2013-05-23, 14:44
Medlem
larvenfs avatar
När du registrerar dig så reggas din ip och blir bannad om det visar sig att du reggar flera konton och håller på att stör, tex.
Citera
2013-05-23, 14:48
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av llol123
Klickade mig in på en viss länk:

Får jag fråga hur min profil kan länkas till mitt IP?
Den där varningen får du om du klickar på länkar i PM.
Det är en info om att det finns risk att du röjer ditt IP-nummer för en annan medlem.
Exempel, jag skickar ett PM med en länk till dig och enbart dig, efter en stund klickar du på länken och då kan jag se IP-numret
Citera
2013-05-23, 14:49
Medlem
Kashis avatar
Du behöver inte oroa dig i allmänhet för att personen som ser ditt IP även har möjlighet att koppla den till din profil om du har bra skydd mot intrång.

I värsta fall om personen i fråga kommer in på din dator aka dataintrång så kan denne se vilka sidor du är inloggad på samt användarnamn men se till att ha bra skydd.

edit: Vid PM som epost72 nämner kan läget se annorlunda ut men inte på länkar ute på forumet där 'vem som helst' kan klicka sig in.
Citera
2013-05-23, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av larvenf
När du registrerar dig så reggas din ip och blir bannad om det visar sig att du reggar flera konton och håller på att stör, tex.
Citatet i trådstarten ploppar upp som komplement till Flashbacks standardmeddelande om att man går utanför Flashback när jag är på väg att öppna en viss länk.

Jag förstår inte hur du menar...
Citera
2013-05-23, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av epost72
Det är en info om att det finns risk att du röjer ditt IP-nummer för en annan medlem.
Exempel, jag skickar ett PM med en länk till dig och enbart dig, efter en stund klickar du på länken och då kan jag se IP-numret
Då förstår jag.

En liten varning för hur luringar arbetar. Tack för det.
Citera
2013-05-23, 14:57
Medlem
en kopp kaffes avatar
Citat:

Måste inte enbart ske via PM. Det kan lägga ut en publik länk som alla kan klicka på. Du kan komma åt användaridentitet via kakor (vbscanuserid) som innehåller ett heltal. Går du till adressen https://www.flashback.org/u[vbscanuserid] får du upp användarens profil.

Ett scenario är att något lägger upp ett roligt klipp i humor med nedkortad adress. Adressen hoppar först till en adress, extraherar kakinformation och ip och hoppar sedan till en gullig katt på youtube.

Därför bör man surfa i anonymitetsmode (som finns i tex Chrome) även på Flashback om man absolut vill förbli anonym.
Senast redigerad av en kopp kaffe 2013-05-23 kl. 15:01.
Citera
2013-05-23, 15:04
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av en kopp kaffe
Måste inte enbart ske via PM. Det kan lägga ut en publik länk som alla kan klicka på. Du kan komma åt användaridentitet via kakor (vbscanuserid) som innehåller ett heltal. Går du till adressen https://www.flashback.org/u[vbscanuserid] får du upp användaren profil.

Ett scenario är att något lägger upp ett roligt klipp i humor med nedkortad adress. Adressen hoppar först till en adress, extraherar kakinformation och ip och hoppar sedan till en gullig katt på youtube.

Därför bör man surfa i anonymitetsmode (som finns i tex Chrome) även på Flashback om man absolut vill förbli anonym.
Visst finns det fler sätt men nu gällde ju frågan det meddelande som kommer upp när man klickar på länkar i PM.

Generellt sett ska man alltid vara skeptisk när man klickar på okända länkar om man är mån om att inte röja sin identitet.

Sedan är ju identitetsfiske via IP ganska trubbigt.
Citera
2013-05-23, 15:07
Medlem
en kopp kaffes avatar
Citat:
Visst finns det fler sätt men nu gällde ju frågan det meddelande som kommer upp när man klickar på länkar i PM.

Generellt sett ska man alltid vara skeptisk när man klickar på okända länkar om man är mån om att inte röja sin identitet.

Sedan är ju identitetsfiske via IP ganska trubbigt.

Vore fint om Flashback kunde tillhandahålla en proxy, men det blir väl för kostsamt. Borde väl gå att fixa hyfsat lätt med någon form av Greasemonkey-derivat att länkningen går via hidemyass eller liknande dock
Citera
2013-05-23, 15:23
Medlem
larvenfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av llol123
Citatet i trådstarten ploppar upp som komplement till Flashbacks standardmeddelande om att man går utanför Flashback när jag är på väg att öppna en viss länk.

Jag förstår inte hur du menar...
Läste lite för fort, trodde det gällde hur/om flashback höll koll på ip adress, mitt fel!
Citera
2013-05-23, 15:27
Medlem
droles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av en kopp kaffe
Måste inte enbart ske via PM. Det kan lägga ut en publik länk som alla kan klicka på. Du kan komma åt användaridentitet via kakor (vbscanuserid) som innehåller ett heltal. Går du till adressen https://www.flashback.org/u[vbscanuserid] får du upp användarens profil.

Den dagen du kan sno mina kakor för Flashback har vi allvarligare problem.
Citera
2013-05-23, 18:26
Medlem
en kopp kaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drole
Den dagen du kan sno mina kakor för Flashback har vi allvarligare problem.

Lättare sagt än gjort, men jag utesluter inte möjligheten
Citera
2013-10-04, 15:22
Medlem
chills.s avatar
Får PM med konstiga länkar, försök att identifiera mig?

Spam och reklam-pm har man ju fått mängder av, det är en grej, men nångång då och då kan man få ett mail som är definitivt personligt, dom refererar till text man skrivit i ett specifikt inlägg. Sen följer det med en länk som gärna innehåller något "unikt" i URL'en som t ex hxxp://site.com/89A66GPX ... jag trycker aldrig på dessa länkar då jag misstänker att nån vill fiska upp min ip-adress. En gång har jag med anonym vpn försökt gå in på en av dessa länkar, men då verkade det som att hela hosten var otillgänglig/avstängd/nere.

Ett exempel är: "Jag håller med dig helt och hållet, och kolla här då! <skum länk>"

Har jag rätt i att det förmodligen är försök till att identifiera just min ip-adress?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in