2005-05-12, 02:15
insomnias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av __olof
Tror absolut detta fenomen spelar in på våra liv.

Har tänkt lite på hur det gick till när jag skulle välja linje i nian.

Hade valt samhäll och kommit in men sista möjliga dagen ändrade jag mig och bytte till el/data och detta till stor del för jag kände mig nere den dagen och bara ville göra något lite annorlunda och radikalt för att ändra min vardag - var nere för jag sovit dåligt och ätit dåligt i en kombination med en dålig vecka med lite andra händelser -

Hade jag inte kännt mig nere den dagen och bytt linje hade jag aldrig träffat dom kompisar jag umgås med idag och mitt liv hade sätt mycket annorlunda tror jag. Mina åsikter hade absolut inte varit dom samma tror jag - dom politiska - då det var ett par i min klass som fick mig att vakna och söka svar istället för att blint tro på allt i tidingarna.

Mina åsikter har i sin tur lätt till en del tjabb och har nu gjort mig ett namn hos både det lokala invandrargänget som hos polisen, hade detta hänt om jag valt samhäll har jag ibland frågat mig?

Bruden jag träffar just nu träffade jag just genom en polare i min klass, henne hade jag aldrig träffat om inte jag bytt linje, hade jag då varit ensam eller träffat en annan brud om jag inte bytt linje?

Farsans bortgång har jag också börjat fundera på, hade han valt den vägen han valde -självmord- om jag inte bytt linje? hade vårat förhållande kanske varit bättre om jag inte bytt linje? kanske är så om jag varit en dag extra med han så hade han kanske haft mod att kämpa vidare, den dagen kanske hade kommit från en studiedag från samhäll om jag inte bytt.

Nu blev det massa svammel.

Bra skrivet. Du har dessutom en del gemensamma nämnare med mig.
Jag kom in i samhälle, men tackade nej i förmån för data/elektronik (IV) vilket också betydde att jag fick gå ett år extra i skolan.
Men det sket jag i då jag inte ville gå samhälle.

Men nu i efterhand så hade jag gärna gått samhälle, hade tagit studenten för ett år sen, och kanske varit på ett helt annat ställe i livet?

Men jag ångrar inte mitt val, då det förde en massa gott med sig också.

Beklagar sorgen mannen.
Citera
2005-05-12, 23:49
Medlem
__olofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av insomnia
Bra skrivet. Du har dessutom en del gemensamma nämnare med mig.
Jag kom in i samhälle, men tackade nej i förmån för data/elektronik (IV) vilket också betydde att jag fick gå ett år extra i skolan.
Men det sket jag i då jag inte ville gå samhälle.

Men nu i efterhand så hade jag gärna gått samhälle, hade tagit studenten för ett år sen, och kanske varit på ett helt annat ställe i livet?

Men jag ångrar inte mitt val, då det förde en massa gott med sig också.

Beklagar sorgen mannen.

Ja vem vet, hade du inte gått om det året hade du kanske fått det fina jobbet istället för att stå på McDonalds hela livet -menar nu inget illa utan leker bara med tanken, ja du fattar säkert vad jag menar, du missade kanske din livs chans pga av bytet-

Så har jag börjat tänka nu på senare dagar i alla fall kan ibland vara extrema småsaker som kan få mig att tänka efter.

"fan hade jag inte köpt den där colan hade jag hunnit med bussen, och vem det där kanske min drömbrud hade suttit eller varför inte min nya kompis?"

tackar, börjar ta sig nu igen!
Citera
2005-05-13, 01:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Duerfian
Varför skulle du avla fler barn för att du skriver ett extra ord. Vari ligger sambandet?

Det finns ju ingen som på något vis lyckats empiriskt påvisa att fjärilars vingslag påverkar något (mer än luftströmmarna i den omedelbara närheten), så varför tror du att denna effekt existerar överhuvudtaget?

Är ni dum?

Självklart påverkar en fjärils vingslag huruvida det uppstår en orkan någon annanstans i vä'rlden.
Luftens rörelser beror på samanhang där inbördes påverkan mellan luftmassor måste tas i beaktande. "litenheten" hos en fjärils vingslags påverkan på omgivande luftmassa gör inte att den kan räknas bort som en påverkande faktor till en väldig orkan vid senare tillfälle. Det hela handlar om matematik med oerhört små marginaler. En "stormtendens" som ligger och väger på gränsen till att utvecklas kan rent teoretiskt påverkas av en myggas vingslag. Det är inget märkligt med detta.
Tanken är dock intressant ur en rent filosofisk vinkel. Om jag inte gjort "så" så kanse "det" hade skett. Tanken svindlar.
Om jag, som en annan postare skrev, inte hade tagit mig tid att gräva ut ett tuggumi ur munnen varpå jag tenderade att titta neråt, så hade jag kanske mött min själsfrände på andra sidan gatan under ett ögonens möte osv.
Det lilla styr det stora. Om Hitler hade träffat på en jävligt snäll konstprofessor så kanske han hade fått utveckla denna sidan av sin personlighet istället för att starta andra världskriget. Man kan aldrig veta.
Citera
2005-05-13, 02:05
Medlem
T.R.I.C.s avatar
kaosteorin rockar, vad finns det som talar emot att det inte stämmer?
Citera
2005-05-13, 02:55
Medlem
Duerfians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GodAfton
Är ni dum?

Självklart påverkar en fjärils vingslag huruvida det uppstår en orkan någon annanstans i vä'rlden.
Luftens rörelser beror på samanhang där inbördes påverkan mellan luftmassor måste tas i beaktande. "litenheten" hos en fjärils vingslags påverkan på omgivande luftmassa gör inte att den kan räknas bort som en påverkande faktor till en väldig orkan vid senare tillfälle. Det hela handlar om matematik med oerhört små marginaler. En "stormtendens" som ligger och väger på gränsen till att utvecklas kan rent teoretiskt påverkas av en myggas vingslag. Det är inget märkligt med detta.
Tanken är dock intressant ur en rent filosofisk vinkel. Om jag inte gjort "så" så kanse "det" hade skett. Tanken svindlar.
Om jag, som en annan postare skrev, inte hade tagit mig tid att gräva ut ett tuggumi ur munnen varpå jag tenderade att titta neråt, så hade jag kanske mött min själsfrände på andra sidan gatan under ett ögonens möte osv.
Det lilla styr det stora. Om Hitler hade träffat på en jävligt snäll konstprofessor så kanske han hade fått utveckla denna sidan av sin personlighet istället för att starta andra världskriget. Man kan aldrig veta.

Dum?

Kan du hänvisa till någon orkan som någonsin orsakats av ett vingslag (må vara fågel, fjäril eller mygga)? Om detta fenomen existerar kan det observeras. Så hänvisa till forskning där detta fenomen observerats.

Jag hoppas du är medveten om att vi har en ganska klar bild av väderfenomen och de modeller som används för att studera dessa inte innehåller vingslag.
Citera
2005-05-13, 06:35
Bannlyst
Citat:
Dum?

Kan du hänvisa till någon orkan som någonsin orsakats av ett vingslag (må vara fågel, fjäril eller mygga)? Om detta fenomen existerar kan det observeras. Så hänvisa till forskning där detta fenomen observerats.

Jag hoppas du är medveten om att vi har en ganska klar bild av väderfenomen och de modeller som används för att studera dessa inte innehåller vingslag.

Vad är det då som ursprungligen sätter luftmassor i rörelse anser du? Någon slags stor betydelsefull företeelse?
Du verkar anse att undertryck tex, är en rimigare förklaring till en storm än en fjärils vingslag. Faktum är att ett massivt lågtryck är en mycket STÖRRE faktor för att skapa en storm än en fjärils vingslag men i grunden har de samma påverkan. Fjärilsvingen slår och påverkar luften i sin omgivning. Om man nu tänker sig att det finns et läge där en storm är påväg att bryta ut och att förloppet kan stå och väga mellan att bedarra och bryta ut så skulle ju en fjärils vinge rent teoretiskt kunna bidraga till att "vågskålen" tippades åt det ena eller andra hållet.
Jag förstår inte var i det "befängda" rörande fjärilens påverkan ligger?
Citera
2005-05-13, 06:38
Medlem
Ruskigbusss avatar
Mja, det här är nog naturvetenskap.

*Flyttar från filosofi till Vetenskap och forskning*

/Mod
Citera
2005-05-13, 12:01
Medlem
Aardwarks avatar
Det är klart att det kan visas, skapa en iterativ funktion med 1 variabel x_1 (nåja), iterera 1 miljon gånger och jämför med utgångsvärdet x_2 = x_1 * 1,000001 (t.ex. kan en fjärils vingslag representera en miljondels skillnad i ingångsdata). Det kan också användas i exemplet under, om ändringen får en vecka på sig och sedan ligger till grund för en variabel i väderberäkningen:

Eller hur mycket "bevis" behövs? Måste man följa luftströmmen hela vägen för att det ska accepteras? Vädret är ett bra exempel, iallafall förr så räknade de iterativt från de data de hade för att få fram vädret nästa ögonblick, timme, imorgon osv, men med tanke på hur extremt många tidsrymder man måste iterera så ger det ju samma resultat som det teoretiska exemplet över. Detta vet man, finns säkert bättre och mer kontrollerbara exempel med mindre faktorer än väderlek.

Vad jag däremot inte vet är om frågeställaren menar samma sak, menar han den "riktiga" fjärilseffekten (som handlar om iterationer och kaos) eller är det detta "om jag tog ett par hårdare skor så leder det till att jag går på asfalten istället för över gräsmattan och där trampade jag snett och behövde åka till sjukhus men på vägen dit krockade jag med min nuvarande fru"-begreppet? Eller kanske både ock.
Citera
2005-05-13, 19:01
Medlem
Duerfians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aardwark
Det är klart att det kan visas, skapa en iterativ funktion med 1 variabel x_1 (nåja), iterera 1 miljon gånger och jämför med utgångsvärdet x_2 = x_1 * 1,000001 (t.ex. kan en fjärils vingslag representera en miljondels skillnad i ingångsdata). Det kan också användas i exemplet under, om ändringen får en vecka på sig och sedan ligger till grund för en variabel i väderberäkningen:

Eller hur mycket "bevis" behövs? Måste man följa luftströmmen hela vägen för att det ska accepteras? Vädret är ett bra exempel, iallafall förr så räknade de iterativt från de data de hade för att få fram vädret nästa ögonblick, timme, imorgon osv, men med tanke på hur extremt många tidsrymder man måste iterera så ger det ju samma resultat som det teoretiska exemplet över. Detta vet man, finns säkert bättre och mer kontrollerbara exempel med mindre faktorer än väderlek.

Vad jag däremot inte vet är om frågeställaren menar samma sak, menar han den "riktiga" fjärilseffekten (som handlar om iterationer och kaos) eller är det detta "om jag tog ett par hårdare skor så leder det till att jag går på asfalten istället för över gräsmattan och där trampade jag snett och behövde åka till sjukhus men på vägen dit krockade jag med min nuvarande fru"-begreppet? Eller kanske både ock.

I de vädermodeller där kaosteori används är det betydligt större faktorer som används (t.ex temperaturhöjningar i haven). Det är ju ingen som på allvar tror att vingslag är en relevant faktor överhuvudtaget.

Men p.g.a att forskaren skämtsamt döpte sin artikel till "Does the Flap of a Butterfly's Wings in Brazil Set Off a Tornado in Texas?" går nu massa tomtar runt och tror på allvar att fjärilars vingslag orsakar väderfenomen och därmed totalt missar poängen.
Citera
2005-05-13, 19:37
Medlem
jeajaks avatar
Citat:
I de vädermodeller där kaosteori används är det betydligt större faktorer som används (t.ex temperaturhöjningar i haven). Det är ju ingen som på allvar tror att vingslag är en relevant faktor överhuvudtaget.

Men p.g.a att forskaren skämtsamt döpte sin artikel till "Does the Flap of a Butterfly's Wings in Brazil Set Off a Tornado in Texas?" går nu massa tomtar runt och tror på allvar att fjärilars vingslag orsakar väderfenomen och därmed totalt missar poängen.

Det är helt korrekt att större delar av vetenskapskollektivet inte tror att en fjärils vingslag slutligen kan resultera i en orkan/tornado/storm. Detta är som Duerfian påpekar ett extremfall som troligen aldrig händer i "riktiga världen".

Dock är denna åsikt inte baserad på att man inte använder dessa parametrar i de vädermodeller som används - det är snarare så att man inte använder denna typ av parametrar. Att man inte använder dessa parametrar beror till viss del på att de enskilda parametrarna i normala fall inte påverkar ekvationerna särskilt mycket under överskådlig tid, men till största del på att ekvationerna snabbt blir helt ohanterliga. Modellerna har dessutom ofta svårt att hantera större mängder med små fluktuationer i parametrarna.
Citera
2005-05-14, 12:02
Medlem
Aardwarks avatar
Citat:

Varför citerade du mig? Jag sa inte att vingslag är en relevant faktor i dessa modeller.
Citera
2005-05-18, 16:48
Medlem
Är det inte meningen att man ska se själva symboliken i det hela?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in