2015-07-24, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VanDenBerg
Jag skrev ju "om den hade gått in" ditt retard. Visserligen var det målet inte lika avgörande, men nog fan hade det tagits upp mycket om det blivit så att Sverige hade förlorat den matchen.

Inte ens om den gått in hade den varit i närheten av jämförbar. Mer av ett allmänt självmål.
Citera
2015-07-24, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Feodor
Inte ens om den gått in hade den varit i närheten av jämförbar. Mer av ett allmänt självmål.

För allmänheten kanske. Har inte hört någon prata om Salo's tabbe sedan 2004 men hade Lucic sparkat in en boll via Mjällby i en VM match i dödens grupp en minut efter man kvitterat hade garanterat det påpekats väldigt frekvent inom fotbollskretsar.
Citera
2015-07-24, 19:06
Medlem
Någon som minns 1-2, 1-2-1-2 i Vm i Italien 1990 idag? Vi hade ett väldigt bra lag på pappret, och hamnade i en på pappret lätt grupp med lyckades förlora den avslutande matchen mot Costa Rica, vilket fullbordade fiaskot. Med ett så bra lag på pappret borde vi gått vidare tämligen enkelt från gruppen.
Citera
2015-07-24, 19:08
Medlem
Citat:
För allmänheten kanske. Har inte hört någon prata om Salo's tabbe sedan 2004 men hade Lucic sparkat in en boll via Mjällby i en VM match i dödens grupp en minut efter man kvitterat hade garanterat det påpekats väldigt frekvent inom fotbollskretsar.

Att det skulle bli omtalat är inte relevant. Du påstod att det skulle blivit en tabbe i nivå med Salo när det nästan inte varit en tabbe överhuvudtaget utan snarare otur. Lucic är antagligen rädd för att han har någon i ryggen och släpper den därför ej. Åt mycket annat håll kan han inte rensa då flera negrer springer in i straffområdet. Fjollträskaren Johan Mjällby följer bollen och har inte koll på Lucic position eller inspringande negrer och hamnar i vägen för Lucic.

Dålig kommunikation men ingen tabbe ens i närheten av den Salo stod för.
Citera
2015-07-24, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Feodor
Att det skulle bli omtalat är inte relevant. Du påstod att det skulle blivit en tabbe i nivå med Salo när det nästan inte varit en tabbe överhuvudtaget utan snarare otur. Lucic är antagligen rädd för att han har någon i ryggen och släpper den därför ej. Åt mycket annat håll kan han inte rensa då flera negrer springer in i straffområdet. Fjollträskaren Johan Mjällby följer bollen och har inte koll på Lucic position eller inspringande negrer och hamnar i vägen för Lucic.

Dålig kommunikation men ingen tabbe ens i närheten av den Salo stod för.

Okej, jag köper det.
Citera
2015-07-24, 19:20
Medlem
snillet_1s avatar
Någon som minns Staffan Tappers straffmiss 1974 eller när det nu var?
Citera
2015-07-24, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Azdz
Någon som minns 1-2, 1-2-1-2 i Vm i Italien 1990 idag? Vi hade ett väldigt bra lag på pappret, och hamnade i en på pappret lätt grupp med lyckades förlora den avslutande matchen mot Costa Rica, vilket fullbordade fiaskot. Med ett så bra lag på pappret borde vi gått vidare tämligen enkelt från gruppen.

hur bra var egentligen vm 90-laget?? det var mitt "första" vm och jag tyckte det var ett bra vm med många profiler. jag är en av få som tycker såhär har jag förstått men jag kanske är alltför nostalgisk?

hörde limpan säga att vm 90 laget egentligen var lika bra som vm 94 laget. hade han fog för detta?
Citera
2015-07-24, 19:30
Medlem
Citat:
Minuten efter att Henke Larsson satte 1-1 mot Nigeria i gruppspelsmatchen i VM 2002 dribblade Jay Jay Okocha sig igenom det svenska försvaret och sköt vilket ledde till att Sverige var millimeter från att göra ett av de mest sjuka självmålen i ett VM.

Hade den gått in hade det definitivt varit en tabbe i klass med Salo's i Salt Lake City för Trekronor samma år.

Börja kolla exakt 4 minuter in i klippet:
https://www.youtube.com/watch?v=e9VG2pdoqdM

3:24-3:26 är ett sant bortglömt ögonblick.
Citera
2015-07-24, 19:47
Medlem
Citat:
VM-90 är knappast bortglömt, kanske för totalt ointresserade men då är ju i princip alla sportögonblick bortglömda.
Citera
2015-07-24, 20:03
Medlem
nomadics avatar
Minns inte om det har tagits upp tidigare i tråden men bortamatchen mot Bulgarien 1998 i Lars-Tommys första kval. Vi hade slagit England med 2-1 i första matchen där Ljungberg och Mjällby fått sina genombrott, nu väntade en bortamatch mot ett lurigt Bulgarien som sedan vi möttes i bronsmatchen -94, till skillnad från oss, tagit sig till såväl EM -96 och VM -98.

Vi vann matchen med 1-0 och det är främst tre saker jag minns från denna match.

- Henke gjorde matchens enda mål i andra halvlek efter att ha halvt repriserat sitt mål från bronsmatchen -94 mot samma nation. Det enda som saknades var skottfinten mot försvaren när han väl rundat målvakten.

- På grund av skadeproblem slängde Lars-Tommy in en då 22-årig mittfältare från IFK Norrköping vid namn Martin Åslund på topp från start. Har för mig att han gjorde det helt ok men det var väl hans enda riktiga landskamp om jag minns rätt.

- TV direktsände inte matchen vilket vad jag kan minnas inte har hänt med en svensk tävlingslandskamp sedan jag på allvar började kolla på landskamper runt -94. Den eftersändes typ vid 23.00 eller något så jag minns att man gick i radioskugga (vilket var betydligt lättare på den tiden) för att undvika att höra resultatet.

Edit: Var tvungen att söka på det där med att den inte sändes live och det visar sig att Canal+ faktiskt gick in och köpte matchen som en engångsgrej och sände den live. TV3 eftersände den sedan senare samma kväll.

http://wwwc.aftonbladet.se/sport/9810/14/tv.html

1998 var det ju dock inte många som hunnit skaffa Canal+ då det väl var i den vevan de började växa i Sverige.
Senast redigerad av nomadic 2015-07-24 kl. 20:07.
Citera
2015-07-24, 20:40
Medlem
TimTebows avatar
Citat:
Vill även passa på att nämna när Sverige tappade 3-0 till 3-3 på Parken i samma kval. Sverige tilldömdes en straff på stopptid efter en armbåge från Poulsen på Elmander. Straffen hann dock aldrig slås eftersom en supporter attackerade domaren samtidigt som straffen dömdes. Sverige tilldömdes senare segern.
Dessa matcher var två olika kval. Pölsemannen var i kvalet till EM 08 och Källströms straffmiss var i VM 10 kvalet.
Citera
2015-07-24, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt
Ja du ser, du minns inte
Äh, skrev FEL, menade 1 silver och två brons!

Du kanske tänkte på 1 OS guld (1948) och 2 brons (1924 och 1952) från OS?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in