• 1
  • 2
2013-02-04, 23:11
Medlem
Tjhotjoho,

Va sysslar man med och va behöver man för ämnen och betyg från gymnasiet? Behövs de mycket matte?

Tacksam för svar!
Citera
2013-02-04, 23:42
Medlem
Chester.Molesters avatar
Högskoleingenjör är under civilingenjör. För att vara behörig behöver du ha läst kemi A, fysik B och matematik D. Ja matten är krävande, dock inte lika krävande som civilingenjör.
Citera
2013-02-05, 00:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chester.Molester
Högskoleingenjör är under civilingenjör. För att vara behörig behöver du ha läst kemi A, fysik B och matematik D. Ja matten är krävande, dock inte lika krävande som civilingenjör.

Men jag hade en klasskamrat på gymnasiet som var duktig på de flesta ämnen, men helt kass på matte. Nu går hon sitt andra år på det programmet o e riktigt duktig där me, som ja förståt det. E det datorer man håller på me eller?
Citera
2013-02-05, 01:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aboutme
Men jag hade en klasskamrat på gymnasiet som var duktig på de flesta ämnen, men helt kass på matte. Nu går hon sitt andra år på det programmet o e riktigt duktig där me, som ja förståt det. E det datorer man håller på me eller?

Det finns ju olika typer utav ingenjörer, elektronik, bygg & data t.ex. ... att lägga alla ingenjörer under samma rubrik är ju så fel det kan bli, vad för ingenjörsutbildning är det du tänker på?
Citera
2013-02-05, 01:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mmwhatyousay
Det finns ju olika typer utav ingenjörer, elektronik, bygg & data t.ex. ... att lägga alla ingenjörer under samma rubrik är ju så fel det kan bli, vad för ingenjörsutbildning är det du tänker på?

Datorer är något ja skulle satsa på helhjärtat, om ja fick veta att ja klarar mattedelen.
Citera
2013-02-05, 02:46
Medlem
Inom just data då skulle jag säga, matten är dock tung..
Citera
2013-02-05, 02:51
Medlem
ZmajOdBosnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chester.Molester
Vad menar du "under" civ.ing? Utbildningen är kortare och mer praktisk än civ.ing så h.ing har mindre "teoretisk" kunskap dock behöver det inte betyda att en h.ing är civ.ingens slav. Finns många företag där högskoleingenjörer är chefer där dom har civilingenjörer som gör grovjobbet med att framställa ny teknik och nya lösningar åt företaget i och med den "teoretiska" kunskapen.
Citera
2013-02-05, 13:53
Medlem
Chester.Molesters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZmajOdBosne
Vad menar du "under" civ.ing? Utbildningen är kortare och mer praktisk än civ.ing så h.ing har mindre "teoretisk" kunskap dock behöver det inte betyda att en h.ing är civ.ingens slav. Finns många företag där högskoleingenjörer är chefer där dom har civilingenjörer som gör grovjobbet med att framställa ny teknik och nya lösningar åt företaget i och med den "teoretiska" kunskapen.
Det jag menade är just att högskoleingenjör är ''under'' civilingenjör i längden på utbildningen och ''svårthetsgraden'' om man kan uttrycka sig på det viset. Som du skriver så fokuserar de mer på djup teori om du läser till civilingenjör till skillnad på högskoleingenjör.
Citera
2013-02-05, 15:24
Medlem
KonradMorgans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZmajOdBosne

Det är väldigt blandat när det gäller positioner i företag osv. Min syrras pojkvän är "konstruktör", alltså en 2-årig YH utbildning och han är chef över +10 civilingenjörer (maskinare). I de flesta av dessa branscher är din prestation A och O.
Citera
2013-02-05, 15:48
Medlem
ZmajOdBosnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KonradMorgan
Det är väldigt blandat när det gäller positioner i företag osv. Min syrras pojkvän är "konstruktör", alltså en 2-årig YH utbildning och han är chef över +10 civilingenjörer (maskinare). I de flesta av dessa branscher är din prestation A och O.
Kan bara instämma i den åsikten du delade, är själv högskoleingenjör så jag talar utifrån mina erfarenheter.
Citera
2013-02-06, 22:23
Medlem
Kan inte ni föreslå en utbildning som liknar ingenjör, berör datorer och kräver så lite som möjligt matte? Hur kommer de sig att min f.d. klasskamrat pluggar till högskoleingenjör fast hon är för dålig på matte?
Citera
2013-02-06, 22:43
Medlem
Saxat från UMU:
"Högskoleingenjörsutbildningen är på tre år, 180 hp, och har större tonvikt på tillämpad teknik än teoretiskt djup. Civilingenjörsutbildningen är på fem år, 300 hp, och har en större teknisk bredd och teoretiskt djup än högskoleingenjörsutbildningen.

Båda utbildningarna gör dig till en skicklig problemlösare inom ditt specialområde i teknik. Tekniska högskolan arbetar aktivt för att du som är student ska få en inblick i ingenjörsrollen och på så sätt öka dina möjligheter till anställning. Det sker bland annat genom särskilda kurser i samarbete med företag, genom gästföreläsningar och industriförlagda projektarbeten.

Ingångslönen och din konkurrenskraft är något högre och arbetsmarknaden lite bredare med en civilingenjörsexamen i bagaget, men vilken position du når i arbetslivet beror inte bara på vilken examen du har utan också på vad du presterar.

Vad är då skillnaden mellan en högskoleingenjör och en civilingenjör? Generellt kan man säga att en högskoleingenjör är en som tillämpar befintlig teknik (kunskap och metoder) medan en civilingenjör är en utvecklare. Det förklarar varför civilingenjörsutbildningen är längre och mer teoretisk än högskoleingenjörsutbildningen."

Personligen, ut av folk jag mött och av egna erfarenheter, så skulle jag säga att utbildningen spelar mindre roll med tiden. Arbetsuppgifterna skiljer sig inte åt väldigt mycket, då de flesta annonser söker "civilingenjör eller motsvarande", eller "civilingenjör eller högskoleingenjör". Kort så är högskoleingenjörsutbildningen mer praktiskt tillämpad, och civilingenjörsutbildningen mer teoretisk och forskningstillämpad. Lönen skiljer sig åt också, oftast, och du är såklart mer attraktiv med en civilingenjörsexamen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in