2016-02-01, 01:19
  #121
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GalFisk
Angående att plocka CO2 ur luft så läste jag senast igår om ett system NASA testar som ska ingå i rymddräkter.
Länk: http://ntrs.nasa.gov/archive/nasa/casi.ntrs.nasa.gov/20130013106.pdf
Ämnet suger åt sig CO2 och H2O från luften vid normalt tryck, och avger dessa som gas när det sedan utsätts för ett vakuum. I en rymddräkt ventilerar man gaserna till rymden, och får därmed ett system som är mycket energisnålt - bara några ventiler; vill man ta vara på gaserna använder man istället en pump - och ev. sedan avfuktare och kompressor för att få torr CO2 i en tank.

Oj vad spännande kul ! Jag har skummat igenom artikeln, och tex ammoniak fångar ju upp CO2 ur luften. Somliga av de organiska aminerna gör det också. Dock är de flesta giftiga genom att de retar slemhinnorna. Kanske det är frågan om silica gel som mättats med sådan amin ? Det borde ha de egenskaper som efterfrågas, Kapaciteten hos en sådan är dock inte så stor, då är LiOH mer effektiv räknat i vikt. Ska läsa hela artikeln om någon dag eller två.
Det återstår att se vad det blir
Citera
2016-02-01, 05:35
  #122
Medlem
Känns ju farligt, någon av de 80 000 som ska bo där lär ju vara en galning som bygger en bomb och spränger ett litet hål i kupolen och mördar 80 000 människor på några sekunder.
Citera
2016-02-01, 21:22
  #123
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kablash
Känns ju farligt, någon av de 80 000 som ska bo där lär ju vara en galning som bygger en bomb och spränger ett litet hål i kupolen och mördar 80 000 människor på några sekunder.

Ja något liberalt samhälle kommer det inte bli. Sannolikt kommer alla monitoreras i minsta detalj. En central grupp kommer att styra samhället med järnhand. Några excesser kommer aldrig accepteras. Vore intressant att se hur man ska hantera personer som blir missanpassade, kriminella eller ställer till med trassel. För att få bli medborgare så måste man förmodligen acceptera att all datatrafik och all datalagring kommer att scannas. Har man en så liten grupp som ett par hundra personer kanske uppåt ett par tusen så kanske man kan förlita sig på att alla är dugliga men ju större grupp det är desto större är risken att man får nån Breivikare.

Tänk på att trots att astronauter är så hårt screenade och man bara väljer toppskiktet så var det för några år sen en astronaut som faktisk åkte fast för kidnappning i ett svartsjukedrama. Man får räkna med att sånt kommer att inträffa.

Den hetlevrade damen i fråga: https://en.wikipedia.org/wiki/Lisa_Nowak
__________________
Senast redigerad av raskens 2016-02-01 kl. 21:31.
Citera
2016-02-21, 14:40
  #124
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Ja något liberalt samhälle kommer det inte bli. Sannolikt kommer alla monitoreras i minsta detalj. En central grupp kommer att styra samhället med järnhand. Några excesser kommer aldrig accepteras. Vore intressant att se hur man ska hantera personer som blir missanpassade, kriminella eller ställer till med trassel. För att få bli medborgare så måste man förmodligen acceptera att all datatrafik och all datalagring kommer att scannas. Har man en så liten grupp som ett par hundra personer kanske uppåt ett par tusen så kanske man kan förlita sig på att alla är dugliga men ju större grupp det är desto större är risken att man får nån Breivikare.

Tänk på att trots att astronauter är så hårt screenade och man bara väljer toppskiktet så var det för några år sen en astronaut som faktisk åkte fast för kidnappning i ett svartsjukedrama. Man får räkna med att sånt kommer att inträffa.

Den hetlevrade damen i fråga: https://en.wikipedia.org/wiki/Lisa_Nowak
Man får väl ha ett fängelse som på jorden ungefär, sen kan man ju ha dödsstraff, alternativt skicka dom tillbaka till jorden :P
Citera
2016-04-11, 21:52
  #125
Medlem
Dr.MadSciences avatar
Såg nyss på Aktuellt där Fuglesang spekulerade i att en bemannad resa till Mars skulle ske inom en 30 år. För att på längre sikt bosätta sig där.

Jag undrar. Även OM vi fixar en atmosfär, hittar vatten, dämpar det aggressiva vädret and "do the other things"... Hur tillräcklig är solstrålningen för att upprätthålla värme för grödor, boskap, m.m.?

Gäller det att fixa en fet växthuseffekt?
__________________
Senast redigerad av Dr.MadScience 2016-04-11 kl. 21:54.
Citera
2016-04-11, 22:45
  #126
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.MadScience
Såg nyss på Aktuellt där Fuglesang spekulerade i att en bemannad resa till Mars skulle ske inom en 30 år. För att på längre sikt bosätta sig där.

Jag undrar. Även OM vi fixar en atmosfär, hittar vatten, dämpar det aggressiva vädret and "do the other things"... Hur tillräcklig är solstrålningen för att upprätthålla värme för grödor, boskap, m.m.?

Gäller det att fixa en fet växthuseffekt?
30 år, bah, det vore en miss. 2033 och 2035 är väldigt bra tillfällen för att ta bussen till Mars. Eller åtminstone dess månar som jag tror blir första destinationen. Att utvinna resurser på plats, in situ resource utilization ISRU lär dröja några expeditioner. Spekulativa lågbudgetförslag, som Zubins Mars Direct bygger på det, men realistiskt lär den första besättningen inte lita på sånt utan ta allt de behöver med sig.

Bosättning på längre sikt är en annan fråga. Jag tror att vi kommer att trivas bättre i rymdstationer vi själva designat inifrån ut, än på någon planet med okända gifter och väder. Men marketing kommer säkert att övertyga de flesta om nåt annat.
Citera
2016-04-12, 17:00
  #127
Medlem
Hegernatarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GalFisk
Angående att plocka CO2 ur luft så läste jag senast igår om ett system NASA testar som ska ingå i rymddräkter.
Länk: http://ntrs.nasa.gov/archive/nasa/casi.ntrs.nasa.gov/20130013106.pdf
Ämnet suger åt sig CO2 och H2O från luften vid normalt tryck, och avger dessa som gas när det sedan utsätts för ett vakuum. I en rymddräkt ventilerar man gaserna till rymden, och får därmed ett system som är mycket energisnålt - bara några ventiler; vill man ta vara på gaserna använder man istället en pump - och ev. sedan avfuktare och kompressor för att få torr CO2 i en tank.
Kan det verkligen vara energieffektivt nog för att ersätta syrgastuber. Ett sådant system hade varit mer intressant för att konstruera någon slags terraformningsreaktor.

Att bo i slutna moduler på andra planeter verkar ju som ett ganska långsökt och ganska meningslöst prospekt. Någon form av terraformning för att skapa en atmosfär är ju egentligen vad man behöver för att mänsklig kolonisering av andra planeter skall vara långsiktigt realistiskt.

Frågan är dock om det ens då är lönt med tanke på hur ogästvänligt klimatatet är på grund av Mars avstånd till solen. Det är ju inte så att människor stormtrivs runt polerna ens på vår egen planet. Eller får det att lösa med hjälp av en rejäl dos växthusgaser i atmosfären. Fast även med behagligare klimat gör ju avståndets försvagningen av solljuset att möjligheterna att exempelvis bedriva jordbruk kraftigt reduceras.

Nej jag tror inte att Marsprojektet är värt det helt enkelt.
Citera
2016-04-12, 18:00
  #128
Medlem
Fris avatar
Människor kommer snart, om några årtionden, inom vår livstid om vi inte råkar ut för en olycka, att bo permanent på Mars! Folk skulle gärna bo i Antarktis, om det inte fanns lagar som förbjöd dem att göra det. Folk klättrar upp för höga berg och många av dem dör. Jag skulle själv inte vilja bo i en korvkiosk under ett par år och promenera i en micheline-kostym i en frusen vakuumöken. Jag kan klara mig utan det, tack. Men många mycket kapabla människpr har den disciplin och självkontroll och i övrigt höga intelligens som krävs för att göra en sån sak. Jag är säker på att de (av de som överlever) kommer att bosätta sig på Mars. I vår livstid! Vi lever i en fantastisk tid.
Citera
2016-04-12, 18:39
  #129
Medlem
bannaintekalasfilms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
Människor kommer snart, om några årtionden, inom vår livstid om vi inte råkar ut för en olycka, att bo permanent på Mars! Folk skulle gärna bo i Antarktis, om det inte fanns lagar som förbjöd dem att göra det. Folk klättrar upp för höga berg och många av dem dör. Jag skulle själv inte vilja bo i en korvkiosk under ett par år och promenera i en micheline-kostym i en frusen vakuumöken. Jag kan klara mig utan det, tack. Men många mycket kapabla människpr har den disciplin och självkontroll och i övrigt höga intelligens som krävs för att göra en sån sak. Jag är säker på att de (av de som överlever) kommer att bosätta sig på Mars. I vår livstid! Vi lever i en fantastisk tid.

Det är det som är bra med mänskligheten, finns alltid personer som vågar att riskera sitt liv för människans framtid.
Citera
2016-04-12, 19:08
  #130
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bannaintekalasfilm
Det är det som är bra med mänskligheten, finns alltid personer som vågar att riskera sitt liv för människans framtid.
Åtminstone, motvilligt, sina fekaliers bioms fortlevnad på Mars. Virus har mer än hälften av mänskligt DNA, så det finns verkligen hopp om att en mänsklig kraschlandning på Mars om hundra miljoner år etablerar en rymdfarande civilisation där också. Men vi måste göra det nu medan vi kan, när som helst kan det bli politiskt och religiöst förbjudet.
Citera
2016-04-12, 19:30
  #131
Medlem
Hegernatarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
Människor kommer snart, om några årtionden, inom vår livstid om vi inte råkar ut för en olycka, att bo permanent på Mars! Folk skulle gärna bo i Antarktis, om det inte fanns lagar som förbjöd dem att göra det. Folk klättrar upp för höga berg och många av dem dör. Jag skulle själv inte vilja bo i en korvkiosk under ett par år och promenera i en micheline-kostym i en frusen vakuumöken. Jag kan klara mig utan det, tack. Men många mycket kapabla människpr har den disciplin och självkontroll och i övrigt höga intelligens som krävs för att göra en sån sak. Jag är säker på att de (av de som överlever) kommer att bosätta sig på Mars. I vår livstid! Vi lever i en fantastisk tid.
Fast det är hyfsat lagligt att flytta till Svalbard eller Grönland, men ändå inte så populärt. Visst kan man eventuellt etablera en inkapslad rymdbas. Men jag har svårt att se hur man ska bli självförsörjande ens på mat om man så ordnar en atmosfär och ett hyggligt klimat.

Solljusets försvagning sätter rejäla käppar i hjulet för fotosyntesen vilket borde leda till dvärgversioner av de flesta grödor. Kolonisterna får nog leva på alger och det passar nog bara japanska smaklökar. Men visst är man i riskzonen för cancer eller lider av albinism kanske en tur till Mars kan rekommenderas. Förutsatt att man överlever radioaktiviteten i rymden på vägen dit. Tveksamt om någon gör det ens, månresenärerna blev ju rejält bestrålade. Tänk då att utsättas för detta under hela den två år långa resan.
Citera
2016-04-12, 20:05
  #132
Medlem
Fris avatar
It will be done, because it is hard!
Man måste lämna rationaliteten hemma i städskrubben för att förstå varför mänskligheten kommer att bringa liv till stjärnorna. Vi kommer att göra det, även om vi inte begriper varför. It is happening! Intelligens är kanske inte gott nog för att förstå detta, men det finns säkert mycket bättre fenomen än intelligens där ute för oss att upptäcka och anamma.

Strålning, bah! Mars kolonialister kommer ändå att ha längre liv än mäniskor på Jorden hade innan antibiotika uppfanns. Det räcker för att uppleva sina barnbarn. Längre livslängd på Jorden är inte ett logiskt argument mot kolonialisering av Mars. Snart är människor på Jorden odödliga, hur skulle det kunna betyda att vi inte får kolonialisera Mars? De som kolonialiserade Amerika avled som tonåringar ombord sitt segelfartyg. Säkerhetsargumentet mot att kolonialisera Mars går helt enkelt inte ihop.
__________________
Senast redigerad av Fri 2016-04-12 kl. 20:09.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in