2013-02-06, 21:25
Medlem
Xiztecs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av babakus

Det är extremt mycket "spärr-razzior" just nu i Stockholms tunnelbanesystem. På två dagar har jag råkat ut för tre stycken på tre olika stationer. Vet inte hur fejk-SMS-biljetten funkar där då jag kör en helt annan taktik då. Brukar öka farten och glida emellan två stycken blåjackor rakt ut genom spärrarna och låtsas som det regnar. De höjer inte ens rösten och verkar låta en gå förbi om man verkar ha bråttom

Som sagt - dessa kontrollanter har ingen rättighet att hålla fast dig oavsett om du går iväg med en medelhastighet på 0,05 km/h eller om du vänligen berättar för dem att de kan dra åt helvetet för att du inte har någon biljett med dig. Tror tillochmed planka.nu gjort en fin instruktionsvideo till kontrollanterna.

http://vimeo.com/57549286#at=1
Sevärd, deras rättigheter!
Citera
2013-02-06, 23:07
Medlem
Crckerlulzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ...as...
Varför dessa uppspärrade ögon?!
För jag är svartskalle och tror inte dom väntar sig aatt svartskallar ska "köpa" biljetter
Citera
2013-02-07, 00:41
Bannlyst
Går det inte bara att ha en printscreen från en riktigt biljett och sen ändra klockslag/datum?
Citera
2013-02-07, 01:30
Medlem
WizKhalifass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xiztec
Som sagt - dessa kontrollanter har ingen rättighet att hålla fast dig oavsett om du går iväg med en medelhastighet på 0,05 km/h eller om du vänligen berättar för dem att de kan dra åt helvetet för att du inte har någon biljett med dig. Tror tillochmed planka.nu gjort en fin instruktionsvideo till kontrollanterna.

http://vimeo.com/57549286#at=1
Sevärd, deras rättigheter!

Så man kan resa utan biljett och när det blir kontroll säga att man inte har någon biljett och då lämna lämna bussen/tunnelbanan utan tilläggsavgift även fast det är ordningsvakter som stoppar en?

Läste på SLs hemsida och då står det såhär:

Citat:
Ibland ligger missuppfattningar eller glömska bakom den saknade biljetten, men du ansvarar själv för att du har en biljett för din resa.

Att du som reser har en giltig biljett kontrolleras regelbundet. Dels på bussar och tåg, dels innanför spärrlinjen på stationerna.

Så här fungerar det:

om du har åkt på en biljett som inte gäller för rätt dag eller klockslag eller om du åker på en biljett till studentpris/reducerat pris fast du inte är berättigad till det får du betala 1 200 kronor.
om du har åkt på en förfalskad biljett får du betala 1 200 kronor. Förfalskade kort och biljetter polisanmäls alltid.
om du inte har någon biljett alls får du betala 1 200 kronor.

http://sl.se/Resenar/Resegaranti-resevillkor/Resa-utan-eller-med-fel-biljett/

Vad är det som gäller?
Senast redigerad av WizKhalifas 2013-02-07 kl. 01:32.
Citera
2013-02-07, 02:35
Medlem
Fick en nära-kontrollerad-upplevelse för nån vecka sen och har blivit väldigt paranoid när jag använder fejkbiljetten. De har fått mig att fundera och jag kom fram till en strategi för att komma undan blåjackorna med pengarna och andan i behåll.
Idén går ut på att när man använder fejkbiljett så sätter man sig sedvanligt på en bra utkiksplats. Men istället för avlägsna sig när man ser kontrollanter så sitter/står man lugnt kvar och köper en riktig biljett istället och visar när de kommer fram till dig.
Borde inte detta funka? Visserligen visar man en biljett som är ca 1 minut gammal beroende på hur tidigt du ser dem/den och hur långt bort du kan ta dig för att vinna tid, men de kan ju inte riktigt hålla koll när du klev på. Och även om de är uppenbart att du köpte efter du passerade tröskeln på bussen/spärrlinjen, kan de göra nåt?

För övrigt berättade en kompis till mig som reser med kort att han brukar "sova" när de kommer kontrollanter för att han av någon anledning inte pallar dra fram kortet. Det har funkat för honom säger han och kontrollanterna har ju faktiskt ingen rätt att röra dig. Sen vet jag inte om man faktiskt får sova på tuben.

PS
Till er som undrar vad vakter respektive kontrollanter får och inte får göra: lägg ett par minuter på planka.nu så kommer de klarna.
Citera
2013-02-07, 02:50
Medlem
Aritzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Essylia
Skicka gärna in riktiga biljetter till mig =)

Skickar i PM imorgon.
Citera
2013-02-07, 03:07
Medlem
Amigo123s avatar
Är 0.1 versionen den nyaste. Visade den i tisdags o busschauffören stirrade länge tills jag hojta till. Då fick jag iaf passera.

Denna version har två blåmarkerade texter som inte ska vara där. Längst ner o typ halva längst upp? Pm gärna en äkta för ska åka tidigt idag eller hjälp mig hitta en uppdaterad om nu inte 0.1 är the shit right now.
.... Tack
Citera
2013-02-07, 04:57
Medlem
SysGhosts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amigo123
Är 0.1 versionen den nyaste. Visade den i tisdags o busschauffören stirrade länge tills jag hojta till. Då fick jag iaf passera.

Denna version har två blåmarkerade texter som inte ska vara där. Längst ner o typ halva längst upp? Pm gärna en äkta för ska åka tidigt idag eller hjälp mig hitta en uppdaterad om nu inte 0.1 är the shit right now.
.... Tack
Blåmarkeringen är inget som finns med i SMSet. Det är SMS-appen som själv blåmarkerar vad den tror är telefonnummer, epostadresser och webb-adresser.
...i alla fall vad jag har förstått det som.
Citera
2013-02-07, 08:11
Medlem
Kommer det även komma en version till alla som måste använda Mobitime? Vad jag har förstått är det ett annat system och behöver man då en ny app eller vad gäller? Läser man lite på t.ex. jlt.se så står det att biljetten ändrar färg osv efter giltighet, antar att nuvarande app inte har sådana funktioner?
Citera
2013-02-07, 08:22
Medlem
...as...s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hudmothud
Funkar inte på SL, man måste ha beställt och fått biljetten före man klev på och man får inte beställa smsbiljett ombord så att säga. Har sett kontrollanter skrika på folk "jag seeeeer ju att du sms:ade för eeeeeeen minuuuuuut sen!!!"

Dom kan ju suga min stora FB-kuk eftersom jag innan jag beställde min biljett satt och pratade i telefon. Till exempel. Sen så skickar man ju givetvis sms-et i fickan.

Sen så beställer jag inga biljetter utan att veta med säkerhet att bussen/vagnen kommer i tid?
Senast redigerad av ...as... 2013-02-07 kl. 08:28.
Citera
2013-02-07, 08:28
Medlem
...as...s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrInk
Det hände ju ofta att sms'en var sega och man faktiskt fick åka med iaf. Så har det varit för mig flera ggr. Jag kommer att göra som "...as..." och sitta redo med ett riktigt sms. Om en kontrollant skulle ifrågasätta mitt sms och påstå att det är beställt nu skulle jag säga att jag blev på-/in-släppt av spärrvakten iaf, för att han trodde på mig.

Dom få gånger det tar dit för ett äkta sms så är det bara att "leta" efter mobilen i lugn och ro på sin kropp/i sina fickor

Kontrollanterna blir då lite röda i ansiktet och man ser att deras adrenalinnivå höjs med ca 7000%

En annan kul sak är att leka att man inte har någon biljett. För att sen säga "jo förresten, jag tror fan att jag köpte en, eller vänta, ne jag skoja bara, eller jo, här kolla"

Man riktigt ser hur det knakar och sprakar i skallen på dom..
Senast redigerad av ...as... 2013-02-07 kl. 08:33.
Citera
2013-02-07, 08:41
Medlem
EckiEckis avatar
För lite mer än en halvtimme sen stod ett halvdussin personer i SL-biljettkontrolljackor vid spärrarna i skärholmen. De föreföll detaljskåda SMS-biljetterna för alla som reste med sådana.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in