Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2013-02-04, 19:12
Medlem
Mailmanss avatar
Snubblade över detta. http://matalskaren.taffel.se/2008/07/19/matmyter-krossas-att-lata-kottet-vila/

Saxat "Kött som fått vila hade jämförts med ovilat kött. Och det skiljde enligt den dubbelblinda undersökningen med en sensorisk panel varken i smak eller konsistens."

Satt å funderade på det hela ett tag, vad säger ni? Vila eller inte vila, finns det något som stödjer att det SKA vila?
Citera
2013-02-04, 19:16
Medlem
JBGoodes avatar
Man låter köttet vila för att all saften inte ska rinna ut när man skär i köttet.
Dessutom låter man köttet bli något mer tillagat av den återstående värmen, istället för att ta ut köttet när det är klart och sen låta det bli överkokt på tallriken.

En facepalm var inte nog.
Citera
2013-02-04, 19:16
Medlem
Heston tog upp det lite i sitt program med

http://www.youtube.com/watch?v=5-9NgOZuUXM
Citera
2013-02-04, 19:32
Medlem
Mailmanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JBGoode
Man låter köttet vila för att all saften inte ska rinna ut när man skär i köttet.
Dessutom låter man köttet bli något mer tillagat av den återstående värmen, istället för att ta ut köttet när det är klart och sen låta det bli överkokt på tallriken.

En facepalm var inte nog.

Haha du är praktexemplar på en riktigt korkad flashbackare som älskar att hacka på folk med facepalmgubbarna, läste du ens det jag länkade? Där står det just att dom har gjort en forskning som stödjer att det inte är nån skillnad på saften i köttet om man skär i det direkt eller om man låter det vila. Så den här är till dig

Och jag tycker en facepalm var nog.
Citera
2013-02-04, 19:40
Medlem
Gothenburgers avatar
Känns som om jag kommer att låta köttbiten bli färdigt på eftervärme fortsättningsvis också. Annars dränker man ju maträttens övriga ingredienser med köttsaft när man skär upp på tallriken!?

Steka på hög värme för att sedan låta köttet gå färdigt på eftervärme (eller i ugn) is the shit
Citera
2013-02-04, 19:42
Medlem
DingusMcDucks avatar
Vi får tydligen lita på bloggarens ord, att undersökningen visar det hon säger att den visar. Jag kommer i alla fall bara till en 404-sida när jag klickar på länken i bloggtexten.

Oavsett vilket, så står det ju i blogginlägget att det trots allt finns goda skäl att låta kött vila: utseende och temperaturutjämning (speciellt när det gäller större köttbitar). Att hon skiljer på "sensoriska" och estetiska värden är lite mysko tycker jag, ögonen är väl sensoriska organ, och hur en maträtt ser ut tycker jag oftast är rätt viktigt.

Jag vill lägga till ytterligare ett skäl att vila kött, och det är man (jag iaf) oftast vilar köttet på en annan plats än tallriken/uppläggningsfatet, så även om det stämmer att lika mycket vatten sipprar ut oavsett om man vilar köttet eller inte, så slipper man få en liten sjö av köttsaft på tallriken när man ska äta. Man kan hälla vätskan i en sås istället.
Citera
2013-02-04, 20:19
Medlem
JBGoodes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mailmans
Haha du är praktexemplar på en riktigt korkad flashbackare som älskar att hacka på folk med facepalmgubbarna, läste du ens det jag länkade? Där står det just att dom har gjort en forskning som stödjer att det inte är nån skillnad på saften i köttet om man skär i det direkt eller om man låter det vila. Så den här är till dig

Och jag tycker en facepalm var nog.
Du är praktexemplaret på någon som missuppfattar något och sen tror att han är klokare än de som har erfarenhet.
Och därmed även ett utmärkt exempel på en korkad flashbackare.

Det finns ingen kock som säger att köttet smakar bättre (det blir torrare om du låter all saft rinna ut, kvittar vad din jävla panel säger).
Däremot vill man inte att all saft ska rinna ut på tallriken när restauranggästen (t ex) skär i köttet.
Det handlar först och främst om estetik, inte smak.

Så än en gång:
Citera
2013-02-04, 20:25
Medlem
Restarts avatar
Vad sägs om att prova själv?
1. Köp en köttbit, inte på ICA utan av en slaktare, nämn gärna att du ska prova olika tillagningar.
2. Dela nämnda bit på mitten.
3. Tillaga och låt ena biten vila, smaka, garanterat roligare än detta.
Tjing
Citera
2013-02-04, 21:17
Medlem
när man låter köttet "vila" så blir det ju alltid en pöl på tallriken köttet vilar på. det är ju uppenbarligen inte så att denna vätska stannar i köttet. skulle det rinna ut ännu mer vätska om man skär direkt jämfört med om man väntar ett par minuter och sedan skär. jag har svårt att tro det.

"all the goodness runs out of it" har jag för mig gordon säger. helt klart tillagas köttet något mer om man lägger folie runt det och väntar en stund.
Citera
2013-02-04, 21:38
Medlem
nanoballes avatar
Spelar ingen roll ifall vetenskap säger att det inte gör någon skildnad, klart man ska låta köttet vila. Kanske är placebo, fan bryr jag mig. Sålänge det smakar bättre
Citera
2013-02-04, 21:40
Medlem
Zomrazils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johnfortus
för det första säger de flesta kockar att köttet smakar bättre om det får vila. för det andra ändrar du din uppfattning i detta meddelandet när du säger att det endast är en fråga om estetik; vilket jag tror.

skaffa dig en utbildning din lille pajas. återkom sen så ska vi diskutera.

Vad var det nu för jävla argument? Räcker det att han utbildar sig till lastbilschaufför via en KY-utbildning eller kanske att han går någon yrkesförberedande linje på gymnasiet? Eller menar du kanske att man måste gå någon slags kockutbildning för att få diskutera i tråden? Eller är det måhända en akademisk utbildning som krävs?

Du verkar lite dum du.
Citera
2013-02-04, 21:42
Medlem
Ts menar alltså att kött som är rått i mitten (under 50c) är likvärdigt med kött som har tillagats rakt igenom. Herregud. Att jag inte tänkt på det. Jag kommer ju få upp till tio minuter mer ledigt lästa lördag tack vare att denna korkade myt så fullständigt falsifierades av denna trippel dövstudie.
Senast redigerad av Kent-Herbert 2013-02-04 kl. 21:44.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in