• 1
  • 2
2013-02-05, 12:11
Medlem
Adobes avatar
Jag har under cirka ett års tid funderat på vad jag vill studera vidare till efter att ha gått media på gymnasiet. Har alltid varit folk som sagt att det är så hög konkurrens på de jobben som jag studerat till i gymnasiet. Och jag tycker det är ganska så sant, samt att jag är osäker om jag vill jobba inom det ändå.

Det enda jag fann mig intresse av är psykologi. Men det jag läst, så verkar det ju inte precis finnas nå vidare jag kan bli heller. Jag tycker det verkar vara mer som en kurs än en utbildning (men vad vet jag), även fast den står i "utbildningar".

Krav för att ansöka verkar vara "MaA, ShA (Områdesbehörighet 5) undantag MaB".
Mina betyg här är godkänd i alla 3 av de ämnen.

Men, har inte gjort högskoleprovet.

De flesta ämnen jag läst är endast G i, några enstaka IG som i Historia B eller så.
VG och MVG i media ämnen.

Funderar på ansöka när det öppnas, vad tror ni? är det något att utbilda sig till? det är en 180hp utbildning på universitetsnivå.

Eller ska jag forsätta söka jobb helt enkelt som jag gjort de senaste året?

Verkar inte finna något annat som intresserar mig. för om jag går en tråklig utbildning, så kommer jag troligen inte kunna prestera så bra och kommer i slutändan kännas värdelöst.
Citera
2013-02-05, 12:14
Medlem
Milo.Minderbenders avatar
Sök utbildningen och bestäm dig för hur du ska göra ifall du kommer in.

Det är alltid bättre att plugga något än att gå arbetslös.
Citera
2013-02-05, 12:17
Medlem
ritoxs avatar
Kan du länka?

Har själv läst kurser i psykologi kurser, finns dåligt av renodlade psykologi program. (Psykolog, kongitions vetenskap, sociologi och liknande är oftast de närmaste du kommer) Men du kan bygga ihop din egen kandidat i psykologi om du vill. Då måste du läsa 90hp psykologi relaterade kurser sen 90hp valfria. Det största minuset enligt mig är då att det kan vara svårt för arbetsgivare att bedömma om du är lämplig för jobbet då det inte är en "känd" utbildning. Lätt att du tappar en stor del av det studiesociala oxo om du väljer att bygga din egen examen.
Citera
2013-02-05, 12:22
Medlem
Antar att det är psykologiprogrammet du talar om, som finns på bla LTU och UU.

Det är inte en kurs.. det är ju en kandidat.
Citera
2013-02-05, 14:34
Medlem
Out-of-Steps avatar
Runt 1.7/1.8 på hlgskoleprovet och 19.5 - x.xx i betyg. Beroende på ort.
Citera
2013-02-05, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Out-of-Step
Runt 1.7/1.8 på hlgskoleprovet och 19.5 - x.xx i betyg. Beroende på ort.

Detta krävs för psykologprogrammet. Om du hade läst en smula mer nogrannt hade du sett att det inte var det han pratade om. Psykologprogrammet är 300 p och han snackar om 180. Se inlägg ovan ditt.
Citera
2013-02-05, 15:34
Medlem
Out-of-Steps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spliffpatrullen
Detta krävs för psykologprogrammet. Om du hade läst en smula mer nogrannt hade du sett att det inte var det han pratade om. Psykologprogrammet är 300 p och han snackar om 180. Se inlägg ovan ditt.
My bad! Glömde bort att det var 300hp för den. Ändrade de inte nydligen systemet för hur poäng räknas? Men det är en aning OT
Citera
2013-02-05, 16:16
Medlem
Chester.Molesters avatar
Psykologprogrammet i Linköping innefattar iallafall 300 hp, dvs 5 år. Dessutom är psykolog ett av de svåraste programmen att komma in på. HT2012 sökte totalt 3262 personer varar 377 som första val. Betyget som krävdes för att komma in var 21.88 för ej kompletterade betyg, 22.20 för kompletterade och 1.7 på högskoleprovet. Siffrorna är hämtade från Linköpings universitet.
Citera
2013-02-05, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Out-of-Step
My bad! Glömde bort att det var 300hp för den. Ändrade de inte nydligen systemet för hur poäng räknas? Men det är en aning OT

Det är lugnt. Jag tror de enbart räknar betyg (50 %) och högskoleprov (50 %) till antagning, förr var väl högskolepoäng också med om jag inte missminner mig.

Citat:
Ursprungligen postat av Chester.Molester
Psykologprogrammet i Linköping innefattar iallafall 300 hp, dvs 5 år. Dessutom är psykolog ett av de svåraste programmen att komma in på. HT2012 sökte totalt 3262 personer varar 377 som första val. Betyget som krävdes för att komma in var 21.88 för ej kompletterade betyg, 22.20 för kompletterade och 1.7 på högskoleprovet. Siffrorna är hämtade från Linköpings universitet.

Dude. Läs tråden. Detta handlar inte om psykologprogrammet.
Citera
2013-02-05, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adobe
Jag har under cirka ett års tid funderat på vad jag vill studera vidare till efter att ha gått media på gymnasiet. Har alltid varit folk som sagt att det är så hög konkurrens på de jobben som jag studerat till i gymnasiet. Och jag tycker det är ganska så sant, samt att jag är osäker om jag vill jobba inom det ändå.

Det enda jag fann mig intresse av är psykologi. Men det jag läst, så verkar det ju inte precis finnas nå vidare jag kan bli heller. Jag tycker det verkar vara mer som en kurs än en utbildning (men vad vet jag), även fast den står i "utbildningar".

Krav för att ansöka verkar vara "MaA, ShA (Områdesbehörighet 5) undantag MaB".
Mina betyg här är godkänd i alla 3 av de ämnen.

Men, har inte gjort högskoleprovet.

De flesta ämnen jag läst är endast G i, några enstaka IG som i Historia B eller så.
VG och MVG i media ämnen.

Funderar på ansöka när det öppnas, vad tror ni? är det något att utbilda sig till? det är en 180hp utbildning på universitetsnivå.

Eller ska jag forsätta söka jobb helt enkelt som jag gjort de senaste året?

Verkar inte finna något annat som intresserar mig. för om jag går en tråklig utbildning, så kommer jag troligen inte kunna prestera så bra och kommer i slutändan kännas värdelöst.

Du vill alltså läsa en kandidatexamen med psykologi som huvudämne? Det låter onekligen kul, så om du vill plugga och tycker att psykologi är intressant so go for it. Observera dock att du inte kommer att "bli" något med en dylik, alltså att en sådan kandidat"utbildning" inte på något (egentligt) vis är yrkesförberedande. Men det kanske inte var ditt syfte heller (tyckte inte att det framkom ur ditt inlägg)?
Citera
2013-02-05, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EG
Du vill alltså läsa en kandidatexamen med psykologi som huvudämne? Det låter onekligen kul, så om du vill plugga och tycker att psykologi är intressant so go for it. Observera dock att du inte kommer att "bli" något med en dylik, alltså att en sådan kandidat"utbildning" inte på något (egentligt) vis är yrkesförberedande. Men det kanske inte var ditt syfte heller (tyckte inte att det framkom ur ditt inlägg)?

Det är dock inte sant. Du kan inte bli något specifikt, i den bemärkelsen att en ingenjörstudent blir ingenjör tex. Du har däremot mycket att välja på beroende på vad du fyller ut psykologin med, tex kan du läsa 90 p psy och 90 p pr/media för att sedan analysera reklam för ett företag, eller fylla ut med annat och jobba inom HR. Min bror har uutbildningen i fråga och jobbar på försäkringskassan. Mao kan du göra ingenting och allt.
Citera
2013-02-05, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av spliffpatrullen
Det är dock inte sant. Du kan inte bli något specifikt, i den bemärkelsen att en ingenjörstudent blir ingenjör tex.

Det var det jag menade. Inget programspecifikt.

Psykologi är självklart användbart i många yrken. Men "bara" psykologi räcker inte långt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in