2013-02-02, 12:57
Medlem
Jag har fått förfrågan att hänga med att bestiga Galdhöpiggen i Norge med några kursare i början på April. Några av dem har nog lite erfarenhet men av vad jag förstått så är det inte mycket. Själv har jag aldrig gjort något liknande. Är riktigt sugen på att följa med men nojjar lite över om det är farligt?
Någon som sitter på lite kunskap eller gjort något liknande tidigare som kan dela med sig?
Citera
2013-02-02, 13:02
Medlem
DrDownss avatar
Är ofarligt, om du inte är höjdrädd kommer det vara en mycket angenäm upplevelse. Skulle rekommendera dig att gå över glaciären. Väldigt vackert.
Citera
2013-02-02, 14:45
Medlem
xposures avatar
Inte så mycket med extremsport att göra tyvärr.
Min farbror och hans son på 10 bast gick upp till toppen.
Då borde nog du också klara det.
Citera
2013-02-03, 14:46
Medlem
GalFisks avatar
Japp, vi åkte dit på klassresa i sexan. Inte alls svårt, och härlig utsikt
Citera
2013-02-10, 15:42
Medlem
Gör inte det. Många är det som inte kommit tillbaka. Onödigt farligt då kan man lika gärna hoppa från Turning Torso - med enkel flygskärm om man nu gillar att vara rädd.
Citera
2013-02-11, 18:53
Moderator
Pentyls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tomasjohnsson
Gör inte det. Många är det som inte kommit tillbaka. Onödigt farligt då kan man lika gärna hoppa från Turning Torso - med enkel flygskärm om man nu gillar att vara rädd.
Det där var tramsigt sagt - det är inte farligare än att det finns ett familjevänligt café på toppen.

Däremot kan man, som sades ovan, ta lite krångliga vägar upp. Rakt upp för den nordliga glaciären tror jag är vanligast. Är man mer äventyrslysten, och har några dagar på sig, kan man fortsätta en bit upp för dalen (söderut) förbi Spitersulen, och arbeta sig in i massivet (västerut) och göra en improviserad kamvandring till Galdhöpiggen.

Det är en av de vildaste delarna av skandinaviskt landskap. Ids du kånka på skidor så ligger snö långt in på sommaren i vissa delar.
Citera
2013-02-11, 18:56
Medlem
tzjs avatar
Som Pentyl säger så är Spiterstulen ett bra alternativ att utgå ifrån.
Vägen dit med bil är ganska intressant.

Titta gärna på kartan här så ser du hur området ser ut: http://www.norgeskart.no/adaptive2/default.aspx?gui=1&lang=2

Om du är osäker på var det ligger, så börja titta efter "Jotunheimen nasjonalpark". Det ligger där i krokarna.

Edit: ett litet klipp över området: https://dl.dropbox.com/u/5601617/no.PNG
Senast redigerad av tzj 2013-02-11 kl. 18:59.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in