Ett värdigt liv för en katt är ett liv där den får sina artbundna behov tillfredställda såklart. En katts behov ser enkelt beskrivet ut såhär:
-Jaga/leka (Kan tillgodoses både ute som inne)
-Motion (Kan tillgodoses genom jakt/lek både ute som inne)
-Bra mat utefter kattens behov (katten är carnivor, man är därför enligt mig, skyldig att ta reda på VAD egentligen en katt ska äta och ta reda på vilken blötmat och torrfoder man ska använda och ge katten detta oavsett pris. Ingen ska tvingas leva på skräpmat livet ut och drabbas av sjukdomar och vara trött och hängig)
-Skyddas mot sjukdomar (regelbundna vaccinationer)
-Aldrig nekas vård
-Slippa könsdrift som är onödig, skapar stress och ev. sjukdomar som juvertumörer och livmoderinflammation. Domesticerade djur har ett stört och felaktigt parningsmönster som inte är bra för varken människorna de lever med eller djuren själva. Djuret bör alltså för att må så bra som möjligt bli kastrat.
-Social stimulans (tillgodoses av en kattkompis eller av människor som är hemma större delen av dygnet och umgås med katten)
-Fri tillgång till vatten
-Minst en egen kattlåda som städas minst en gång per dag. (Har man fler katter ska katterna ha minst en kattlåda var, så att de har valmöjligheter, samt vem sjutton vill gå på toa i en smutsig toalett?)
-Klätter- och klösmöjligheter (Klösträd)
Du pratar även om din skygga kattunge. Jag jobbar med skygga och förvildade katter och är dom endast lite skygga går detta snabbt över om man engagerar sig i katten. Det finns mängder med information om hur man gör detta på bästa sätt om du söker på internet. Alla skyggisar blir inte helt och hållet bekväma, men de lever ett fullgott liv med sina kattkompisar som de kan vara sociala med, och så länge de vågar gå och äta och gå på toa är dom egentligen inte särskilt rädda. Om dom springer undan när man går mot dom eller dom hör ett högt ljud är det ofta bara en instinkt och inte rädsla i sig.
Min skyggis lever ett jättebra liv, hon umgås inte mycket med människor alls, men hon är inte heller rädd. Hon tycker bara inte om dom. Så länge jag låter henne vara ifred mår hon jättebra och leker dagarna i ända med sina kattkompisar. Ibland vill hon bli klappad och då får hon självklart den mysstunden. Skyggisar vill ofta ha allt på deras villkor och det är väldigt speciellt när man får tillit från en sådan katt.
Det finns förvildade katter (ferala) som är utefödda och knappt aldrig ser människor. Dessa katter mår bäst av att stanna i sin miljö, men att bli kastrerade, vaccinerade samt id-märkta. Får de sedan mat varje dag och små isolerade hus att värma sig i vid behov så mår dom alldeles utmärkt, leker och solar