• 1
  • 2
2013-02-05, 20:13
Medlem
Loveaffairs avatar
Bilderna jag får upp får upp på min facebook är från en sida som heter "coupondropdown". Mest asiater och fakade chattrutor. Något är det som ligger på eller har tillgång till min dator..
Citera
2013-02-05, 22:07
Medlem
salxars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tzj
Jag vill veta vad det var du laddade ner. Kan du länka till sidan med torrenten i PM till mig. Posta inte den här i tråden så någon annan klickar och laddar ner något skadligt.
Om någon är så dum att han trycker på länken och sen trycker på "ladda ner" och sen låter programmet ladda ner, för att sen öppna programmet...Ja då får fan personen skylla sig själv. TS kommer ju kunna få mer hjälp om alla i tråden vet vad det är han laddat ner, tycker du inte?

http://www.avast.com/free-antivirus-mac
Testa Avast TS.
Citera
2013-02-05, 23:15
Medlem
Loveaffairs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av salxar
http://www.avast.com/free-antivirus-mac
Testa Avast TS.

Okej, är det ett program som man laddar ner eller? Pratade med en bekant i telefon som är duktig på datorer men dessvärre inte mac. Men han sa i alla fall att ett virusprogram inte hittar viruset om man laddar ner programmet i efterhand då viruset förmodligen är så smidigt utformat att det inte vill bli upptäckt. Om man däremot startar datorn med en virusskiva eller gör en online scanning (dvs granskar utifrån) så kan man komma till rätta med vad det är.

Dock har jag trots galet googlande inte hittat någon online scanner som fungerar till mac :/ Någon som vet någon?
Citera
2013-02-06, 12:34
Medlem
salxars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Loveaffair
Okej, är det ett program som man laddar ner eller? Pratade med en bekant i telefon som är duktig på datorer men dessvärre inte mac. Men han sa i alla fall att ett virusprogram inte hittar viruset om man laddar ner programmet i efterhand då viruset förmodligen är så smidigt utformat att det inte vill bli upptäckt. Om man däremot startar datorn med en virusskiva eller gör en online scanning (dvs granskar utifrån) så kan man komma till rätta med vad det är.

Dock har jag trots galet googlande inte hittat någon online scanner som fungerar till mac :/ Någon som vet någon?
Testa att ladda ner det ändå. Det är ju värt ett försök, eller hur?
Citera
2013-02-06, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Loveaffair
Nu har jag lyckats tömma papperskorgen men tror fortfarande det är något lurt med datorn. Är det fortfarande aktuellt?

nej då kan inte de filerna skvallra om vad som hänt på din maskin. ett relativt smidigt sätt för din del skulle kanske vara att öppna ett nytt användarkonto istället för att ominstallera eller felsöka?
Citera
2013-03-12, 20:51
Medlem
Fettohanss avatar
Hur märker man om man fått virus på sin Mac?
Citera
2013-03-12, 22:38
Medlem
StyleWarss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fettohans
Hur märker man om man fått virus på sin Mac?
Programvara behöver root för att köras. Trojaner för in kod som anmodar dig att köra en installer via webbläsaren.

Har svårt att tänka mig att en .avi-fil som begär lösenord, går förbi skyddet "Installera program från säkra källor" via Gatekeeper och exekveras, inte uppmärksammas av användaren, även en användare som är så Windowsparanoid och har väldigt skrala datorkunskaper som TS.

Den enda vektor jag vet som blivit utsatt är Javabaserad, och Java är avstängt per default (självklart uppdaterar man sitt OS?), dessutom är Apple inte helt sovande i detta, utan uppdaterar sitt JRE mycket mer nuförtiden. JRE-exploits går genom webbläsare och inte via nedladdade filer. Ikonen på en .avi skulle se helt annorlunda ut om den var en omdöpt installer i själva verket.

Eftersom TS (i vanlig ordning i denna forumdel) inte ens har hyfs nog att uppdatera tråden så kan vi nog sluta oss till att detta är ännu ett fall av SBS.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in