• 1
  • 2
2013-02-02, 17:23
Medlem
Och recovery key skiten har man inte heller!
Vad fan gör man nu? Att gå in i terminalen via cmd+s funkar inte, man slussar bara direkt vidare till login screen.

Vad göra? kört för alla filer?
Citera
2013-02-02, 17:25
Medlem
Livsituations avatar
Det kanske står något intressant här?

http://support.apple.com/kb/HT1274
Citera
2013-02-02, 17:46
Medlem
systems avatar
Om du haft FV på och glömt din inloggning samt tappat bort ”recovery key skiten” återstår bara att du valt att skicka uppgifterna till Apple, så att du kan återställa allt efter att ha svarat på de hemliga frågor du då ska ha förvalt. Det sistnämnda är en funktion för klantskallar som du.

Det roliga är att många säger att FV är så osäkert då det inte är byggt på open source och troligen kan hackas med hjälp av bakdörrar. Måhända kan dessa gnällspikar nu komma till din rädddning.

Annars är du helrökt.
Citera
2013-02-02, 17:47
Medlem
Du laddade inte upp din nyckel hos apple då? Då går den ju komma åt. Annars är det rätt kört, såvitt jag vet.
Citera
2013-02-02, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Canucks
Du laddade inte upp din nyckel hos apple då? Då går den ju komma åt. Annars är det rätt kört, såvitt jag vet.
Jo jag har nog gjort det men jag kommer inte åt nycklarna, när jag loggar in på mitt Apple id och väljer lösenord så får man skriva in sina säkerhetsvar som jag självklart inte kommer ihåg (facepalm). Trycker att jag vill ha mejl, att jag glömt svaren, men inga mejl anländer. Blir fan galen
Citera
2013-02-02, 18:12
Medlem
tzjs avatar
Som andra redan svarat så är du tyvärr fuckad i hålet om du tappat bort nyckeln och inte kommer ihåg frågorna.

Det enda jag kan tipsa om (vet inte ens om det skulle ge resultat) är att kontakta Apple och fråga om det finns något alternativt sätt att rädda datan på disken.
Citera
2013-02-02, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tzj
Som andra redan svarat så är du tyvärr fuckad i hålet om du tappat bort nyckeln och inte kommer ihåg frågorna.

Det enda jag kan tipsa om (vet inte ens om det skulle ge resultat) är att kontakta Apple och fråga om det finns något alternativt sätt att rädda datan på disken.

Om man skiter i datan och har CD skivan - hur ominstallerar man om hela rubbet?

Kom ihåg att de viktigaste filerna jag hade där var i en dropbox, har inte hunnit lägga mkt mer förutom att inställningarna till Chrome, thunderbird och alla andra liknande program kommer ta tid o göra om.
Citera
2013-02-02, 18:22
Medlem
tzjs avatar
Vilket OS kör du? Cmd + R kan du prova med först. Håll nere den tangentkombinationen vid uppstart.
Citera
2013-02-02, 18:27
Medlem
Citat:
Vilket OS kör du? Cmd + R kan du prova med först. Håll nere den tangentkombinationen vid uppstart.
Kör den nyaste Mountain Lion. 10.8 eller något, inte riktigt säker.
När jag väljer ominstallation genom ditt sätt så får jag välja vart jag vill installera,
på en 650mb stor recoverypartition eller huvudpartitionwn som är locked. Måste alltså ha lösenordet, dead end där med
Citera
2013-02-02, 18:31
Medlem
tzjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meir
Kör den nyaste Mountain Lion. 10.8 eller något, inte riktigt säker.
När jag väljer ominstallation genom ditt sätt så får jag välja vart jag vill installera,
på en 650mb stor recoverypartition eller huvudpartitionwn som är locked. Måste alltså ha lösenordet, dead end där med

Frågan är om du inte kan blåsa hela disken och installera om med skiva istället. Starta med cmd + r nedtryckt och starta skivverktyget. Radera hårddisken och börja om från början, börja om på nytt.
Citera
2013-02-02, 18:34
Medlem
Citat:
Frågan är om du inte kan blåsa hela disken och installera om med skiva istället. Starta med cmd + r nedtryckt och starta skivverktyget. Radera hårddisken och börja om från början, börja om på nytt.
Man måste absolut ha skivan med alltså, fan, den ligger 700km och 3 dagar bort för mig.
Går det att lösa på andra sätt? Eller är datorn helt enkelt oanvändbar och oformaterbar utan skivan?
Citera
2013-02-02, 18:35
Medlem
tzjs avatar
Frågan är om du inte kan radera disken och sedan starta om igen med cmd + r. Då borde du få möjliga alternativ tycker jag. Detta är jag inte säker på, men så hade jag gjort om jag var i ditt läge.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in