Citat:
Ursprungligen postat av
Twiggeh
Vad kostade den då, min "speldator" kostade 17 lax när ja köpte den för 2 år sen. Det skulle innebära att din dell kostade över 100 lax :P
Den kostade $3.500 år 2001, vilket borde motsvara runt 40.000 kronor i dagens penningvärde. Om vi räknar med att en hyfsad gaming-laptop går på runt 6.000 till 7.000 kronor idag så landar vi på ungefär 6 stycken datorer för samma summa. Dyra pengar, men ville man ha en laptop på den tiden så var det bara att lätta på lädret. Jag undrar om det ens är möjligt att köpa en dator för privatpersoner för så mycket pengar idag. Är det någon som har koll på hur mycket den dyraste "konsumentdatorn" kostar ute i handeln?
Datorn är dock som jag berättat fortfarande i tjänst, så utslaget på nästan 20 år blir det inte så blodigt. Upplösningen på skärmen är 1.600 x 1.200 pixlar i 15 tums storlek, vilket är riktigt bra siffror än idag. Dessutom har skärmen den där vassa och skarpa LCD-bilden som var vanlig förr på LCD-skärmar innan de började sudda ut kanterna på pixlarna för att få en mjukare bild. För text och ordbehandling är skärmen oslagbar på grund av skärpan.
Frågor på det?