Citat:
Ursprungligen postat av
johnaldinho
Diskussionen om steroider och narkotikamissbruk känns intressant. Kan tänka mig att en relativt stor anledning till att steroidbrukare skulle vara överrepresenterade bland narkotikamissbrukare är att en tröskel har passerats, i och med att man redan har begått en lagöverträdelse i och med steroidbruket. Man kan även tänka sig att kriminella tenderar att bruka steroider på grund av att de har mindre att förlora genom att begå ytterligare en lagöverträdelse i form av bruk av steroider, snarare än att bara ha bruk av steroider som sin enda lagöverträdelse. Att vara stor och muskulös anses nog vara mer gynnsamt i kriminella kretsar än hos vanliga medborgare... Dessutom lär andelen kriminella som ertappats med steroider förstärka den redan negativa bild som finns av steroider.
Med det sagt så har jag ingen erfarenhet av steroider själv och förlitar mig på den vetenskap och empiri om att steroider kan leda till negativa psykiska effekter så som aggressivitet. Jag tror bara att det är en betydligt mer komplex verklighet än vad polisen i artikeln vill ge sken av.
Ja. Jag håller med om att dopning är ett relativt offerlöst brott och kan inte anses prioriterat att stävja. Gymträning är en djungel som få reder ut. Att gammelmedia ljuger och vinklar vet alla, att privatpersoner, särskilt de med position i frågan, far med osanningar vet alla också. Så vem ska man tro på? Har man tid skaffar man sig ett liv av erfarenhet i frågan, annars får man lära sig hitta och förstå kvalitativ information.
Hur som helst så förstår alla halvinformerade att det är uppåt väggarna, även om man har Mr Olympia ambitioner, att börja dopa sig som tonåring (som artikeln omnämner). Så att många ur en generation som kräver omedelbar tillfredställelse kommer köra huvudet i väggen råder det inga tvivel om. Men det är ändå personligt ansvar som gäller, inte statlig intervention enligt min mening. Det finns givetvis grova brott kopplade till dopning men jag tror inte på att det är stort problem jämfört med annan laglöshet.