2013-02-03, 01:44
Medlem
mr.demons avatar
Jag fick nyss ett PM från en person ( jag inte kommer ihåg namnet på. ) Hur dumt det än må låta. Men det stod nåt i stil med att om det hade gällt hyrläkare i Sverige så hade han/hon trott mig.

Sen en länk. Klickade inte på den för jag fick upp en varning från FB att nån kan vara ute efter min IP eller mail? Nån som vet vad kan ha varit? Vad vill dom ha min mail till? Den används bara till att beställa fiske grejer.

Dumt kanske att jag direkt blockerade den. Skulle ju lagt namnet på minne?
Senast redigerad av mr.demon 2013-02-03 kl. 02:23.
Citera
2013-02-03, 02:26
Medlem
ojns avatar
Jag antar att du har raderat PM:et. I så fall finns det inget vi kan göra. Rapportera PM:et om du får det igen, just nu begriper jag inte mycket av ditt inlägg.
Citera
2013-02-03, 02:45
Medlem
mr.demons avatar
Ska försöka förklara. Jag fick ett PM som hade med psykiskt sjuka att göra. Då jag var allt för snabb med att ta bort och blockera personen, vilket ju inte var så smart.

Men han/hon skrev i alla fall nåt i still med om, det hade gällt svenska hyrläkare så hade jag trott dej. Så jag tänkte efter då jag inte skrivit nåt i psykforat på ett tag. Då han det postat med en länk. Klickar på den, och då brukar det alltid stå att nu lämnar FB. Men på denna stog det att jag skulle vara försiktigt, då dom/HAN)hon kan vara ute efter mitt ip-nummer och mail adress.

Fattar noll. Och förstår om du ej gör det heller. Jag har hög feber och är medecinerad nu, sov gott. Jag måste sova.

Men jag blir så jävla sne när jag är för snabb.
Citera
2013-02-03, 02:59
Medlem
ojns avatar
Enkel lösning: Ignorera PM som verkar konstiga och gå vidare på flashbackandet.
Citera
2013-02-03, 07:04
Medlem
Schnauzers avatar
Du verkar ju inte helt frisk helt ärligt, men det där meddelandet kommer alltid upp om man klickar på länkar i PM. Alltså det vanliga varnings-meddelandet + lite mer text om att det kan vara farligt bla bla bla
Citera
2013-02-03, 07:13
Moderator
^Eazs avatar
Den här varningen kommer när du klickar på någon länk i ett pm.

Varningen http://forumbilder.se/CDB4J/varning.JPG

Jag pm:ade mig själv en länk till en server hemma (därav det interna ipnumret), och varningen kommer upp, det är för att folk inte bara random ska klicka på länkar.

T.ex, om någon skickar en skadlig sida till dig, eller pm:ar dig en sida som loggar alla besökare för att få tag i ditt IP.
Citera
2013-02-03, 10:01
Medlem
mr.demons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ^Eaz
Den här varningen kommer när du klickar på någon länk i ett pm.

Varningen http://forumbilder.se/CDB4J/varning.JPG

Jag pm:ade mig själv en länk till en server hemma (därav det interna ipnumret), och varningen kommer upp, det är för att folk inte bara random ska klicka på länkar.

T.ex, om någon skickar en skadlig sida till dig, eller pm:ar dig en sida som loggar alla besökare för att få tag i ditt IP.

Då jag kan jag säga till dig att det är FÖRSTA gången den har stått så på nån länk jag har fått skickad till mig. Därav jag undrade vad det kunde vara. Alltid annars har det stått nåt i stil med, du lämnar nu FB. Men okej, nu vet jag.
Citera
2013-02-03, 10:07
Medlem
soulreapers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mr.demon
Då jag kan jag säga till dig att det är FÖRSTA gången den har stått så på nån länk jag har fått skickad till mig. Därav jag undrade vad det kunde vara. Alltid annars har det stått nåt i stil med, du lämnar nu FB. Men okej, nu vet jag.
Meddelandet är hyfsat nytt så om du inte fått en länk i pm på länge så är det därför du inte sett det. Meddelandet är helt enkelt bara till för att varna medlemmarna om att man inte ska trycka på länkar i pm om man tror att det är någonting skumt. Postar man en länk i forumet som loggar alla ip-nr är det omöjligt att koppla ip till en viss användare. Skickar man ett pm så vet man vem man skickat till och kan således koppla ip med användaren.
Citera
2013-02-03, 14:00
Medlem
Joomlas avatar
Citat:
Dumt kanske att jag direkt blockerade den. Skulle ju lagt namnet på minne?
Om du blockerade användaren så kan du hitta listan för ignorerade användare under kontrollpanel -> Kompis-/ignorera-listor. Är osäker på vad det skulle hjälpa om det är det namnet du är ute efter. Går det att ta emot PM från ignorerade medlemmar? Om inte så löper du ju ingen risk att få PM från den här personen igen.
Citera
2013-02-03, 14:06
Medlem
mr.demons avatar
Förmodligen så var det inget speciellt med messet som moderatorerna har påpekat. Har aldrig sett den där varningen förut, har ju heller inte fått nått förutom sedvanlig du är en fitta-du ska dö mail på ett år eller så.
Citera
2013-02-03, 15:26
Medlem
Joomlas avatar
Citat:
Förmodligen så var det inget speciellt med messet som moderatorerna har påpekat. Har aldrig sett den där varningen förut, har ju heller inte fått nått förutom sedvanlig du är en fitta-du ska dö mail på ett år eller så.
Länkvarningen för PM är som sagt ny, och under det gångna året har också RP på PM införts. Om du sen skulle vara nyfiken på vad en länk faktiskt innehåller så kan du alltid googla fram en proxy och prova besöka länken med. Du kommer åt innehållet och skulle länkens destination vara övervakad så har du inte uppgett ditt riktiga IP till sidan (Hide my ass heter ett exempel proxy som jag brukar använda ibland).
Citera
2013-05-23, 14:42
Medlem
Anonymitetsproblematik?

Klickade mig in på en viss länk:
Citat:
Om avsändaren kontrollerar slutdestinationen så kan länken utnyttjas för att knyta samman ditt IP-nummer med din användare. Din anonymitet blir därmed röjd och du kan dessutom bli mål för diverse nätverksattacker. Detta kan i värsta fall sluta med att du blir utsatt för dataintrång.
Får jag fråga hur min profil kan länkas till mitt IP?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in