• 1
  • 2
2013-02-05, 20:52
Medlem
Hej!
Jag har under den senaste tiden (1-2 månader) haft ryggsmärta och då endast under morgonen, eller efter sömn överhuvudtaget. Denna smärta är alltid stark, men ibland så extrem att det krävs hjälp av min sambo att komma ur sängen, ingen rolig uppgift för henne eftersom då jag skriker av smärta. Sedan är det alltid så att jag får sätta mig upp och vänta...För det är nämligen så att det alltid går över efter ca 45 minuter. Jag har aldrig ont i ryggen annars.

Jag har googlat säkert över 10 timmar, ringt sjukvårdsupplysningen, naprapater men ingenstans verkar fenomenet existera, bortsett från en annan på flashback som år 2008 hade samma åkomma (det är inte jag om ni undrar). Han fick inget svar på vad det kunde vara han heller.

Något tips?
Citera
2013-02-05, 20:56
Medlem
MrUnderligs avatar
Stretcha ryggen, Ta promenader och testa yoga.
Citera
2013-02-05, 21:04
Medlem
Prova att byta säng. Muskelkramper pga dålig säng är inte att leka med. Du kan prova att ta en diclifenac innan du lägger dig, hjälper det kan det onda bero på sängen.
Citera
2013-02-05, 21:13
Medlem
Hur pass fysiskt aktiv är du? Märker du någon skillnad om du varit mer aktiv än vanligt under ett par dagar? Hur mår du annars? Är du frisk sedan tidigare?
Citera
2013-02-05, 21:18
Medlem
Hej!

Jag är inte så fysiskt aktiv i den meningen att jag regelbundet tränar, men inte så stillasittande heller, att detta skulle vara orsaken en sådan smärta...!?

Jag är i övrigt fysiskt frisk. Men har sedan ett halvår ätit concerta för Adhd. Och tänker mig denna medicin som enda möjliga orsak, men ikring detta hittar jag ingenting heller.
Citera
2013-02-05, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av herragren
Hej!

Jag är inte så fysiskt aktiv i den meningen att jag regelbundet tränar, men inte så stillasittande heller, att detta skulle vara orsaken en sådan smärta...!?

Jag är i övrigt fysiskt frisk. Men har sedan ett halvår ätit concerta för Adhd. Och tänker mig denna medicin som enda möjliga orsak, men ikring detta hittar jag ingenting heller.

Eftersom du skriver att det gör ont då du har legat still och sovit funderar jag lite på hur din smärta beror av fysisk aktivitet, det skulle vara intressant att veta om den lättar efter en lite mer aktiv period. Kan du beskriva smärtan lite mer? Var gör det ont och sitter smärtan alltid på samma ställe? Är smärtan skarp eller molande? Har du någon i familjen som haft liknande besvär? Andra sjukdomar i släkten? Kan du komma på någon händelse som lett till de här problemen? Har du varit på vårdcentralen för dina problem? Om ja, vad gjordes där?
Citera
2013-02-05, 21:38
Medlem
Kandidatens avatar
Morgonstelhet för tankarna till möjligen reumatisk sjukdom. Googla bechterews sjukdom, om stämmer på dig kan du föreslå din läkare utredning för det. Om du får bra lindring av Ipren och liknsnde antiinflammatoriska läkemedel så stärker det misstanke om reumatisk sjukdom.
Citera
2013-02-05, 22:32
Medlem
Håller med Kandidaten. Låter som reumatism då det ofta går med morgonstelhet i över 30 minuter. Men kan tecken på något banalare som dålig säng. Gå till doktorn och kolla upp med blodprov och eventuell enkel röntgen.
Ålder? Längd och vikt? Tidigare och aktuella sjukdomar? Andra läkemedel? Ny säng? Ny träning?
Citera
2013-02-05, 22:40
Medlem
cdxz11s avatar
enl fass finns bland annat ledvärk som en biverkning vid användning av concerta, men iom att du endast verkar ha problemen på morgonen så pekar ju det snarare åt någon form av reumatism ex AS(bechterews) som nämnts tidigare i tråden. Har läst att AS ofta börjar visa sig med morgonstelhet i höfter, något du upplever ts?
Senast redigerad av cdxz11 2013-02-05 kl. 22:44.
Citera
2013-02-06, 06:53
Medlem
Jag har reumatism och hade stora problem med ryggsmärta på morgonen. Det hjälpte när jag köpte en ny bäddmadrass som avlastar ryggen när jag sover. Den var dyr, men helt klart värt pengarna. Jag är fortfarande lite stel, men den där hemska smärtan har jag inte haft sen jag köpte madrassen.
Citera
2013-02-07, 18:27
Medlem
Flamsans avatar
Jag har problem med värk lite här och där

Och känner igen det där och jag tror/är hundra på att det beror på två saker 1 du ligger på rygg och sover 2 din säng.

Jag får så ont om jag har sovit gott och länge på rygg och sen beror det på vär jag sover. I en kass säng garanterat ont i ryggen när jag vaknar.

Så innan du börjar jaga runt bland läkare, kolla över dina sovvanor och din säng.
Citera
2013-05-04, 21:46
Medlem
Vad köpte du för madrass?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem