Citat:
Ursprungligen postat av
Dr.MadScience
Såg nyss på Aktuellt där Fuglesang spekulerade i att en bemannad resa till Mars skulle ske inom en 30 år. För att på längre sikt bosätta sig där.
Jag undrar. Även OM vi fixar en atmosfär, hittar vatten, dämpar det aggressiva vädret and "do the other things"... Hur tillräcklig är solstrålningen för att upprätthålla värme för grödor, boskap, m.m.?
Gäller det att fixa en fet växthuseffekt?
30 år, bah, det vore en miss. 2033 och 2035 är väldigt bra tillfällen för att ta bussen till Mars. Eller åtminstone dess månar som jag tror blir första destinationen. Att utvinna resurser på plats, in situ resource utilization ISRU lär dröja några expeditioner. Spekulativa lågbudgetförslag, som Zubins Mars Direct bygger på det, men realistiskt lär den första besättningen inte lita på sånt utan ta allt de behöver med sig.
Bosättning på längre sikt är en annan fråga. Jag tror att vi kommer att trivas bättre i rymdstationer vi själva designat inifrån ut, än på någon planet med okända gifter och väder. Men marketing kommer säkert att övertyga de flesta om nåt annat.