• 1
  • 2
2013-02-03, 16:46
Medlem
hehejadus avatar
Satt och funderade lite nyss när tanken slog mig att mytomaner inom UE måste vara väldigt vanligt, tror jag iaf. Hur många gånger har man inte hört att det ska finnas en gömd hemlig tunnel ute på landet som leder hela vägen in till staden, eller att det ska finnas stora hemliga sjukhus under diverse vanliga byggnader? Hemliga bunkrar, hemliga tågstationer, hemliga tunnlar, listan kan göras lång. Mycket har man ju fått höra men dessvärre har man inte fått se lika mycket. Kan det vara så att många hittar på historier om vilka platser dom besökt för att få mer respekt?

Kan berätta att jag en gång fick berättat för mig att det skulle finnas en 'övergiven tågstation' mellan två pendeltågsstationer i Stockholm. Denna sträcka ligger utomhus och det är två spår hela vägen, alltså väldigt lätt att se ifall det skulle finnas något övergivet mellan där.. Faktum är att det absolut inte finns någonting alls där. Mytomanen berättade iaf att han hade tagit det vanliga pendeltåget till den övergivna stationen, tydligen så stannade tåget där. Men när han klev av tåget och gick på perrongen så kunde man inte gå någonstans, enligt honom var det alltså en stor tom perrong utan några vägar in eller ut. Hans förklaring på hur han kom därifrån var att vänta på nästa tåg hem.

Vad är era erfarenheter med mytomaner och UE? Dela gärna med er historier!
Senast redigerad av hehejadu 2013-02-03 kl. 16:52.
Citera
2013-02-03, 16:56
Medlem
addegraffftws avatar
Jag har hört liknande. I vissa fall så stämmer det, ibland stämmer det inte. Har hört mycket om militären en del som verkar stämma, en del som inte verkar stämma. Har själv sett hur militären och regeringen jobbar!
Citera
2013-02-03, 17:00
Medlem
Överviktigs avatar
Stationen han syftade på är nog Kymlinge Station!
Citera
2013-02-03, 17:02
Medlem
Retsinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hehejadu
Satt och funderade lite nyss när tanken slog mig att mytomaner inom UE måste vara väldigt vanligt, tror jag iaf. Hur många gånger har man inte hört att det ska finnas en gömd hemlig tunnel ute på landet som leder hela vägen in till staden, eller att det ska finnas stora hemliga sjukhus under diverse vanliga byggnader? Hemliga bunkrar, hemliga tågstationer, hemliga tunnlar, listan kan göras lång. Mycket har man ju fått höra men dessvärre har man inte fått se lika mycket. Kan det vara så att många hittar på historier om vilka platser dom besökt för att få mer respekt?

Kan berätta att jag en gång fick berättat för mig att det skulle finnas en 'övergiven tågstation' mellan två pendeltågsstationer i Stockholm. Denna sträcka ligger utomhus och det är två spår hela vägen, alltså väldigt lätt att se ifall det skulle finnas något övergivet mellan där.. Faktum är att det absolut inte finns någonting alls där. Mytomanen berättade iaf att han hade tagit det vanliga pendeltåget till den övergivna stationen, tydligen så stannade tåget där. Men när han klev av tåget och gick på perrongen så kunde man inte gå någonstans, enligt honom var det alltså en stor tom perrong utan några vägar in eller ut. Hans förklaring på hur han kom därifrån var att vänta på nästa tåg hem.

Vad är era erfarenheter med mytomaner och UE? Dela gärna med er historier!
Kan det vara Kymlinge din polare snackade om?
http://sv.wikipedia.org/wiki/Kymling...nelbanestation)
Citera
2013-02-03, 17:13
Medlem
latexxxsss avatar
Det låter som om det är Kymlinge han menar.
Citera
2013-02-03, 17:29
Medlem
hehejadus avatar
För att klargöra för er så berättade han vilka stationer det handlade om, den övergivna station låg mellan Flempan och Huddinge C på pendeltågslinjen. Jag frågade om det var Kymlinge men det var icke.
Citera
2013-02-03, 18:00
Medlem
latexxxsss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hehejadu
För att klargöra för er så berättade han vilka stationer det handlade om, den övergivna station låg mellan Flempan och Huddinge C på pendeltågslinjen. Jag frågade om det var Kymlinge men det var icke. :yes:

Det finns däremot stationer utmed pendeln som har lagts ned redan under pendelns barndomsår på 60-talet.
Citera
2013-02-03, 19:25
Medlem
I början är nog det mesta sant men det går några år och berättas från person till person.

Namnen har folk glömt bort och det förskönas lite och låter större och bättre än vad det var.
Det är kanske inte alls ovanligt att det berättas men att det inte finns några spår att finna och blir till skitsnack. Lite som om 10-20 år kommer väl knappast någon ens veta var Hc sländan ligger? I stora drag har Hela Byholma reivits och kvar finns endast landningsbanan kvar. När skogen har fått fästa där bunkar och uppställningsplatser för flygplanen har stått så är det nog inte många som tänker på vilken verksamhet det funnits där.
Citera
2013-02-04, 02:51
Medlem
Running_mans avatar
Tror inte att det finns så många mytomaner inom UE. Det rör sig mer om vandringssägner, rykten, missförstånd, begreppsförvirring o.s.v...

Ett litet avloppsrör kan bli en stor tunnel. Eller klassikern: ett bergrum som haft någon slags omplåstringsrum blir plötsligt ett underjordiskt sjukhus. Anläggningens huvuduppgift glöms bort helt, kanske har den varit en ledningscentral men det har glömts bort genom åren och det snackas istället om antal patienter m.m...
Citera
2013-02-04, 04:09
Medlem
Säger bara... CATCLAW hahaha.
Citera
2013-02-10, 20:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av PringlesMannen
Säger bara... CATCLAW hahaha.
Säker på att han var mytonan?
Citera
2013-02-11, 00:44
Medlem
Puggens avatar
Bidrar med info som ofta ogillas av den stora massan här. Okunskapen är väldigt utbredd liksom att realistiskt tänkande inte verkar existera. Minsta tunnel el berganläggning misstas för någon hemlig militär anläggning. Myterna är många, verkligheten desto tråkigare. Dessa militära berganläggningar är numera rätt få, den stora massan är avvecklad. I mångas drömmar vaktas dessa anläggningar av tungt beväpnad militär osv. Räcker med att följa pågående försvarsdebatt för att lista ut att så inte är fallet. Finns inte resurser, behov och manskap för detta. Visst finns militär bevakningspersonal kvar men sannolikheten är betydligt större att anläggningar bevakas av civila vaktbolag. Skyddsvakter liksom väktare. Största andelen av alla berganläggningar, skyddsrum, tunnlar etc fyller ett civilit syfte, används för civila ändamål och ägs eller förvaltas av civilia myndigheter, organisationer eller företag. Vissa objekt är mer känsliga än andra. Oftast sådant kopplat till vitala delar av vår infeastruktur. Exempelvis elförsörjning, vatten/avlopp, fjärrvärme, tele/it/kommunikation. Till viss del även transportsystem i form av tex väg/järnvägstunnlar.

Det finns fortf en hel del militära objekt el anläggningar av betydelse för totalförsvaret kvar. Oftast känsliga områden som tex Stril, ledning, förvaring av känslig materiell mm.

Men som man kan tro av att läsa var och varannan tråd här, så tror den breda massan att ett okänt objekt el anläggning per automatik är hemlig och militär. Släpp det en gång för alla och vidga vyerna. Med lite logiskt tänkande kan man oftast ganska snabbt komma fram till vad det är för anläggning/objekt och syfte. Skrämmande ofta en simpel sandsilo el vanlig GSM/3G mast el dylikt. Istället för att starta en ny, dum tråd, scrolla igenom liknande trådar så hittar ni svaren på era funderingar. Inse att myterna är just myter i 99 fall av 100 och att era fantasier är just fantasier, inte verklighet...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in