• 1
  • 2
2013-02-03, 16:46
Medlem
hehejadus avatar
Satt och funderade lite nyss nr tanken slog mig att mytomaner inom UE mste vara vldigt vanligt, tror jag iaf. Hur mnga gnger har man inte hrt att det ska finnas en gmd hemlig tunnel ute p landet som leder hela vgen in till staden, eller att det ska finnas stora hemliga sjukhus under diverse vanliga byggnader? Hemliga bunkrar, hemliga tgstationer, hemliga tunnlar, listan kan gras lng. Mycket har man ju ftt hra men dessvrre har man inte ftt se lika mycket. Kan det vara s att mnga hittar p historier om vilka platser dom beskt fr att f mer respekt?

Kan bertta att jag en gng fick berttat fr mig att det skulle finnas en 'vergiven tgstation' mellan tv pendeltgsstationer i Stockholm. Denna strcka ligger utomhus och det r tv spr hela vgen, allts vldigt ltt att se ifall det skulle finnas ngot vergivet mellan dr.. Faktum r att det absolut inte finns ngonting alls dr. Mytomanen berttade iaf att han hade tagit det vanliga pendeltget till den vergivna stationen, tydligen s stannade tget dr. Men nr han klev av tget och gick p perrongen s kunde man inte g ngonstans, enligt honom var det allts en stor tom perrong utan ngra vgar in eller ut. Hans frklaring p hur han kom drifrn var att vnta p nsta tg hem.

Vad r era erfarenheter med mytomaner och UE? Dela grna med er historier!
Senast redigerad av hehejadu 2013-02-03 kl. 16:52.
Citera
2013-02-03, 16:56
Medlem
addegraffftws avatar
Jag har hrt liknande. I vissa fall s stmmer det, ibland stmmer det inte. Har hrt mycket om militren en del som verkar stmma, en del som inte verkar stmma. Har sjlv sett hur militren och regeringen jobbar!
Citera
2013-02-03, 17:00
Medlem
verviktigs avatar
Stationen han syftade p r nog Kymlinge Station!
Citera
2013-02-03, 17:02
Medlem
Retsinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hehejadu
Satt och funderade lite nyss nr tanken slog mig att mytomaner inom UE mste vara vldigt vanligt, tror jag iaf. Hur mnga gnger har man inte hrt att det ska finnas en gmd hemlig tunnel ute p landet som leder hela vgen in till staden, eller att det ska finnas stora hemliga sjukhus under diverse vanliga byggnader? Hemliga bunkrar, hemliga tgstationer, hemliga tunnlar, listan kan gras lng. Mycket har man ju ftt hra men dessvrre har man inte ftt se lika mycket. Kan det vara s att mnga hittar p historier om vilka platser dom beskt fr att f mer respekt?

Kan bertta att jag en gng fick berttat fr mig att det skulle finnas en 'vergiven tgstation' mellan tv pendeltgsstationer i Stockholm. Denna strcka ligger utomhus och det r tv spr hela vgen, allts vldigt ltt att se ifall det skulle finnas ngot vergivet mellan dr.. Faktum r att det absolut inte finns ngonting alls dr. Mytomanen berttade iaf att han hade tagit det vanliga pendeltget till den vergivna stationen, tydligen s stannade tget dr. Men nr han klev av tget och gick p perrongen s kunde man inte g ngonstans, enligt honom var det allts en stor tom perrong utan ngra vgar in eller ut. Hans frklaring p hur han kom drifrn var att vnta p nsta tg hem.

Vad r era erfarenheter med mytomaner och UE? Dela grna med er historier!
Kan det vara Kymlinge din polare snackade om?
http://sv.wikipedia.org/wiki/Kymling...nelbanestation)
Citera
2013-02-03, 17:13
Medlem
latexxxsss avatar
Det lter som om det r Kymlinge han menar.
Citera
2013-02-03, 17:29
Medlem
hehejadus avatar
Fr att klargra fr er s berttade han vilka stationer det handlade om, den vergivna station lg mellan Flempan och Huddinge C p pendeltgslinjen. Jag frgade om det var Kymlinge men det var icke.
Citera
2013-02-03, 18:00
Medlem
latexxxsss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hehejadu
Fr att klargra fr er s berttade han vilka stationer det handlade om, den vergivna station lg mellan Flempan och Huddinge C p pendeltgslinjen. Jag frgade om det var Kymlinge men det var icke. :yes:

Det finns dremot stationer utmed pendeln som har lagts ned redan under pendelns barndomsr p 60-talet.
Citera
2013-02-03, 19:25
Medlem
I brjan r nog det mesta sant men det gr ngra r och berttas frn person till person.

Namnen har folk glmt bort och det frsknas lite och lter strre och bttre n vad det var.
Det r kanske inte alls ovanligt att det berttas men att det inte finns ngra spr att finna och blir till skitsnack. Lite som om 10-20 r kommer vl knappast ngon ens veta var Hc slndan ligger? I stora drag har Hela Byholma reivits och kvar finns endast landningsbanan kvar. Nr skogen har ftt fsta dr bunkar och uppstllningsplatser fr flygplanen har sttt s r det nog inte mnga som tnker p vilken verksamhet det funnits dr.
Citera
2013-02-04, 02:51
Medlem
Running_mans avatar
Tror inte att det finns s mnga mytomaner inom UE. Det rr sig mer om vandringssgner, rykten, missfrstnd, begreppsfrvirring o.s.v...

Ett litet avloppsrr kan bli en stor tunnel. Eller klassikern: ett bergrum som haft ngon slags omplstringsrum blir pltsligt ett underjordiskt sjukhus. Anlggningens huvuduppgift glms bort helt, kanske har den varit en ledningscentral men det har glmts bort genom ren och det snackas istllet om antal patienter m.m...
Citera
2013-02-04, 04:09
Medlem
Sger bara... CATCLAW hahaha.
Citera
2013-02-10, 20:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av PringlesMannen
Sger bara... CATCLAW hahaha.
Sker p att han var mytonan?
Citera
2013-02-11, 00:44
Medlem
Puggens avatar
Bidrar med info som ofta ogillas av den stora massan hr. Okunskapen r vldigt utbredd liksom att realistiskt tnkande inte verkar existera. Minsta tunnel el berganlggning misstas fr ngon hemlig militr anlggning. Myterna r mnga, verkligheten desto trkigare. Dessa militra berganlggningar r numera rtt f, den stora massan r avvecklad. I mngas drmmar vaktas dessa anlggningar av tungt bevpnad militr osv. Rcker med att flja pgende frsvarsdebatt fr att lista ut att s inte r fallet. Finns inte resurser, behov och manskap fr detta. Visst finns militr bevakningspersonal kvar men sannolikheten r betydligt strre att anlggningar bevakas av civila vaktbolag. Skyddsvakter liksom vktare. Strsta andelen av alla berganlggningar, skyddsrum, tunnlar etc fyller ett civilit syfte, anvnds fr civila ndaml och gs eller frvaltas av civilia myndigheter, organisationer eller fretag. Vissa objekt r mer knsliga n andra. Oftast sdant kopplat till vitala delar av vr infeastruktur. Exempelvis elfrsrjning, vatten/avlopp, fjrrvrme, tele/it/kommunikation. Till viss del ven transportsystem i form av tex vg/jrnvgstunnlar.

Det finns fortf en hel del militra objekt el anlggningar av betydelse fr totalfrsvaret kvar. Oftast knsliga omrden som tex Stril, ledning, frvaring av knslig materiell mm.

Men som man kan tro av att lsa var och varannan trd hr, s tror den breda massan att ett oknt objekt el anlggning per automatik r hemlig och militr. Slpp det en gng fr alla och vidga vyerna. Med lite logiskt tnkande kan man oftast ganska snabbt komma fram till vad det r fr anlggning/objekt och syfte. Skrmmande ofta en simpel sandsilo el vanlig GSM/3G mast el dylikt. Istllet fr att starta en ny, dum trd, scrolla igenom liknande trdar s hittar ni svaren p era funderingar. Inse att myterna r just myter i 99 fall av 100 och att era fantasier r just fantasier, inte verklighet...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in