013-02-07, 19:13
Medlem
gavlips avatar
Annonsera på nätet. Går säkert bra om du bor i en större stad.
Citera
2013-02-07, 19:14
Medlem
KaptenBuddhas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KidCooper
ok, men nu är det ju inte mat i den formen jag ska sälja utan fikabröd så det kanske är okej?
Jag tänkte iaf inte ibörjan sitta på torg utan tänkte hänga upp lappar på tex anslagstavlan i affären och sedan ta beställningar, då behöver jag inte baka mer än vad folk köper. Går det bra kanske jag står på någon marknad ibland får väl se

Bara du har tillstånd att sätta upp lappar så låter det ju inte som om det är några problem, dock kanske du borde höra med någon professionell och fråga ifall man nu behöver tillstånd att sälja fikabröd ändå.
Det var så länge jag sålde så det kanske inte var lika strikt på den tiden vad vet jag?
Citera
2013-02-07, 19:19
Medlem
KidCoopers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gavlip
Annonsera på nätet. Går säkert bra om du bor i en större stad.

Vad gör det okej om man bor i en större stad? Och vad räknas som större stad?

Citat:
Bara du har tillstånd att sätta upp lappar så låter det ju inte som om det är några problem, dock kanske du borde höra med någon professionell och fråga ifall man nu behöver tillstånd att sälja fikabröd ändå.
Det var så länge jag sålde så det kanske inte var lika strikt på den tiden vad vet jag?

Jag försöker kolla runt på det men hittar inget vettigt svar i det hela.
Har en bekant som har ett smörgåscafé och när hon startade upp så höll hon i början till i sitt eget kök men vet inte om hon verkligen fick det, känner tyvärr inte riktigt att jag kan fråga henne då jag jobbar för henne ibland och hon ser mer elr mindre alla som gör något liknande som konkurrenter.
Citera
2013-02-07, 19:21
Medlem
Uninteresteds avatar
Citat:

Det är väl mer regel än undantag att skolklasser står och säljer fikabröd på tex. marknader för att dra in pengar till klasskassan. Kan inte tänka mig att dom ansöker om tillstånd för det.
Citera
2013-02-07, 19:30
Medlem
KidCoopers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Uninterested
Det är väl mer regel än undantag att skolklasser står och säljer fikabröd på tex. marknader för att dra in pengar till klasskassan. Kan inte tänka mig att dom ansöker om tillstånd för det.

Fast man får inte längre tex baka och sälja för att få pengar till klassen men det har inte med hygien att göra utan andra bestämmelser, men det hör egentligen inte hit heller.
Citera
2013-02-07, 19:56
Medlem
gavlips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KidCooper
Vad gör det okej om man bor i en större stad? Och vad räknas som större stad?

Om du bor i en större stad så är det stor chans att många bor nära dig och då har du fler att sälja till om du bor mer ödsligt så är där färre personer, men men det är inget som hindrar att du säljer var du än bor men du måste hitta folk att sälja till.

Jag skulle hellre köpa bröd av en privatperson som bakar det än av ICA eller Konsum.
Senast redigerad av gavlip 2013-02-07 kl. 19:59.
Citera
2013-02-07, 19:57
Medlem
Tlagnojs avatar
Arbetsliv och arbetsmarknad --> Företagande och företagsekonomi
/Moderator
Citera
2013-02-07, 20:02
Medlem
KidCoopers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gavlip
Om du bor i en större stad så är det stor chans att många bor nära dig och då har du fler att sälja till om du bor mer ödsligt så är där färre personer, men men det är inget som hindrar att du säljer var du än bor men du måste hitta folk att sälja till.

Jag skulle hellre köpa bröd av en privatperson som bakar det än av ICA eller Konsum.
Ja självklart måste det ju finnas en kundkrets. Men min fråga var (och är) ju om det är okej att baka hemma och sälja eller kommer livsmedelsverket stänga ner det hela?
Citera
2013-02-07, 20:19
Medlem
KidCoopers avatar
Hittade svaret nu. Det är helt lagligt att baka hemma och sälja men jag som säljare ansvarar för att det inte är bakterier osv i det jag bakar, dvs skulle någon bli sjuk av det jag har bakat står jag som har bakat det skyldig.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in