2013-02-02, 20:16
Medlem
dannieboys avatar
Hej,

letar efter lämpligt och enkelt sätt att gå kort i amerikanska statsobligationer med lång maturity, typ 10 år eller mer. Helst ska det ske via ETF:er (och då helst utan leverage), även om optioner/certifikat/dylikt också är av intresse. Det enda jag hittat i nuläget är en ETF hos Avanza, men den är bara kort T-bills (dvs. med 1-12 månaders maturity.)

Tack på förhand
Citera
2013-02-02, 21:44
Medlem
kramkalass avatar
Cfd borde vara enklast.
Citera
2013-02-02, 21:47
Medlem
Phillemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kramkalas
Cfd borde vara enklast.
Tror INTE han är sugen på 200x hävstång när han inte ens vill ha 1,5
Citera
2013-02-04, 14:15
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dannieboy
Hej,

letar efter lämpligt och enkelt sätt att gå kort i amerikanska statsobligationer med lång maturity, typ 10 år eller mer. Helst ska det ske via ETF:er (och då helst utan leverage), även om optioner/certifikat/dylikt också är av intresse. Det enda jag hittat i nuläget är en ETF hos Avanza, men den är bara kort T-bills (dvs. med 1-12 månaders maturity.)

Tack på förhand
Hej!

Hittar faktiskt också endast SHV (Ishares Barclays Short Treasury Bond Fund) som jag antar är den ETF som du finner via vår hemsida. RBS ger ut Mini futures som går att använda för att gå kort den amerikanska 10-åringen. Tänk dock på att det då finns en motpartrisk och att detta handlar om hävstångsprodukter. Det går att sortera fram dem via denna länk (Mini Short > Statsobligationer > T-Note). Här ser du hävstång, stop loss och kortnamn så att du kan söka upp dessa via vår hemsida.

Jag måste dock avråda dig från att handla med denna typ av instrument om du inte är insatt i hur de fungerar. Läs gärna på denna sida om du vill lära dig mer om just Mini futures.

Hälsningar,
Daniel, Avanza Bank
Citera
2013-02-04, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AvanzaBank
Hej!

Hittar faktiskt också endast SHV (Ishares Barclays Short Treasury Bond Fund) som jag antar är den ETF som du finner via vår hemsida. RBS ger ut Mini futures som går att använda för att gå kort den amerikanska 10-åringen. Tänk dock på att det då finns en motpartrisk och att detta handlar om hävstångsprodukter. Det går att sortera fram dem via denna länk (Mini Short > Statsobligationer > T-Note). Här ser du hävstång, stop loss och kortnamn så att du kan söka upp dessa via vår hemsida.

Jag måste dock avråda dig från att handla med denna typ av instrument om du inte är insatt i hur de fungerar. Läs gärna på denna sida om du vill lära dig mer om just Mini futures.

Hälsningar,
Daniel, Avanza Bank

SHV är INTE kort statsobligationer/statsskuldväxlar. Den är LÅNG korta amerikanska statspapper (dvs statspapper med kort löptid). Finns inga papper som är kort korta statspapper då det inte finns någon som helst anledning att va det.

Det du är ute efter är exempelvis PST (ProShares UltraShort 7-10 Year Treasury) eller TBT (ProShares UltraShort 20+ Year Treasury) lite beroende på risknivå.

Avanza:
SHV är inte godkänd att marknadsföras i Sverige då den inte är registrerad hos FI. Ni borde passa er lite för vad ni skriver på forum under officiell AvanzaBank-login.
Citera
2013-02-04, 18:40
Medlem
Phillemans avatar
http://www.youtube.com/watch?v=6oxL0HMoxqQ
Citera
2013-02-04, 20:46
Medlem
annanmedlems avatar
TBT hade jag också sagt om jag hade orkat svara i tråden tidigare.

http://stockcharts.com/h-sc/ui?s=TBT
Citera
2013-02-04, 20:48
Medlem
Då jag tradat mycket US 30y T-bond futures tidigare (omsatte över 1 miljard kr/år ) så ska jag svara på frågan.

Du hittar optioner på CBOT/ECBOT i Chicago. Brokers värda sitt namn har dessa.

http://www.cmegroup.com/trading/interest-rates/

Råder dig att undvika CFD, ETF, Mini-fut, yadda-yadda.. Hög carry kostnad på dessa. ETF'erna lider av deprecation och CFD har ränte kostnad för daily rollover. En ITM option med lång löptid är vad man vill ha om man vill ha en neg 1-to-1 postion.
Citera
2013-02-04, 21:55
Medlem
AvanzaBanks avatar
Caelus har givetvis rätt i sitt inlägg, jag tog fel fond, ber om ursäkt för det! Tack för att du rättade mig. Får skylla på att det är första dagen efter en lång semester.

/Daniel, Avanza Bank
Citera
2018-10-17, 08:45
Medlem
Finans.killens avatar
Tyckte denna kunde vara värd en bump eftersom räntorna rör på sig nu runt om i världen och nya regler har sätt till så att de flesta ETFer från USA inte går att trada i Europa.

Så hur gör man nu år 2018?

Vill ha möjlighet att gå både kort och lång i olika Europeiska statspapper. Främst i södra Europa, Italien, Spanien.

Citat:
Ursprungligen postat av AvanzaBank
Caelus har givetvis rätt i sitt inlägg, jag tog fel fond, ber om ursäkt för det! Tack för att du rättade mig. Får skylla på att det är första dagen efter en lång semester.

/Daniel, Avanza Bank

Citerar dig så att ni på Avanza ser detta också då jag har er som min "huvudmäklare" så vore det toppen om ni har någon produkt som passar.
Citera
2018-10-17, 12:42
Medlem
Bucketshops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Finans.killen
Tyckte denna kunde vara värd en bump eftersom räntorna rör på sig nu runt om i världen och nya regler har sätt till så att de flesta ETFer från USA inte går att trada i Europa.

Så hur gör man nu år 2018?

Vill ha möjlighet att gå både kort och lång i olika Europeiska statspapper. Främst i södra Europa, Italien, Spanien.

Citerar dig så att ni på Avanza ser detta också då jag har er som min "huvudmäklare" så vore det toppen om ni har någon produkt som passar.

För Italien borde BTP terminen vara det klart enklaste och mest effektiva sättet. Tyvärr handlas inte terminen på spanska bonds.
Citera
2018-10-17, 13:15
Medlem
Finans.killens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bucketshop
För Italien borde BTP terminen vara det klart enklaste och mest effektiva sättet. Tyvärr handlas inte terminen på spanska bonds.

Tackar jag tittar närmare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in