2013-02-01, 17:58
Medlem
FMLs avatar
Idag hade jag enligt finder 0kb kvar på min mac osx partion. Så jag tog bort lite filer permanent via papperskorgen. Men Finder visade fortfarande 0kb utrymme kvar. Då startade jag om datorn eftersom det burkar lösa det mesta
Men nu startar datorn inte helt. Kommer bara till blå bakgrund + att musen fungerar. Tvångsavslutaren kan starta via kortkommando. Men där finns inga program att avsluta.

Jag har bootcamp och win 7. Men kan inte radera filer på mac partionen via Win 7.

Jag har startat datorn med instalations skivan och försökt att köra komanton via terminalen.
rm (och sen importerat en sökväg till en mapp som jag vill radera)
rm- (samma som ovan)
rmdir (samma som ovan)

men får svaret att such file or path does not exist.

Har försökt att googla massor men hittar inget som hjälper.

Vad göra?

Tack på förhand.
Citera
2013-02-01, 18:14
Medlem
Kroesus-Sorks avatar
Hiren BootCD kanske kan vara något?
Citera
2013-02-01, 19:27
Medlem
Joomlas avatar
Om du har en till Mac samt en Firewire-sladd (alt. en thunderbolt-sladd om det nu finns någon som har sådana öht) så kan du använda Target Disk mode för att komma åt hårddisken på din dator. Eller om du har en ominstallations-USB/-skiva så borde du kunna boota den och via installationsprogrammet kunna använda terminalen för att ta bort filer, om du råkar veta sökvägen till någon stor fil.
Citera
2013-02-01, 20:21
Medlem
FMLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joomla
Om du har en till Mac samt en Firewire-sladd (alt. en thunderbolt-sladd om det nu finns någon som har sådana öht) så kan du använda Target Disk mode för att komma åt hårddisken på din dator. Eller om du har en ominstallations-USB/-skiva så borde du kunna boota den och via installationsprogrammet kunna använda terminalen för att ta bort filer, om du råkar veta sökvägen till någon stor fil.

Bra idé där, ska leta efter en firewire sladd. Gissar att det bör vara firewire i båda ändarna.

Jo det var ju det med ominstalations cd + terminalen jag försökte.. Är ingen expert på terminalen så jag har försökt att googla mig fram.
så här ser det ut:
http://i49.tinypic.com/30nhgt3.jpg
Citera
2013-02-02, 16:42
Medlem
FMLs avatar
Problemet löst!

Citat:
Ursprungligen postat av Joomla

Tack så mycket!
Jag köpte en firewire 9 pin i båda ändarna och körde Target disk mellan iMac och min mackbook pro. Tog bort massa skit (en film) och nu startar datorn utmärkt!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in