• 1
  • 2
2013-02-10, 20:03
Medlem
Nu uttalar jag mig visserligen utan erfarenhet på området, men ändå:
Jag tror risken med att köra w2k är minimal. De flesta exploits blir spridda och använda just för att de blir kända tack vare Windows Update. När detta nu inte finns minskar riskerna att drabbas kraftigt. Sedan måste man ju också fråga sig vem som sitter och letar fram exploits specifikt till w2k? Måste vara ganska ovanligt. Och samma sak om någon väl hittar sådana exploits, vem ids göra angrepp med hjälp av dessa med tanke på hur få potentiella mål det finns?

Man ska aldrig säga aldrig men risken verkar extremt liten. Det är åtminstone vad jag tror.
Citera
2018-03-21, 21:11
Medlem
KansasCityFagots avatar
Gammeldatorn Dell Inspiron 8100 rullar fortfarande på med Win2000, kan jag berätta för den som är intresserad. Fjärde hårddisken är den inne på, men annars funkar allting fint, förutom lite glapp, gnissel och knarrande här och där.

När modellen kom var den världens kraftfullaste laptop, och att den fortfarande hänger med i svängarna med många av de senaste programversionerna som exempelvis Libre Office med mera är imponerande. Snart 20 års tjänst är också imponerande och glädjande med tanke på hur mycket datorn kostade. Man får 6 stycken spel-laptops idag för samma pengar som 1 Dell Inspiron 8100 kostade år 2001.

Var inte det en glädjande nyhet?
Citera
2018-03-22, 02:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KansasCityFagot
Man får 6 stycken spel-laptops idag för samma pengar som 1 Dell Inspiron 8100 kostade år 2001.

Vad kostade den då, min "speldator" kostade 17 lax när ja köpte den för 2 år sen. Det skulle innebära att din dell kostade över 100 lax :P
Citera
2018-03-22, 09:59
Medlem
KansasCityFagots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Twiggeh
Vad kostade den då, min "speldator" kostade 17 lax när ja köpte den för 2 år sen. Det skulle innebära att din dell kostade över 100 lax :P
Den kostade $3.500 år 2001, vilket borde motsvara runt 40.000 kronor i dagens penningvärde. Om vi räknar med att en hyfsad gaming-laptop går på runt 6.000 till 7.000 kronor idag så landar vi på ungefär 6 stycken datorer för samma summa. Dyra pengar, men ville man ha en laptop på den tiden så var det bara att lätta på lädret. Jag undrar om det ens är möjligt att köpa en dator för privatpersoner för så mycket pengar idag. Är det någon som har koll på hur mycket den dyraste "konsumentdatorn" kostar ute i handeln?

Datorn är dock som jag berättat fortfarande i tjänst, så utslaget på nästan 20 år blir det inte så blodigt. Upplösningen på skärmen är 1.600 x 1.200 pixlar i 15 tums storlek, vilket är riktigt bra siffror än idag. Dessutom har skärmen den där vassa och skarpa LCD-bilden som var vanlig förr på LCD-skärmar innan de började sudda ut kanterna på pixlarna för att få en mjukare bild. För text och ordbehandling är skärmen oslagbar på grund av skärpan.

Frågor på det?
Citera
2018-03-22, 19:11
Medlem
Zot^s avatar
Köp ny dator min kinesiska tablet för 600 spänn har bättre specs i dagens läge. Jag har gått igenom typ 7-8st datorer på den tiden du suttit med din inspiron. Hade du råd att köpa den då så har du ju råd med en ny dator i dagens läge också antar jag. Varför krångla med en gammal dator med gammalt operativsystem.

Livet är för kort för att sitta med gammal och seg teknik.
Citera
2018-03-30, 05:11
Moderator
Trixtons avatar
Citat:
Den kostade $3.500 år 2001, vilket borde motsvara runt 40.000 kronor i dagens penningvärde. Om vi räknar med att en hyfsad gaming-laptop går på runt 6.000 till 7.000 kronor idag så landar vi på ungefär 6 stycken datorer för samma summa. Dyra pengar, men ville man ha en laptop på den tiden så var det bara att lätta på lädret. Jag undrar om det ens är möjligt att köpa en dator för privatpersoner för så mycket pengar idag. Är det någon som har koll på hur mycket den dyraste "konsumentdatorn" kostar ute i handeln?

Min HP ZBook har ett par år på nacken, men är i alla fall 15 år nyare än din. När den var ny tror jag den kostade runt 27', men den var långtifrån topputrustad i sin serie. En bit över 50 kommer man i dagsläget ser jag på HP:s hemsida:
http://store.hp.com/SwedenStore/Merc...f&fc_form_wk=1
Senast redigerad av Trixton 2018-03-30 kl. 05:14.
Citera
2018-03-30, 10:53
Avstängd
konstapels avatar
Citat:
Gammeldatorn Dell Inspiron 8100 rullar fortfarande på med Win2000, kan jag berätta för den som är intresserad. Fjärde hårddisken är den inne på, men annars funkar allting fint, förutom lite glapp, gnissel och knarrande här och där.

När modellen kom var den världens kraftfullaste laptop, och att den fortfarande hänger med i svängarna med många av de senaste programversionerna som exempelvis Libre Office med mera är imponerande. Snart 20 års tjänst är också imponerande och glädjande med tanke på hur mycket datorn kostade. Man får 6 stycken spel-laptops idag för samma pengar som 1 Dell Inspiron 8100 kostade år 2001.

Jag är nog inne på att använda gamla datorer om de fortfarande duger till nåt. Jag hade en HTPC från 2007 som fick tjänstgöra som filserver åt mina andra datorer i hemmet. Windows 10 funkade utmärkt på den. Tror dock inte att jag skulle velat köra något äldre OS på den, av rena säkerhetsskäl.
Tyvärr lade moderkortet på den av i somras förra året och jag tyckte inte att det var värt mödan att köpa ett nytt så datorn hamnade i elbingen i mijöstugan.

Citat:
Ursprungligen postat av Agamantum
Imac Pro

iMac pro är inte en konsumentdator.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem