2013-02-07, 13:48
Medlem
Jag har fått en felaktig faktura, den är skickad till mitt namn men för något jag inte beställt. När jag hörde av mig till dem så svarade de att de skulle kreditera den.

Betyder det att jag kan kasta den direkt i papperskorgen och glömma bort att jag fått den över huvud taget? Det är inget som jag behöver göra nu?

Det innebär alltså inte att jag ska betala den och sen få igen pengarna eller något sånt? Jag har inte någon lust att få en betalningsanmärkning eller nåt sånt för en felskickad faktura =)

Mvh
Gojan
Citera
2013-02-07, 13:58
Medlem
Kreditfaktura är motsatsen till en debitfaktura. Så ja du skulle kunna slänga den, men jag hade sparat båda fakturorna ifall det blir något problem framöver.
Citera
2013-02-07, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av P1ller
Kreditfaktura är motsatsen till en debitfaktura. Så ja du skulle kunna slänga den, men jag hade sparat båda fakturorna ifall det blir något problem framöver.

Tack för ett snabbt svar!

Jag har inte riktigt koll på vad en "Kreditfaktura" är. Det står bara faktura på den, något de vill ha betalt för. Jag har ingen "korrekt" faktura eftersom jag inget beställt. Det är säkert bäst som du säger att spara den om det är nåt knas. Men när de nu ska "kreditera" den felaktiga fakturan så innebär det alltså att jag kan glömma hela händelsen utan att göra något mer? Och utan att något otrevligt kan hända?
Senast redigerad av gojan 2013-02-07 kl. 14:35.
Citera
2013-02-07, 14:35
Medlem
Skatteskolks avatar
Om du inte har scanner så fotografera den så du har den sparad om ifall.

Annars tycker jag att du kan ta kundtjänst ord att det är ordnat.
Citera
2013-02-07, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skatteskolk
Om du inte har scanner så fotografera den så du har den sparad om ifall.

Annars tycker jag att du kan ta kundtjänst ord att det är ordnat.

Tack för svaret!

Det jag menade var mest om jag förstått terminologin korrekt. Att när de "krediterar" en utskickad faktura så innebär det att den "stryks". Att man inte till exempel behöver betala den och sen få tillbaka pengarna eller något sånt. Att allt är fixat och färdigt i och med att de "krediterar" den.
Senast redigerad av gojan 2013-02-07 kl. 14:59.
Citera
2013-02-07, 18:18
Medlem
Det är dock vanligt att man skickar ut en kreditfaktura beroende på hur företaget hanterar detta eller att de makulerar själva fakturan, då får man ingen regelrätt faktura.

Be om en skriftlig bekräftelse på att de har antingen makulerat eller krediterat fakturan och spara båda två.
Citera
2013-02-07, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gojan
Tack för svaret!

Det jag menade var mest om jag förstått terminologin korrekt. Att när de "krediterar" en utskickad faktura så innebär det att den "stryks". Att man inte till exempel behöver betala den och sen få tillbaka pengarna eller något sånt. Att allt är fixat och färdigt i och med att de "krediterar" den.

Nja en kreditfaktura är snarare som ett tillgodokvitto. De skapar en kreditfaktura som är likadan som originalfakturan fast med negativa belopp så att de tar ut varandra. När man gör detta åt privatpersoner så brukarföretaget i fråga själva fixa så att krediten och debiten tar ut varandra och bli nollade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in