2013-02-04, 15:56
Medlem
clirs avatar
Jag tänkte bara fråga flashback om det finns några myter om kryptozoologiska varelser här i Sverige.

Man har ju hört om storsjöodjuret men finns det några andra mytomspunna varelser som te x Bigfoot, Chupacabra eller Mothman.

Anledningen att jag frågar är att jag är sugen på att göra en dokumentärfilm om kryptozoologi men kommer inte på några sådana varelser som det ryktas om i USA främst.

Tacksam för svar och hoppas att det är i rätt forum jag postar.
Citera
2013-02-04, 16:42
Medlem
O Dirlewangers avatar
Det jag kommer att tänka på är skvader.
Citera
2013-02-04, 16:44
Medlem
Har länge letat något liknande. Kul initiativ, var i Sverige bor du?

Men diverse skogsväsen då? Troll, vittra, bergfrun, näcken, quasi (varelse-i-skogen tråden), tomtar, osv osv. Måste det vara just kryptzoologi? För även om dessa "väsen" låter som sagor (vilket de såklart också är) så finns det massor med vittnesskildringar och folk som är stensäkra på att de sett näcken eller ett troll. Då behöver du dessutom "bara" en skog att filma i ist för att åka runt mellan olika sjöar och olika skogar osv osv. Blir billigare.

Men berätta gärna hur du tänkt göra dokumentären?
Citera
2013-02-04, 17:01
Medlem
clirs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MaSa123
Har länge letat något liknande. Kul initiativ, var i Sverige bor du?

Men diverse skogsväsen då? Troll, vittra, bergfrun, näcken, quasi (varelse-i-skogen tråden), tomtar, osv osv. Måste det vara just kryptzoologi? För även om dessa "väsen" låter som sagor (vilket de såklart också är) så finns det massor med vittnesskildringar och folk som är stensäkra på att de sett näcken eller ett troll. Då behöver du dessutom "bara" en skog att filma i ist för att åka runt mellan olika sjöar och olika skogar osv osv. Blir billigare.

Men berätta gärna hur du tänkt göra dokumentären?

Jag bor i Västmanland så det skulle nog funka med många av dem där olika sagoväsena speciellt bergfrun då jag inte bor speciellt långt från Sala silvergruva. Upplägget för filmen är att jag åker till olika platser där man har sett olika väsen ungefär som serien Finding Bigfoot som gick eller går på Discovery Channel.

Tack för svaren ska kolla upp några och försöka få det till en av dem första Svenska dokumentärerna inom området
Citera
2013-02-04, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av clir
Jag bor i Västmanland så det skulle nog funka med många av dem där olika sagoväsena speciellt bergfrun då jag inte bor speciellt långt från Sala silvergruva. Upplägget för filmen är att jag åker till olika platser där man har sett olika väsen ungefär som serien Finding Bigfoot som gick eller går på Discovery Channel.

Tack för svaren ska kolla upp några och försöka få det till en av dem första Svenska dokumentärerna inom området

Har du tänkt göra en serie eller bara en lång dokumentär?

Tycker iaf du ska försöka få tag på vittnen som kan snacka lite oncam. Och orkar du palla dig till norrbotten finns det en hel del platser här uppe som skulle passa in. Har du någon erfarenhet av film? Hur många har du som kan hjälpa dig? Vilken budget ligger du på?
Citera
2013-02-04, 17:23
Medlem
clirs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MaSa123
Har du tänkt göra en serie eller bara en lång dokumentär?

Tycker iaf du ska försöka få tag på vittnen som kan snacka lite oncam. Och orkar du palla dig till norrbotten finns det en hel del platser här uppe som skulle passa in. Har du någon erfarenhet av film? Hur många har du som kan hjälpa dig? Vilken budget ligger du på?

Jag tänkte göra en lång dokumentär till att börja med och om den går bra så kanske jag gör uppföljare men i dagsläget är det bara en planerad.
Tänkte ha med några vittnesskildringar i filmen oxå.
Vet inte riktigt om jag kan ta mig till Norrbotten men det skulle vara kul att ta sig upp dit för vissa delar. Jag är mer för fotografering men har nyligen fått ett ganska stort intresse för film genom multimediaproduktion.
Jag ska kolla runt men familj och vänner men även en del sponsorer till filmen.
Jag har minimal budget än så länge om jag inte får sponsorer till projektet.
Problemet med att hitta sponsorer är att det inte finns många som vill sponsra dokumentärer inom det här ämnet så det kommer troligen bli jag och några kompisar som åker runt med videokameror och försöker editera ihop en fulllängdsfilm
Citera
2013-02-04, 17:41
Medlem
WinstonO'Boogies avatar
Det kittlade i dokumentärer om Big Foot och Loch Ness-odjuret och liknande är att även den mest rationella tittaren kan tänka sig att det finns en möjlighet till att detta är sant. Att det faktiskt KAN finnas en vetenskaplig förklaring som stödjer just dessa två figurers existens.

Jag tror också det är det du bör sträva efter och strunta i larviga sagoväsen. Du kommer inte övertyga någon om att Näcken möjligtvis existerar. Jag vet inte heller vem/vad Bergsfrun ska föreställa, men det är väl lika viktigt där att du inte snöar in dig i någon spökdokumentär?
Citera
2013-02-04, 17:44
Medlem
clirs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WinstonO'Boogie
Det kittlade i dokumentärer om Big Foot och Loch Ness-odjuret och liknande är att även den mest rationella tittaren kan tänka sig att det finns en möjlighet till att detta är sant. Att det faktiskt KAN finnas en vetenskaplig förklaring som stödjer just dessa två figurers existens.

Jag tror också det är det du bör sträva efter och strunta i larviga sagoväsen. Du kommer inte övertyga någon om att Näcken möjligtvis existerar.

Jo jag vet att sagoväsen inte blir bra dokumentärer men det är svårt med kryptozoologi i Sverige då vi inte har speciellt många såna fenomen men jag ska försöka fördjupa mig i vad det finns för djur som inte är vetenskapligt bevisade än och göra en dokumentär om mytiska djur som faktiskt finns
Citera
2013-02-04, 17:51
Medlem
WinstonO'Boogies avatar
Citat:
Jo jag vet att sagoväsen inte blir bra dokumentärer men det är svårt med kryptozoologi i Sverige då vi inte har speciellt många såna fenomen men jag ska försöka fördjupa mig i vad det finns för djur som inte är vetenskapligt bevisade än och göra en dokumentär om mytiska djur som faktiskt finns
https://www.flashback.org/t848713

Läs den tråden, där förekommer det en del tips b.la om diverse sjöodjur i våra svenska sjöar. Och ja, i slutändan får du väl helt enkelt acceptera att vi kanske inte har särskilt många (kända) kryptozoologiska väsen i vårat land. Då får du anpassa dig och vända situationen till din fördel, nämligen att du kan lägga ner mer resurser och tid på de fåtal väsen som sägs existera. Ju färre avsnitt du gör, desto högre kvalité kan det i sin tur innebära.

Skvadern är ett men den är å andra sidan så fruktansvärt tråkig och harmlös. Du skulle behöva vara en dokumentärfilmare av rang för att göra det avsnittet sevärt.
Citera
2013-02-04, 18:01
Medlem
clirs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WinstonO'Boogie
https://www.flashback.org/t848713

Läs den tråden, där förekommer det en del tips b.la om diverse sjöodjur i våra svenska sjöar. Och ja, i slutändan får du väl helt enkelt acceptera att vi kanske inte har särskilt många (kända) kryptozoologiska väsen i vårat land. Då får du anpassa dig och vända situationen till din fördel, nämligen att du kan lägga ner mer resurser och tid på de fåtal väsen som sägs existera. Ju färre avsnitt du gör, desto högre kvalité kan det i sin tur innebära.

Skvadern är ett men den är å andra sidan så fruktansvärt tråkig och harmlös. Du skulle behöva vara en dokumentärfilmare av rang för att göra det avsnittet sevärt.

Tack för trådtipset jag ska försöka få ihop så mycket information om de olika djuren vi har i Sverige inom det här området och sen göra en film som förhoppningsvis inspirerar många att följa i mina fotspår med filmande av de olika mytomspunna kryptozoologiska väsen vi har i vårt land.
Citera
2013-02-04, 19:30
Medlem
Citat:
Tack för trådtipset jag ska försöka få ihop så mycket information om de olika djuren vi har i Sverige inom det här området och sen göra en film som förhoppningsvis inspirerar många att följa i mina fotspår med filmande av de olika mytomspunna kryptozoologiska väsen vi har i vårt land.

Tycker iaf du ska ta med Quasi Försök hitta fanskapet. Men som sagt, du måste väl köra på ett tema som funkar för dig. Varför "sagoväsen" inte skulle funka vet jag inte, otroligt många som är intresserade av det och som sagt finns det hur många som helst som påstår sig ha sett olika saker. Det blir ju mer åt "spökhållet". Om du bara tex ska göra om sjöodjur så måste du tänka på att de flesta sådana dokumentärer innehåller rätt avancerad utrustning där de dyker och skickar ner kameror osv osv. Din dokumentär kommer se rätt fjantig ut om du bara åker till själva sjön och filmar "ovan vatten" så att säga.

Hade jag varit du hade jag satsat på det jag skrev. Men lycka till hursomhelst
Citera
2013-02-04, 20:12
Medlem
Citat:

Älskar historier om Bergfrun och skogsråen. Hade velat se en dokumentär.
Här är en av mina egna favoritbilder av Bargfrun av min favoritkonstnär :
http://admin-czon.blogspot.se/2011/10/pressrelease-czon-underground-will-take.html
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in