• 1
  • 2
2013-02-04, 16:21
Medlem
Jag har i stort sett bantat i hela mitt liv (är 19 år). Jag började tänka på vad jag åt när jag var 12. Då tyckte jag att jag var mullig och började därför hoppa över måltider. Åt så lite som möjligt och det gav resultat. Jag var smal, men inte läskigt smal. Var underviktig, men inte extremt. Jag var smal helt enkelt. Jag tränade inte direkt mycket under den här perioden. Gick i gymnastik (hjula, stå på händer - that type) fram tills i åttan, en gång i veckan.

I nian någon gång började jag väl äta lite mer, men inte märkvärt. Jag åt aldrig frukost, aldrig lunch i skolan. Jag åt ganska små portioner till middag och sedan någon macka på kvällen. Men jag fortsatte inte gå ner i vikt och var smal. Jag gick inte märkbart upp i vikt och jag kunde fortfarande ha mina kläder, jag antar att jag blev mer "kvinnlig" helt enkelt (fick bröst osv).

Hela gymnasietiden fortsatte jag på ungefär samma sett - men mer i perioder. Vissa gången kunde jag äta lite i skolan, andra åt jag lite frukost osv. Jag har aldrig ätit mycket godis och liknande. Kanske 1 gång varannan vecka. Samma gäller andra onyttigheter. Jag har ätit vanlig, hälsosam, svensson-mat.

Nu när jag inte går i skolan längre, nu när jag har ett jobb, är det inte lika lätt att skippa måltider. Folk undrar mer. I skolan var det "okej" att inte äta, alla tjejer fattade och det var många som gjorde likadant.

Jag vet att man inte kan leva så. Jag vet att det inte är rätt sätt att gå ner i vikt på. Jag vet. Men ändå är det något i hjärnan som säger "ät lite = smal". Men obviously funkar det inte.

Jag är inte tjock. Jag är inte mullig. Jag är åt det smala hållet och alla kallar mig smal. Men jag är inte så smal som jag vill vara. Jag skulle kalla det "smal-tjock" - liten och nätt, men inte fast, inte vältränad, inte benig.

Så, jag vill ha tips, av er. Kosttips - hur skall jag lägga min kost? Vad skall jag äta? Jag skall köpa gymkort -vad skall jag träna på gymmet?

http://data.whicdn.com/images/511533..._400_large.png
- Min kropp är åt detta hållet nu. Förstår ni vad jag menar? Smala, normala, men inte alls tränade. Dom kanske har små storlekar på kläderna, men dom ser inte smala ut i underkläder!

http://data.whicdn.com/images/513066..._500_large.jpg
- Jag vill få mer den här kroppen!
Citera
2013-02-04, 16:25
Medlem
TintinoDbambinos avatar
Om du har en kropp som ser ut som tjejernas på bild 1 så behöver du inte förändra något, i mitt tycke.
Om du däremot vill se mer tränad ut ska du eftersträva att bygga lite muskler samt få dessa att definieras i och med en deff.
Detta gör du genom strikt diet, inte mycket kolhydrater och fett utan fokusera på protein och nyttiga grönsaker. Sedan ska du såklart ligga på Kcal-underskott, dvs, göra av med mer energi än du får i dig.

En sak ska du veta: Bruden på andra bilden är inte vältränad, hon är smal, för smal.
Senast redigerad av TintinoDbambino 2013-02-04 kl. 16:28.
Citera
2013-02-04, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TintinoDbambino
Om du har en kropp som ser ut som tjejernas på bild så behöver du inte förändra något, i mitt tycke.
Om du däremot vill se mer tränad ut ska du eftersträva att bygga lite muskler samt få dessa att definieras i och med en deff.

Men jag vill bli mer benig. Eller inte benig, men få mer.. konturer? Förstår ni?

Deff, det innebär inga kolhydrater och inget fett...? Eller?
Citera
2013-02-04, 16:33
Medlem
TintinoDbambinos avatar
Läs min post igen.
Benig blir du genom ett kcal-underskott medan du får mer "konturer" genom att träna kondition i samband med en deff.

Det finns ingen universell metod på att träna, utan människor reagerar olika på träning.
Det du måste göra är att hitta din metod och tillvägagångssätt.
Citera
2013-02-04, 16:33
Medlem
Först borde du träffa en psykolog.. sen bör du börja äta mer och börja träna.
Citera
2013-02-04, 16:34
Medlem
Citat:
Läs min post igen.
Benig blir du genom ett kcal-underskott medan du får mer "konturer" genom att träna kondition i samband med en deff.

Det finns ingen universell metod på att träna, utan människor reagerar olika på träning.
Det du måste göra är att hitta din metod och tillvägagångssätt.

Tack! Skall jag tänka på. Hur lång tid skulle du gissa det tar innan man börjar se resultat?

Andra tips från personer uppskattas
Citera
2013-02-04, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Whooo
Först borde du träffa en psykolog.. sen bör du börja äta mer och börja träna.

Äsch.
Citera
2013-02-04, 16:36
Medlem
Känner igen mig galet mycket i din text. Började på samma sätt, också vid 12 års åldern osv. Har aldrig rört på mig nämnvärt. Det funkade jättebra hela mellan-högstadiet. Jag tappade ingen ork eftersom jag rörde på mig så pass lite, åt väldigt små portioner och aldrig på skolan. Jag hade den ork jag behövde och den kropp jag tyckte om!

Sen började gymnasiet och det blev lite svårare, maten var aningen bättre där och jag gick naturvet så alla andra åt, och jag blev lätt trött på skolan av de tunga lektionerna, långa dagarna och nätterna man satt uppe och pluggade till prov. Behövde mer energi från mat men gjorde inte av med den då jag inte rörde på mig. Har gått upp en del, och jag äter betydligt mer än jag behöver egentligen. Försöker komma tbk till "små portioner" dieten eftersom det faktiskt funkade för MIG, jag mådde bra av den.

För att svara på din fråga så vet jag inte, jag gissar att du måste träna och ligga på ett rejält underskott om du ska få den där kroppen.
Citera
2013-02-04, 16:38
Medlem
TintinoDbambinos avatar
Resultat beror helt på hur mycket du tränat förrut och hur strikt du tränar/sköter din kost.
Men om du är duktig så ser du säkert resultat på någon/några månader.

Om du aldrig har tränat på gym förrut tycker jag att du ska rådfråga instruktörer om givande övningar ger dig bäst resultat!

Lycka till nu. Kram
Citera
2013-02-04, 16:39
Medlem
HugSeals avatar
Steg ett är att prata med någon om dina ätstörningar.

Vill du bli vältränad ås är det, surprise surprise, tränign som gäller. Börja gymma och lyft lite vikter så att du får muskler om det är vad du vill ha(Och nej, man får ingen bodybuilderkropp helt plötsaligt. Omotiverad rädsla)
Citera
2013-02-04, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MaSa123
Känner igen mig galet mycket i din text. Började på samma sätt, också vid 12 års åldern osv. Har aldrig rört på mig nämnvärt. Det funkade jättebra hela mellan-högstadiet. Jag tappade ingen ork eftersom jag rörde på mig så pass lite, åt väldigt små portioner och aldrig på skolan. Jag hade den ork jag behövde och den kropp jag tyckte om!

Sen började gymnasiet och det blev lite svårare, maten var aningen bättre där och jag gick naturvet så alla andra åt, och jag blev lätt trött på skolan av de tunga lektionerna, långa dagarna och nätterna man satt uppe och pluggade till prov. Behövde mer energi från mat men gjorde inte av med den då jag inte rörde på mig. Har gått upp en del, och jag äter betydligt mer än jag behöver egentligen. Försöker komma tbk till "små portioner" dieten eftersom det faktiskt funkade för MIG, jag mådde bra av den.

För att svara på din fråga så vet jag inte, jag gissar att du måste träna och ligga på ett rejält underskott om du ska få den där kroppen.

Precis! Exakt samma som gällde mig. Var tvungen att äta för att orka plugga.

Men de perioder som jag ätit lika lite som jag gjorde förr, har det inte hänt mycket. Och har det hänt något, har jag gått upp igen (snabbt) då jag börjar äta minsta lilla mer. Och det är ju känt att det är så, jojk-bantning fungerar inte - men ändå fortsätter man.

Någon som vet om det är effektivt att promenera 30-40 minuter/dagen? PW då, snabbt tempo. Eller om det är ganska ineffektivt? (jag vet att det är bra, självklart, men är det sådär väääldigt bra som många säger). Mamma har alltid promenerat, och inte ser jag nån skillnad på henne.
Citera
2013-02-04, 16:46
Medlem
Citat:
Resultat beror helt på hur mycket du tränat förrut och hur strikt du tränar/sköter din kost.
Men om du är duktig så ser du säkert resultat på någon/några månader.

Om du aldrig har tränat på gym förrut tycker jag att du ska rådfråga instruktörer om givande övningar ger dig bäst resultat!

Lycka till nu. Kram

Tack! Det är rädsla som stoppat mig mycket (från gymmet). Är inte vältränad som sagt, så är rädd att skämma ut mig. Dum som man är, blir det då att man stannar hemma. *pucko*
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in