2005-05-09, 19:49
Medlem
occasuss avatar
Tyvärr, det här handlar inte om den överskattade filmen utan om teorin känd som "fjärilseffekten". Den säger t ex "en fjäril som rör sig idag i Peking kan förändra stormarna nästa månad i New York". Alltså att väldigt små händelser kan ha enorma effekter. Jag har alltid sett det som självklart, men efter att ha diskuterat detta med ett antal personer har det visat sig att de flesta bara tycker att det låter löjligt. Jag ser det inte som något konstigt alls att jag t ex kan få 2 barn istället för 5 ifall jag skriver ett extra ord i det här inlägget. Åsikter?
Citera
2005-05-09, 20:00
Medlem
RosaBatmans avatar
Jo så tänker jag också
Citera
2005-05-09, 20:04
Medlem
jag tror absolut att "små" saker kan få stora konsekvenser. det är väl så världen är funtad helt enkelt. vi är alla små delar av något större. om en av dessa delar börjar balla ur så kan det leda till att den större apparaten tar skada.
jag tror dock inte att allt har lika stor betydelse för vår gemensamma framtid. att jag sitter på mitt rum och knapprar på datorn ikväll leder säkert inte till någons död.

om vi säger så här. en mygga dör i afrika. det påverkar förmodligen inte mitt liv märkbart.
Citera
2005-05-09, 20:09
Medlem
daxxas avatar
Det är ju kaosteori för guds skull (bra formulering eller? ). Finns nog en del matematisk forskning kring idén. Modeller för klimatet på jorden är ju t.ex. väldigt känsliga för små ändringar i indata, det är därför det är svårt att förutsäga vädret på längre sikt. Hursomhelst, jag tycker absolut det är väldigt fascinerande tanke.
Citera
2005-05-09, 20:13
Medlem
Begreppet har väl sin ursprung från kaosteorin. Av lathet citeras susning.nu

"Kaosteori kallas den vetenskapliga studien av kaos. Den sägs ha börjat med Edward Lorenz, en meteorolog som använde en dator för att räkna på vädret. Denne Lorenz använde datorerna för att främst testa förutsägelsemöjligheterna, inte räkna på verkligt väder. En dag kom det sig att han ville räkna om en serie han gjort tidigare, men ville börja mitt i för att spara tid. Så han matade in siffrorna på temperatur, vindhastighet mm från utskriften, och startade beräkningana därifrån.
När han fick resultatet blev han förvånad; först hade den nya beräkningen sett precis ut som den gamla, men ju längre det gick desto mer skiljdes de och tillslut liknade de inte alls varandra. Han fick tänka efter men kom fram till att hans matematiska modell räknade internt med sex decimaler, men han hade bara matat in tre. Ett kaotiskt system defineras utifrån detta som ett system som har hög känslighet för ingångsvariablerna?. Härifrån kommer också begreppet Fjärilseffekten - den lilla skillnad i noggrannhet som Lorenz försummade motsvarade en fjärils vingslag. Populärt sägs det att en fjäril i Amazonas kan starta in orkan i Atlanten.

Detta överrumplade många, och Lorenz tog detta med sig och studerade så kallade Lorenz-attraktorer? mm, och skapade i princip kaosteorin.

Kaosteorin som den finns nu utvecklades under 1960-talet till 1980-talet, främst därför att då datorer kom som gjorde det möjligt att räkna på kaossystem så som väder och differentialekvationer."

Edit: daxxa hann före med påpekandet.
Citera
2005-05-09, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andy Dufresne
Begreppet har väl sin ursprung från kaosteorin. Av lathet citeras susning.nu

"Kaosteori kallas den vetenskapliga studien av kaos. Den sägs ha börjat med Edward Lorenz, en meteorolog som använde en dator för att räkna på vädret. Denne Lorenz använde datorerna för att främst testa förutsägelsemöjligheterna, inte räkna på verkligt väder. En dag kom det sig att han ville räkna om en serie han gjort tidigare, men ville börja mitt i för att spara tid. Så han matade in siffrorna på temperatur, vindhastighet mm från utskriften, och startade beräkningana därifrån.
När han fick resultatet blev han förvånad; först hade den nya beräkningen sett precis ut som den gamla, men ju längre det gick desto mer skiljdes de och tillslut liknade de inte alls varandra. Han fick tänka efter men kom fram till att hans matematiska modell räknade internt med sex decimaler, men han hade bara matat in tre. Ett kaotiskt system defineras utifrån detta som ett system som har hög känslighet för ingångsvariablerna?. Härifrån kommer också begreppet Fjärilseffekten - den lilla skillnad i noggrannhet som Lorenz försummade motsvarade en fjärils vingslag. Populärt sägs det att en fjäril i Amazonas kan starta in orkan i Atlanten.

Detta överrumplade många, och Lorenz tog detta med sig och studerade så kallade Lorenz-attraktorer? mm, och skapade i princip kaosteorin.

Kaosteorin som den finns nu utvecklades under 1960-talet till 1980-talet, främst därför att då datorer kom som gjorde det möjligt att räkna på kaossystem så som väder och differentialekvationer."

Edit: daxxa hann före med påpekandet.

jojo, men det där inskränker sig till vädret
Citera
2005-05-09, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Henkko
jojo, men det där inskränker sig till vädret
Teorin kan nog vara applicerbar inom flera områden. Så länge modellerna lider av känslighet för ingångsvariablerna. Även om det i detta fall är en drastisk klimatrubbning som står för åskådliggörandet av teorins bisarra effekt.
Citera
2005-05-11, 22:46
Medlem
skalizs avatar
det är för mig självklart att fjärilseffekten existerar. Ett ex:
Du slänger ett tuggummi på marken en dag, två veckor senare går jag förbi och ser tuggummit och tänker: vilken sjuk jävel slänger tuggummi på marken när det finns papperskorgar! Hade det inte legat där å skräpat hade kanske tjejen på andra sidan gatan fångat min uppmärksamhet vilket hade lett till att vi gifte oss och flyttade till sydafrika där jag blev ledare för en baltisk sepparatistgrupp som 10 år senare tar över makten och jag blir president. Sen låter jag avrätta den svarta befolkningen i hela afrika. Då har ju ditt tuggummi orsakat att hundratals miljoner människor dör!

lite extremt exempel men det skulle ju kunna hända!
Citera
2005-05-11, 22:52
Medlem
Billy-Bobs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av occasus
Tyvärr, det här handlar inte om den överskattade filmen utan om teorin känd som "fjärilseffekten". Den säger t ex "en fjäril som rör sig idag i Peking kan förändra stormarna nästa månad i New York". Alltså att väldigt små händelser kan ha enorma effekter. Jag har alltid sett det som självklart, men efter att ha diskuterat detta med ett antal personer har det visat sig att de flesta bara tycker att det låter löjligt. Jag ser det inte som något konstigt alls att jag t ex kan få 2 barn istället för 5 ifall jag skriver ett extra ord i det här inlägget. Åsikter?

Överskattade filmen? Jag tycker snarare att den är underskattad. Få människor jag pratat med har sett den öht.
Jag tyckte den var spännande och bra.
Citera
2005-05-12, 00:44
Medlem
Duerfians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av occasus

Varför skulle du avla fler barn för att du skriver ett extra ord. Vari ligger sambandet?

Det finns ju ingen som på något vis lyckats empiriskt påvisa att fjärilars vingslag påverkar något (mer än luftströmmarna i den omedelbara närheten), så varför tror du att denna effekt existerar överhuvudtaget?
Citera
2005-05-12, 00:48
Medlem
Duerfians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skaliz
det är för mig självklart att fjärilseffekten existerar. Ett ex:
Du slänger ett tuggummi på marken en dag, två veckor senare går jag förbi och ser tuggummit och tänker: vilken sjuk jävel slänger tuggummi på marken när det finns papperskorgar! Hade det inte legat där å skräpat hade kanske tjejen på andra sidan gatan fångat min uppmärksamhet vilket hade lett till att vi gifte oss och flyttade till sydafrika där jag blev ledare för en baltisk sepparatistgrupp som 10 år senare tar över makten och jag blir president. Sen låter jag avrätta den svarta befolkningen i hela afrika. Då har ju ditt tuggummi orsakat att hundratals miljoner människor dör!

lite extremt exempel men det skulle ju kunna hända!

Det där har ju ingenting med kaosteori att göra. Du beskriver ju inget system alls, utan bara hur slump kan påverka ditt liv (och eftersom alternativet bara blir en färgglad gissning inte ens det).
Citera
2005-05-12, 01:26
Medlem
__olofs avatar
Tror absolut detta fenomen spelar in på våra liv.

Har tänkt lite på hur det gick till när jag skulle välja linje i nian.

Hade valt samhäll och kommit in men sista möjliga dagen ändrade jag mig och bytte till el/data och detta till stor del för jag kände mig nere den dagen och bara ville göra något lite annorlunda och radikalt för att ändra min vardag - var nere för jag sovit dåligt och ätit dåligt i en kombination med en dålig vecka med lite andra händelser -

Hade jag inte kännt mig nere den dagen och bytt linje hade jag aldrig träffat dom kompisar jag umgås med idag och mitt liv hade sätt mycket annorlunda tror jag. Mina åsikter hade absolut inte varit dom samma tror jag - dom politiska - då det var ett par i min klass som fick mig att vakna och söka svar istället för att blint tro på allt i tidingarna.

Mina åsikter har i sin tur lätt till en del tjabb och har nu gjort mig ett namn hos både det lokala invandrargänget som hos polisen, hade detta hänt om jag valt samhäll har jag ibland frågat mig?

Bruden jag träffar just nu träffade jag just genom en polare i min klass, henne hade jag aldrig träffat om inte jag bytt linje, hade jag då varit ensam eller träffat en annan brud om jag inte bytt linje?

Farsans bortgång har jag också börjat fundera på, hade han valt den vägen han valde -självmord- om jag inte bytt linje? hade vårat förhållande kanske varit bättre om jag inte bytt linje? kanske är så om jag varit en dag extra med han så hade han kanske haft mod att kämpa vidare, den dagen kanske hade kommit från en studiedag från samhäll om jag inte bytt.

Nu blev det massa svammel.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in