• 1
  • 2
2005-05-08, 17:18
Medlem
idorus avatar
Kollat in Canon Powershot G6 som verkar vara en väldigt bra kamera för min budget, och på Cyberphoto ser jag en bild på en G6 med ett annorlunda objektiv. Går det att utrusta kameran med alla tillbehör som finns till en digital systemkamera?
Citera
2005-05-08, 18:12
Medlem
Krungtheps avatar
Nix det kan man inte!

Men du kan sätta på en konverter som ökar upp brännvidden 1,75 gång eller en annan som minskar brännvidden med 0,7 gånger.

Men det blir förstås ett par tusenlappar extra att slanta upp.
Citera
2005-05-08, 19:46
Medlem
Hispers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av idoru
Kollat in Canon Powershot G6 som verkar vara en väldigt bra kamera för min budget, och på Cyberphoto ser jag en bild på en G6 med ett annorlunda objektiv. Går det att utrusta kameran med alla tillbehör som finns till en digital systemkamera?

Som redan sagts så är tror inte jag heller att det är möligt.

I sådana här frågor så vore det bra om en länk till en bild skickades med i inlägget. Allt för att underlätta.
Citera
2005-05-08, 20:31
Bannlyst
Icke! Men det är väl någon typ av vidvinkel/tele grunka som man kan köpa till och skruva på, på det fasta objektivet?
Citera
2005-05-08, 21:21
Medlem
idorus avatar
http://www.cyberphoto.se/canon/digital/g6/g6konv.jpg

Såhär ser det ut. Jag fick tillfälle att leka lite med brorsans flickväns G6 idag, den verkade rätt grym ändå. Är ute efter en digitalkamera som kan ta proffsbilder i 6-7 megapixel fast till ett överkomligare pris än en Powershot 300D/350D.
Citera
2005-05-08, 22:27
Medlem
Hispers avatar
Citat:
http://www.cyberphoto.se/canon/digital/g6/g6konv.jpg

Såhär ser det ut. Jag fick tillfälle att leka lite med brorsans flickväns G6 idag, den verkade rätt grym ändå. Är ute efter en digitalkamera som kan ta proffsbilder i 6-7 megapixel fast till ett överkomligare pris än en Powershot 300D/350D.

Jag gick på cyberphotos hemsida och hittade den här texten i anslutning till den bild du länkade till: "Konverter Kameran kan förstås utrustas med konverter med hjälp av adapter." Informativt

Men det man ser på din bild verkar vara en adapter för att kunna använda filter avsedda för "stora" kameror, dvs kameror med en filtergänga på 60 - 70 mm.
Citera
2005-05-10, 18:03
Medlem
idorus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hisper
Jag gick på cyberphotos hemsida och hittade den här texten i anslutning till den bild du länkade till: "Konverter Kameran kan förstås utrustas med konverter med hjälp av adapter." Informativt

Men det man ser på din bild verkar vara en adapter för att kunna använda filter avsedda för "stora" kameror, dvs kameror med en filtergänga på 60 - 70 mm.
Okej, säger mig ingenting. Jag kan inget om fotografi, men vill lära mig.
Citera
2005-05-10, 18:44
Medlem
Hispers avatar
Citat:
Okej, säger mig ingenting. Jag kan inget om fotografi, men vill lära mig.

Grundkurs.... Man kan sätta olika filter (plastskivor, ibland glas) framför objektivet för att få olika effekter. Det kan vara filter för att få softa (lätt oskarpa) bilder, bilder där punktformiga ljuskällor blir som små stjärnor (kan vara snyggt på nattbilder), färgade filter för att få vissa effekter (kanske mest för svartvit fotografering), gråfilter (gör att du kan fotografera i extremt ljusa situationer) osv osv osv. För att slippa ha dessa filter i alla möjliga diametrar, och vissa filter kanske inte finns i alla diametrar, så kan man använda adaptrar som gör att du kan montera ett filter med "fel" diameter på en annan kamera.

Ett filter som borde finnas på alla kameror är ett UV-filter, om det går att montera. Egentligen är det ett filter som filtrerar bort UV-ljus från att komma in i kameran, det kan ge blåfärgning (färgstick) av bilder tagna i fjällen eller ute på havet. I övrigt så har det ingen inverkan på fotograferandet. Men om det sitter där och du tex råkar tappa kameran på något vasst. Vilket är bäst, en repa på filtret (kostar kanske 100:-) eller en repa på linsen (som inte går att byta)?
Citera
2005-05-10, 18:56
Medlem
wades avatar
Det funkar så här:
Nej, man kan inte byta objektiv på en Canon G6.
Man kan dock på följande sätt ändra brännvidden på det fast monterade objektivet:
Man monterar en s.k. linsadapter på kameran, helt enkelt ett rör som man fäster över befintlig optik. Denna adapter möjliggör montering av olika tillbehör som olika filter och "objektivkonverterare". Man skruvar då på tillbehöret i en gänga i röret. Detta är en vanlig lösning på digitalkameror i "mellanklassen" som inte tillhör gruppen systemkameror. T.ex. har min mer kompaktkameraliknande Sony dsc-w12 exakt samma lösning.

Till Canon G6 finns det dels en telekonverter, dels en vidvinkelkonverter. Det är dessa man har att ta till om man vill ändra objektivet brännvidd.

Titta i tillbehörslistan längst ner på Cyberphotos sida , där finns prylarna listade med priser.

För övrigt vill jag nog påstå att kameran du är sugen på verkar vara väldigt bra. Egenskaper som bl.a möjlighet till helt manuell exponering, och att kameran är försedd med blixtsko gör den riktigt användbar. Den kan du ha mycket glädje av utan att behöva känna dig begränsad i din utveckling som fotograf. Lycka till.

//wade
Citera
2005-05-10, 19:15
Medlem
wades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hisper
För att slippa ha dessa filter i alla möjliga diametrar, och vissa filter kanske inte finns i alla diametrar, så kan man använda adaptrar som gör att du kan montera ett filter med "fel" diameter på en annan kamera.

Eller så kan man eftermanipulera sina bilder i ett bildbehandlingsprogram som t.ex Photoshop. då slipper man ju allt vad effektfilter heter.

Ja, ett skyddande UV-filter är ett måste. Det är, som Hisper anmärker, dock inte säkert att alla kameror (som t.ex Canon G6) är förberedda för fast montering av ett filter. Motoriserad zoom-optik som åker ut automatiskt när man trycker på kamerans strömbrytare, kameratillverkarnas strävan efter kompakthet alltså, omöjliggör detta. (synd). I sådana fall är ju objektivet skyddat i infällt läge, dessutom är det inte så stort till frontytan som en systemkameras objektiv kan vara. Det är också skyddat genom att vara monterat ett par mm in i "gluggfronten". Kanske är det för kameratypen inte, vid normal försiktighet, helt nödvändigt med UV-filtrets skydd ?

//wade
Citera
2005-05-10, 21:09
Medlem
idorus avatar
Tack för alla hjälp, jag har tagit åt mig allt ni sagt!
Citat:
Ursprungligen postat av wade
För övrigt vill jag nog påstå att kameran du är sugen på verkar vara väldigt bra. Egenskaper som bl.a möjlighet till helt manuell exponering, och att kameran är försedd med blixtsko gör den riktigt användbar. Den kan du ha mycket glädje av utan att behöva känna dig begränsad i din utveckling som fotograf.
Brorsans flickvän tog en riktigt grym bild på brorsan igår med sin G6, men tyvärr tog hon nyss bort den från deviantART såg jag nu, så jag kan inte visa den.

Ni har inga tips på andra digitalkameror med professionell bildkvalitet? En 350D vore det grymmaste, men i nuläget är till och med en G6 overkill för min budget.
Citera
2005-05-10, 23:15
Medlem
Hispers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wade
Eller så kan man eftermanipulera sina bilder i ett bildbehandlingsprogram som t.ex Photoshop. då slipper man ju allt vad effektfilter heter.

Men det är ju att fuska!

PS! Jag är skolad under den analoga eran
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här