2013-02-04, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vintergrisen
J
Ett sånt uttalande kan ju lätt tolkas som att det skulle finnas någon slags samband mellan andelen antalet invandrare och ovan nämnda problem. Sen tycker jag förvisso inte riktigt att det som framkommer i rapporten visar att dessa saker skulle "gå hand i hand", men jag har förvisso bara skummat den.

Ja, det kan lätt vantolkas. Invandrarna flyttar ju inte till sådana ställen uppenbarligen, alltså är det få invandrare där.
Citera
2013-02-04, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BullConnor
TT:s rubrik: "Fler invandrare - färre problem"

Många av herrarna här på I&I är defensiva och reagerar på minsta lilla. Det är synd. Men det är en naturlig reaktion.

Det beror väl på att de vet hur medier, i synnerhet statliga medier, kommer att vinkla det hela.

Rubriksättare är ett sensationslystet pack. Det sagt är det en bedrövlig rubrik. "Färre invandrare inte nödvändigtvis färre problem" är bra mycket närmare Fölsters faktiska poäng. Personligen är jag dock mer orolig att de helt sväljer betet och därmed helt missar det faktiska budskapet Fölster vill framföra. Eller ja, att högerliberal media gör det förvånar väl givetvis inte, men av vänstermedia kunde man ju förväntat sig mer i alla fall.
Citera
2013-02-04, 16:22
Medlem
Man får inte glömma att mångkulturalism/multikulturalism är en extrem ideologi där bl.a lögner och statspropaganda ingår.
Citera
2013-02-04, 16:25
Medlem
dajevlars avatar
Kommunerna börjar säga nej till fler asylsökare och bostadsbristen är stor. Något måste göras och Fölster bidrar med att försöka vinkla frågan BORT från invandringsproblematiken genom att få ihop nåt statistiskt. Ingen att fästa någon notis vid. (Mörkertalen är ändå så stora).

Propaganda helt enkelt.

Det går säkerligen att visa motsatsen om man vill.
Citera
2013-02-04, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vintergrisen
Jag kanske tolkar det fel men F skriver:

Ett sånt uttalande kan ju lätt tolkas som att det skulle finnas någon slags samband mellan andelen antalet invandrare och ovan nämnda problem. Sen tycker jag förvisso inte riktigt att det som framkommer i rapporten visar att dessa saker skulle "gå hand i hand", men jag har förvisso bara skummat den.

Av någon som inte förstår samband, möjligtvis. Men det kan, återigen, inte Fölster belastas för. Poängen är dock fortsatt att Fölsters poäng är att påvisa icke-kausalitet, inte kausalitet. Ironiskt nog spelar därigenom varenda I&I-soldat honom här rakt i händerna när de går in och "sågar" hans statistiska analys. Finns det inget klart kausalt samband mellan invandring och välmående? Nähä? Var det inte just det Fölster ville ha sagt? Är det inte exakt så han motiverar att vi måste se bortom invandringsfrågan och implementera nyliberal marknadspolitik? Jo. Exakt så.
Citera
2013-02-04, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adrenachrome
Enligt Stefan Fölster, professor i nationalekonomi vid Kungliga Tekniska Högskolan är sociala problem vanligast i orter med få invandrare.

DN DEBATT 3/2 2013: http://www.dn.se/debatt/sociala-prob...-fa-invandrare

Hur kommer det sig att Sverige Demokraternas försöker ge en annan syn på problemområdena? Är det för att de flesta Sverige Demokraterna är lågutbildade och bor i de orter som professor Fölster pekar ut?

Tensta, Rinkeby, Botkyrka, Angered, Kållered, Rosengård - dessa områden är väl de värsta i Sverige? Finns så klart i Landskrona, Örebro, Södertälje, Helsingborg och en drös andra områden också.

Alla de vidrigaste områdena är väl ändå de mest invandrartäta. Fattiga problemsvenskar har inte ekonomisk möjlighet att flytta till bra områden och de förpassas till de invandrartäta de också, alternativt långt ut på vischan.

Vi har nog med eget skit i Sverige, varför importera folkslag som har ännu högre andel kriminalitet och problem än vårt eget?
Citera
2013-02-04, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Valpen_
Man får inte glömma att mångkulturalism/multikulturalism är en extrem ideologi där bl.a lögner och statspropaganda ingår.

Särskilt i fantasin, där marxism och nyliberalism är som ler och långhalm.
Citera
2013-02-04, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RockInRhino
Fölster drar aldrig denna slutsats. Det är ni som galet drar slutsatsen att Fölster drar den slutsatsen. Vilket antagligen förklaras av den bubbla genom vilken ni tolkar er omvärld. Fölsters argument baseras på icke-korrelation. Fölster säljer inte "Invandrare är bra", utan "nyliberala marknadsreformer är bra". Beklagligt att 98/100 här missar det. Inte undra på att landet går åt helvete.

Han har själv gjort uttalanden i bl.a. TV-4 och SVT-nyheterna där han förklarar sin ståndpunkt. Huruvida det underliggande syftet med rapporten är att främja liberala idéer är väl ganska irrelevant då han själv går ut och propagerar mot invandringskritiker, med stöd av sin titel och sin rapport som grund. Det är också så 98 av 100 som inte lusläser reforminsitutets propagandarapporter kommer tolka det, oavsett vilken politisk hemvist de har.
Citera
2013-02-04, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av in84ever
Tensta, Rinkeby, Botkyrka, Angered, Kållered, Rosengård - dessa områden är väl de värsta i Sverige? Finns så klart i Landskrona, Örebro, Södertälje, Helsingborg och en drös andra områden också.

Alla de vidrigaste områdena är väl ändå de mest invandrartäta. Fattiga problemsvenskar har inte ekonomisk möjlighet att flytta till bra områden och de förpassas till de invandrartäta de också, alternativt långt ut på vischan.

Exakt. Men då kan räknar du Tensta och Rinkeby till Stockholm som helhet i stället, och då ser det bättre ut. I Landskrona ser det illa ut ja, men det ser bättre ut i Helsingborg - tack vare svenskarna i Helsingborg.

Citat:
Ursprungligen postat av in84ever
Vi har nog med eget skit i Sverige, varför importera folkslag som har ännu högre andel kriminalitet och problem än vårt eget?

För att få ner löner, upprätthålla jämviktsarbetslöshet och att avreglera arbetsmarknaden. Något som annars aldrig skulle få stöd.
Citera
2013-02-04, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Platin
Han har själv gjort uttalanden i bl.a. TV-4 och SVT-nyheterna där han förklarar sin ståndpunkt. Huruvida det underliggande syftet med rapporten är att främja liberala idéer är väl ganska irrelevant då han själv går ut och propagerar mot invandringskritiker, med stöd av sin titel och sin rapport som grund. Det är också så 98 av 100 som inte lusläser reforminsitutets propagandarapporter kommer tolka det, oavsett vilken politisk hemvist de har.

Om det bara är 2 av 100, d.v.s jag och RockInRhino som klarar av att tolka rapporten, ja då har Sverige större problem än invandringen. Och det säger jag som militant invandringsmotståndare.
Citera
2013-02-04, 16:31
Medlem
Med samma logik kan man resonera att miljöproblem, mycket bilar och mycket skadedjur leder till färre problem. Rimligtvis borde han få samma resultat utifrån dessa parametrar...
Citera
2013-02-04, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BullConnor
Om det bara är 2 av 100, d.v.s jag och RockInRhino som klarar av att tolka rapporten, ja då har Sverige större problem än invandringen.
Komiskt att du har lyckats tolka rapporten men misslyckats med att tolka mitt inlägg.
Senast redigerad av Platin 2013-02-04 kl. 16:35.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in