2013-02-05, 21:19
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mishima
Han har varit väldigt duktig på att vara en pragmatisk kommunpamp som får saker och ting och gjorda, men har haft svårt att ta till sig andra problem.

Ilmar Reepalu har nog tillsammans med finansministern på 90-talet haft Sveriges mest otacksammaste politiska jobb de senaste decennierna. Malmö var i mycket större fritt fall i början på 90-talet än vad stan är idag. Malmö hade kunnat utvecklas till en spökstad men man lyckades rädda stan. Utan högskolan, bron, Västra hamnen osv. så hade Malmö varit mycket värre. Reepalu har dock inte hängt med i stadens utveckling de senaste åren. Därför är jag är glad för att han lämnar för han är inte politikern som kan till sig och lösa de nuvarande problemen. Där behövs det någon som har bättre kunskap om dagens Malmö. Man har fortfarande bara kommit halvvägs i att förändra en fd. industristad till en ny modern stad.

Där håller jag med dig. Reepalu har varit en handlingskraftig politiker som dessutom haft bra kontakt med regionens företag.

Reepalu har dock åldrats mycket det senaste året. Jag såg (och pratade med honom) för 1.5 år sedan och bara sen dess har han åldrats.

Reepalu har också mer än tjänstvilligt förverkligat dom planer och visioner angående invandring och integration som planlagts av riksdagen...oavsett färgen på den politiska skutan. Tyvärr är det också den yttersta anledningen till att Malmö är en oerhört segregerad stad i dag.

Dom senaste åren tycker jag mig ha märkt att Reepalu, nästan med en viss förvåning, har upptäckt dom negativa effekterna av invandringen till Malmö.

Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Han hämtade sig väl aldrig riktigt efter det kulturella mötet med folket i BMWn uppe vid Seved.

Du har en poäng där. För 5 år sedan hade inte en enda invandrare kommit undan en diskussion med Ilmar Reepalu som dom här killarna gjorde. Reepalu såg närmast chockad ut...han verkade vilsen och just i det avsnittet (UG?) märktes det tydligt - det är dags för Ilmar att avgå.

Ersättarna imponerar inte speciellt. Det är möjligt att den politiska utvecklingen har en egen agenda.
Citera
2013-02-06, 20:04
Medlem
FlamingBacons avatar
Med lite tur sker någon liknande process som i Socialdemokraterna, dvs att nya ledare kommer, misslyckas och avgår på löpande band.
Citera
2013-02-08, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 02-02-2012
Jag tror S vill ha ett nytt giv, tror att nästa starke man (eller kvinna) i Malmö kommer var någon som varit lika anonym för folket som Löfven för att slippa dras med konstiga och ibland korkade uttalanden. Om vi funderar på vad S kan tänkas vilja göra i Malmö tror jag vi kan hitta vår kandidat. Vet inget om Katrin men tror hon har lite för mycket med sig i ryggsäcken för att passa valrörelsen 2014 och hon kan dessutom driva politik i skuggan av den nya Malmöledaren vilket nog skulle passa S väldigt bra just nu.

Ilmar Reepalu har trots allt lyckats med konsttycket att tappa en stor del av rösterna i Malmö, att han varit en 'kul kille' för media är en sak men i slutändan handlar det om att få röster. Tappet mellan valen 2006 och 2010 (35% till 28%) säger oss att Ilmar reepalu inte varit lika bra för S som för media och oss på flashback som vill skratta åt idioten.
Initierad vänsterpress satsar på kvinnan
Citat:
Katrin Stjernfeldt Jammeh
Ålder: 38
Uppdrag: kommunalråd med ansvar för skola, trygghet och välfärd, vice ordförande i kommunstyrelsen
Innehar sedan 2008 Malmös näst tyngsta politiska post och ses av många som Ilmar Reepalus naturliga efterträdare. Katrin Stjernfeldt Jammeh har bland annat profilerat sig genom arbete mot segregation och fattigdom. 2010 fick hon ansvar för skolfrågorna men trots omorganiseringar och miljonsatsningar är Malmöskolorna fortfarande hårt segregerade. En fjärdedel av stadens elever saknar gymnasiebehörighet.

150 år av män i Malmö

De har hetat Arne, Nils eller kanske Ilmar. Männen har styrt Malmö oavbrutet i 150 år. Nu anser många att det är dags att bryta den traditionen.

http://malmo.etc.se/nyhet/vem-tar-over-efter-reepalu
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in