Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-02-04, 19:20
Medlem
Loveaffairs avatar
Tror bestämt jag fått en trojan då jag var idiotisk nog att ladda ner en oseriös torrent.
Får inte bort denna trojan/viruset eller vad det nu är som dessutom tagit form av den film jag försökte ladda ner. Raderar jag filen till papperskorgen och försöker tömma går det inte och filen hoppar hela tiden tillbaks till hämtade filer.

Så nu behöver jag snabb suport!! Vad ska jag skaffa för program/hur får jag bort denna trojan??? Vad kan konsekvenserna bli? Kan datorn gå sönder? Innehåller försvinna?

Har typ panik.
Senast redigerad av Loveaffair 2013-02-04 kl. 19:22.
Citera
2013-02-04, 19:50
Medlem
tzjs avatar
Prova att scanna med clamxav.
Citera
2013-02-04, 22:39
Medlem
Loveaffairs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tzj
Prova att scanna med clamxav.

Tankade ner clamxav från appstore och har nu kört klart det och fick följande resultat:

"
----------- SCAN SUMMARY -----------
Known viruses: 1727053
Engine version: 0.97.6
Scanned directories: 7772
Scanned files: 150402
Infected files: 0
Data scanned: 39501.62 MB
Data read: 340416.15 MB (ratio 0.12:1)
Time: 7813.110 sec (130 m 13 s)

No infected files were found."

Dvs, inga infekterade filer eller trojaner kunde hittas?
Dock är jag nästan säker på att den fil som nu ligger i min papperskorg men inte går och radera är en trojan då den stämmer precis in på beskrivningen om vad en trojan är. Dvs, jag laddade ner en torrent men fick istället en installationsfil som efter installationen skapade en mapp med samma titel som filmen. När jag tryckte på filen som utgav sig för att vara en avi började datorn tugga och lagga utav helvete. Sen har jag försökt radera den och det har inte gått att tömma papperskorgen då filen "används".

Sedan har den ett par gånger hoppat tillbaks till hämtade filer.

Så frågan är nu: vad är nästa steg??
Citera
2013-02-04, 22:52
Medlem
tzjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Loveaffair
Tankade ner clamxav från appstore och har nu kört klart det och fick följande resultat:

"
----------- SCAN SUMMARY -----------
Known viruses: 1727053
Engine version: 0.97.6
Scanned directories: 7772
Scanned files: 150402
Infected files: 0
Data scanned: 39501.62 MB
Data read: 340416.15 MB (ratio 0.12:1)
Time: 7813.110 sec (130 m 13 s)

No infected files were found."

Dvs, inga infekterade filer eller trojaner kunde hittas?
Dock är jag nästan säker på att den fil som nu ligger i min papperskorg men inte går och radera är en trojan då den stämmer precis in på beskrivningen om vad en trojan är. Dvs, jag laddade ner en torrent men fick istället en installationsfil som efter installationen skapade en mapp med samma titel som filmen. När jag tryckte på filen som utgav sig för att vara en avi började datorn tugga och lagga utav helvete. Sen har jag försökt radera den och det har inte gått att tömma papperskorgen då filen "används".

Sedan har den ett par gånger hoppat tillbaks till hämtade filer.

Så frågan är nu: vad är nästa steg??
Testa en säker tömning av papperskorgen.
Citera
2013-02-04, 22:56
Medlem
Loveaffairs avatar
Citat:
Testa en säker tömning av papperskorgen.

Okej, hur gör man en sådan?
Citera
2013-02-04, 23:01
Medlem
Testa att starta i säkert läge och radera filen därifrån:

http://support.apple.com/kb/HT1455?viewlocale=sv_SE
Citera
2013-02-05, 05:17
Medlem
tzjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Loveaffair
Okej, hur gör man en sådan?
Håll nere command och högerklicka på papperskorgen. Välj säker tömning.
Citera
2013-02-05, 10:42
Medlem
Om det nu verkligen är en trojan du har fått så hade inte jag sovit lugnt om jag vore dig förrän jag hade gjort en erase and install.
Citera
2013-02-05, 16:28
Medlem
om det inte går att ta bort en fil i papperskorgen så används ofta den filen. Om man misstänker att det är en trojan så är det en bra ide att öppna "activity monitor" (vet inte vad den heter på svenska) och se vilka processer som är igång/vilken process som gör att du inte kan tömma papperskorgen.
Citera
2013-02-05, 17:08
Medlem
Loveaffairs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xe89
Testa att starta i säkert läge och radera filen därifrån:

http://support.apple.com/kb/HT1455?viewlocale=sv_SE

Citat:
Håll nere command och högerklicka på papperskorgen. Välj säker tömning.

Säkert läge fungerade inte men när jag valde säker tömning fick jag tillslut (efter att laddningsförloppet stått stilla länge) bort den.

Dock är jag skeptisk till om det är helt över än. Loggade in på min facebook för första gången idag och fick upp väldigt märklig reklam på VÄNSTER sida. Alltså inte facebooks vanliga reklamspalt. Var en såndär chattruta som kan jämföras med sådana som brukar dyka upp på torrenthemsidor.

Vad ska jag göra nu? Clamxav hittade ju inga fel..
Citera
2013-02-05, 17:11
Medlem
Loveaffairs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EboLa^
Om det nu verkligen är en trojan du har fått så hade inte jag sovit lugnt om jag vore dig förrän jag hade gjort en erase and install.

Okej.. dvs återställa hela datorn? Har som kanske märks ingen direkt koll på datorer men har däremot hur mycket bilder, musik, skolarbeten som helst. Även adobe licenser som jag köpt. Körde en timemachine igår samt kopierade över mina bilder på ytterligare en extern. Men återställer man datorn kommer ju allt försvinna och kanske har trojanen spridit sig till back upen?

Citat:
Ursprungligen postat av GastenGusten
om det inte går att ta bort en fil i papperskorgen så används ofta den filen. Om man misstänker att det är en trojan så är det en bra ide att öppna "activity monitor" (vet inte vad den heter på svenska) och se vilka processer som är igång/vilken process som gör att du inte kan tömma papperskorgen.

Nu har jag lyckats tömma papperskorgen men tror fortfarande det är något lurt med datorn. Är det fortfarande aktuellt?
Citera
2013-02-05, 17:13
Medlem
tzjs avatar
Jag vill veta vad det var du laddade ner. Kan du länka till sidan med torrenten i PM till mig. Posta inte den här i tråden så någon annan klickar och laddar ner något skadligt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in