Minns inte om det har tagits upp tidigare i tråden men bortamatchen mot Bulgarien 1998 i Lars-Tommys första kval. Vi hade slagit England med 2-1 i första matchen där Ljungberg och Mjällby fått sina genombrott, nu väntade en bortamatch mot ett lurigt Bulgarien som sedan vi möttes i bronsmatchen -94, till skillnad från oss, tagit sig till såväl EM -96 och VM -98.
Vi vann matchen med 1-0 och det är främst tre saker jag minns från denna match.
- Henke gjorde matchens enda mål i andra halvlek efter att ha halvt repriserat sitt mål från bronsmatchen -94 mot samma nation. Det enda som saknades var skottfinten mot försvaren när han väl rundat målvakten.
- På grund av skadeproblem slängde Lars-Tommy in en då 22-årig mittfältare från IFK Norrköping vid namn Martin Åslund på topp från start. Har för mig att han gjorde det helt ok men det var väl hans enda riktiga landskamp om jag minns rätt.
- TV direktsände inte matchen vilket vad jag kan minnas inte har hänt med en svensk tävlingslandskamp sedan jag på allvar började kolla på landskamper runt -94. Den eftersändes typ vid 23.00 eller något så jag minns att man gick i radioskugga (vilket var betydligt lättare på den tiden) för att undvika att höra resultatet.
Edit: Var tvungen att söka på det där med att den inte sändes live och det visar sig att Canal+ faktiskt gick in och köpte matchen som en engångsgrej och sände den live. TV3 eftersände den sedan senare samma kväll.
http://wwwc.aftonbladet.se/sport/9810/14/tv.html
1998 var det ju dock inte många som hunnit skaffa Canal+ då det väl var i den vevan de började växa i Sverige.