2013-02-04, 21:27
Medlem
clirs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MaSa123
Tycker iaf du ska ta med Quasi Försök hitta fanskapet. Men som sagt, du måste väl köra på ett tema som funkar för dig. Varför "sagoväsen" inte skulle funka vet jag inte, otroligt många som är intresserade av det och som sagt finns det hur många som helst som påstår sig ha sett olika saker. Det blir ju mer åt "spökhållet". Om du bara tex ska göra om sjöodjur så måste du tänka på att de flesta sådana dokumentärer innehåller rätt avancerad utrustning där de dyker och skickar ner kameror osv osv. Din dokumentär kommer se rätt fjantig ut om du bara åker till själva sjön och filmar "ovan vatten" så att säga.

Hade jag varit du hade jag satsat på det jag skrev. Men lycka till hursomhelst

Jo jag vet att det skulle se riktigt amatörmässigt ut om jag bara filmade på ytan av en sjö så det är inte aktuellt med sjöodjur om jag inte skulle komma över undervattensutrustning vilket inte är speciellt troligt så jag ska försöka fixa en film om landlevande djur isf
Citera
2013-02-04, 21:28
Medlem
Hej, glöm inte lindormen. En mytomspunnen varelse som ska ha setts långt in på 1900-talet i södra Sverige.

Lite diskussioner:

http://forum.skalman.nu/viewtopic.php?f=24&t=40057
Senast redigerad av Starkad 2013-02-04 kl. 21:35.
Citera
2013-02-04, 21:34
Medlem
clirs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Muse.of.Czon
Älskar historier om Bergfrun och skogsråen. Hade velat se en dokumentär.
Här är en av mina egna favoritbilder av Bargfrun av min favoritkonstnär :
http://admin-czon.blogspot.se/2011/10/pressrelease-czon-underground-will-take.html

Problemet med att göra en film om bergsfrun är att det blir en film om ett väsen och inte om ett djur som jag tänkte från början så jag ska kolla i tråden som länkades tidigare och om jag inte hittar något som passar så får det bli om övernaturliga väsen som bergsfrun alternativt ett senare projekt kan handla om det
Citera
2013-02-04, 21:36
Medlem
clirs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Starkad
Hej, glöm inte lindormen. En mytomspunnen varelse som ska ha setts långt in på 1900-talet i södra Sverige.

Jo den känner jag till och det skulle kunna vara intressant om man lyckas hitta några nya spår av den från 2000-talet
Citera
2013-02-04, 21:45
Medlem
Kanske här:

http://www.nt.se/arkiv/2006/08/07/Valdemarsvik/2487040/P%E5-jakt-efter-sj%F6odjur-i-Vindommen.aspx

Annars känner jag inte till någon senare lindormobs än 1960-talet, från Mönsterås.
Citera
2013-02-04, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av clir
Problemet med att göra en film om bergsfrun är att det blir en film om ett väsen och inte om ett djur som jag tänkte från början så jag ska kolla i tråden som länkades tidigare och om jag inte hittar något som passar så får det bli om övernaturliga väsen som bergsfrun alternativt ett senare projekt kan handla om det

Tycker dock att dina förutsättningar (ekonomi, utrustning och möjligheten att färdas långt) är så pass begränsade att en dokumentär om dessa väsen vore bättre. Du kan göra en sådan dokumentär betydligt mer välgjord.
Citera
2013-02-05, 13:05
Medlem
clirs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MaSa123
Tycker dock att dina förutsättningar (ekonomi, utrustning och möjligheten att färdas långt) är så pass begränsade att en dokumentär om dessa väsen vore bättre. Du kan göra en sådan dokumentär betydligt mer välgjord.

Jo det du säger är sant men frågan är om jag skulle få dåligt rykte som dokumentärfilmare om jag gjorde om sådana väsen men det skulle ändå vara kul tror jag.

Det skulle inte krävas lika mycket budget för det så kanske skulle försöka satsa på nåt sånt först och sen om jag lyckas hitta sponsor så får det bli om kryptozoologi senare.
Citera
2013-02-05, 13:54
Medlem
clirs avatar
Citat:
Kanske här:

http://www.nt.se/arkiv/2006/08/07/Valdemarsvik/2487040/P%E5-jakt-efter-sj%F6odjur-i-Vindommen.aspx

Annars känner jag inte till någon senare lindormobs än 1960-talet, från Mönsterås.

Tack för tipset ska försöka komma i kontakt med dem och se om det går att fixa ett samarbete i sökandet
Citera
2013-02-05, 16:00
Medlem
Fast det blir nog svårt, Sundberg lever inte längre.
Citera
2013-02-05, 17:25
Medlem
clirs avatar
Citat:
Fast det blir nog svårt, Sundberg lever inte längre.

Ajdå missade det då får jag försöka hitta nån annan insatt i ämnet
Citera
2013-02-05, 19:07
Medlem
Kanske dansken Lars Thomas? Kan rekommendera denna bok:

http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=1905723709
Citera
2013-02-05, 19:13
Medlem
Tjack-i-starkols avatar
Kör på en dokumentär om Gruv-Maja, gamla vittnen, Svensk arbetar historia och spännande miljöer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in