2013-02-02, 23:37
Medlem
bitter.fittas avatar
Som rubriken antyder.

Hade tidigare Windows som operativsystem och när jag bytte upp mig till Mac flyttade jag helt enkelt över mina många dokument från MS Office 2007 på den datorn till ett USB-minne som jag sedan satte in i Mac:en. Har för mig att jag testat att alla filer fungerat och öppnat / sparat om dem för ett tag sedan.

Men nu har jag problemet att de flesta .docx-filer går att öppna i MS på Mac:en men lika många går inte att öppna. Det kommer upp ett felmeddelande som säger att dokumentet kanske inte är ett giltigt dokument eller det kanske används, innehåller ogiltiga tecken o.s.v. Inget av detta stämmer.

Har testat att konvertera dem till .doc, ändrat filnamnet genom att ta bort x:et och t.o.m. öppnat dem i textredigeraren, kopierat innehållet och klistrat in i ett tomt dokument för att spara det under samma namn och på så vis ersätta dem med de gamla, men det går inte heller. Inte ens att spara dem i samma mapp går eftersom det "saknas behörighet" och så står det i felmeddelandet som då poppar upp någonting om någon målvolym. Tror dock inte att det har med själva filformatet att göra utan kan det helt enkelt vara så att filerna är gamla och/eller att det hänt något i flytten PC-Mac? Jobbigt är det i vilket fall.

Kan tillägga att de bara ligger i en helt vanlig dokument-mapp och inte på USB-minnet.

Vad kan vara fel? Lite hjälp skulle verkligen sitta fint.
Citera
2013-02-02, 23:49
Medlem
systems avatar
Ett exakt felmeddelande skulle kunna hjälpa. Gärna en skärmdump. Om du kan bjuda på en fil som genererar dessa felmeddelanden vore det ännu bättre.

Att byta suffix från .docx till .doc lär inte göra någon nytta alls.
Citera
2013-02-03, 00:37
Medlem
bitter.fittas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av system
Ett exakt felmeddelande skulle kunna hjälpa. Gärna en skärmdump. Om du kan bjuda på en fil som genererar dessa felmeddelanden vore det ännu bättre.

Att byta suffix från .docx till .doc lär inte göra någon nytta alls.

Here you go. http://imageshack.us/f/834/skarmavbild20130203kl00.png/
Citera
2013-02-03, 13:07
Medlem
systems avatar
Citat:
Detta kan inträffa om du har flera volymer med samma namn. Om det finns flera volums med samma namn fel volym kan returneras av Mac OS X och kan inte öppna filen.
Citat:
Lös problemet genom att undvika montera volymer med samma namn. Resurser på servrar som behöver ändras.
http://support.microsoft.com/kb/2712085/sv
Citera
2013-02-03, 15:29
Medlem
bitter.fittas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av system
http://support.microsoft.com/kb/2712085/sv

Tack så mycket. Ett steg på vägen men ändå inte riktigt det jag söker. Det är ingen skillnad på dessa dokument och mina andra, de har samma filformat och så. De har alla unika namn och jag har ingen kopia av Dokument-mappen någonstans, förutom på ett USB-minne.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in