• 1
  • 2
2013-02-01, 16:58
Medlem
Jag har länge undrat hur mycket av bilens delar som man egentligen kan uppgradera. Eftersom jag ännu inte kan ett skit om bilar så vänder jag mig till er experter. Jag syftar på att till exempel installera nytt kylsystem och så vidare. Nu säger jag bara något ur min fantasi men jag vet om att det existerar något som heter så, men vad kan man göra?

Anta att man ska åka på semester med bilen, cirka 3000km på sommaren. Finns det någonting man kan göra som är ''extra bra'' att installera i bilen? Självklart ska man byta däck om det behövs och även ha bilen godkänd på besiktning innan man reser, men jag menar typ byta motordelar eller typ filter osv.

Vilken typ av utrustning är bra att köpa till sin bil som i vanliga fall inte finns på bilen när man köper den?
Citera
2013-02-01, 17:10
Medlem
Beror ju på vad du är ute efter. Längre livslängd? Högre prestanda? Bekvämare?

Allt går ut byta eller lägga till. Byte av filter, slangar, kylare, installation av turbo, byte av växellåda och motor, bromsbyten, däckbyten, installation av AC i äldre bilar utan. Allt beror på vad man är ute efter.
Citera
2013-02-01, 17:52
Medlem
OffensiveShits avatar
Beror på vad du har för bil.
Du nämnde att du ska ut å resa med bilen. Då är det ju det vanliga. Kolla alla vätskor, olja/kylarvätska, bromsvätska osv en grundlig service.
Är din bil gammal borde du även byta kamremen om det nu inte har gjorts på flera år.
Citera
2013-02-01, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noizy
Jag har länge undrat hur mycket av bilens delar som man egentligen kan uppgradera. Eftersom jag ännu inte kan ett skit om bilar så vänder jag mig till er experter. Jag syftar på att till exempel installera nytt kylsystem och så vidare. Nu säger jag bara något ur min fantasi men jag vet om att det existerar något som heter så, men vad kan man göra?

Anta att man ska åka på semester med bilen, cirka 3000km på sommaren. Finns det någonting man kan göra som är ''extra bra'' att installera i bilen? Självklart ska man byta däck om det behövs och även ha bilen godkänd på besiktning innan man reser, men jag menar typ byta motordelar eller typ filter osv.

Vilken typ av utrustning är bra att köpa till sin bil som i vanliga fall inte finns på bilen när man köper den?

En vanlig service med filter och oljor, samt en ordentlig inspektion av bromsar etc är nog det bästa du kan göra. Det finns inte speciellt mycket i övrigt du kan göra för att förbättra driftsäkerheten, kolla när över samtliga serviceintervall innan du reser, så inte kamremmen eller liknande behöver byts mitt under semestern.

I övrigt är 300mil inte så mycket om man tänkter efter. Många bilar rullar ett par hundra mil i månaden året runt utan att behöva översyn speciellt ofta. Kolla så att ac'n funkar och fixa om inte, det är typiskt trist att ha trasig ac en stekande sommardag
Citera
2013-02-01, 19:22
Medlem
8xxSeriess avatar
Ska du ut och resa som sagt så kan jag även tipsa om att du har ett ordentligt reservhjul med dig. Har din bil ett sånt där skottkärrehjul som reservhjul så kolla om du får plats med ett större eller rentav ta med dig ett normalt hjul i bagagen.

Se också till att du vet hur man byter själv längs med vägkanten om oturen skulle vara framme, och att du har med dig verktygen som krävs, alltså en liten domkraft och ett t-handtag med rätt hylsa. Se även till att du har koll på fälglåset (och dess hylsa så den inte ligger hemma) om du har detta monterat.

Som föregående sa så kolla remmar, vätskor etc. ACn kan jag själv intyga om hur tråkigt det är när den lägger av, var nere i Tyskland en av sommarens varmaste dagar typ, och givetvis slog tryckvakten till och jag fick snällt veva ner rutorna och åka hela vägen hem med dem nere...
Citera
2013-02-01, 19:26
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8xxSeries
Ska du ut och resa som sagt så kan jag även tipsa om att du har ett ordentligt reservhjul med dig. Har din bil ett sånt där skottkärrehjul som reservhjul så kolla om du får plats med ett större eller rentav ta med dig ett normalt hjul i bagagen.

Se också till att du vet hur man byter själv längs med vägkanten om oturen skulle vara framme, och att du har med dig verktygen som krävs, alltså en liten domkraft och ett t-handtag med rätt hylsa. Se även till att du har koll på fälglåset (och dess hylsa så den inte ligger hemma) om du har detta monterat.

Som föregående sa så kolla remmar, vätskor etc. ACn kan jag själv intyga om hur tråkigt det är när den lägger av, var nere i Tyskland en av sommarens varmaste dagar typ, och givetvis slog tryckvakten till och jag fick snällt veva ner rutorna och åka hela vägen hem med dem nere...
Hur ofta har du kört punktering? Numera är det väl ungefär lika vanligt med punktering som växellådsras. Skaffa en assistansförsäkring i stället för ett reservhjul, ungefär samma pengar och försäkringen täcker mer än bara punka.
Citera
2013-02-01, 20:00
Medlem
Echonators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Hur ofta har du kört punktering? Numera är det väl ungefär lika vanligt med punktering som växellådsras. Skaffa en assistansförsäkring i stället för ett reservhjul, ungefär samma pengar och försäkringen täcker mer än bara punka.

Fast har man ett reservhjul så är man ju på rull igenom inom 10 minuter....
Citera
2013-02-01, 20:02
Medlem
Cykeltutas avatar
ska du ut på semester i värmen och dra tungt lass med automatlåda kan det vara idé med extra oljekylare beroende på om din modell är utrustad med nån snikvariant från början.
Citera
2013-02-01, 23:41
Medlem
8xxSeriess avatar
Citat:

Inte ofta men man ser ju hur en del står längs med vägkanten och kliar sig i huvudet och får ringa till assistans bara för att byta till reservhjulet, vilket är helt jävla onödigt när man kan göra det helt själv om man inte är född med tummen mitt i näven.

Jag vet inte hur du resonerar men jag byter hellre däcket själv än att krångla med att ringa till assistans, verkstad eller vad det nu kan vara beroende på om man har assistansförsäkring eller ej, gärna i ett annat land där man inte fattar ett skit av vad de säger, förklara var man är, hur att betala etc.

Då är det rätt smidigt att kunna byta själv. Så är man inte van vid att hålla på och skruva själv så tycker jag man kan prova på uppfarten hemma och byta själv så man vet hur om olyckan är framme.

Fast du sitter väl hellre och väntar på assistans medans kärringen surar och ungarna vrålar inne i bilen mitt i natten?
Citera
2013-02-02, 00:51
Medlem
Tack för alla svar!

Någon nämnde ovan vad jag vill göra med bilen. Tja.. vad kan vara bra att göra med bilen om man vill utöka komforten? Hur stor skillnad gör Turbo och vad använder man de till? Istället för Turbo, kan man inte bara trimma bilen med ett par hästar?
Citera
2013-02-02, 01:38
Medlem
Citat:
Varför skulle punktering vara så ovanligt "numera"?
Har något förändrats?
Har fått punktering men ännu inte något växellådsras.
Citera
2013-02-02, 08:54
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8xxSeries
Inte ofta men man ser ju hur en del står längs med vägkanten och kliar sig i huvudet och får ringa till assistans bara för att byta till reservhjulet, vilket är helt jävla onödigt när man kan göra det helt själv om man inte är född med tummen mitt i näven.

Jag vet inte hur du resonerar men jag byter hellre däcket själv än att krångla med att ringa till assistans, verkstad eller vad det nu kan vara beroende på om man har assistansförsäkring eller ej, gärna i ett annat land där man inte fattar ett skit av vad de säger, förklara var man är, hur att betala etc.

Då är det rätt smidigt att kunna byta själv. Så är man inte van vid att hålla på och skruva själv så tycker jag man kan prova på uppfarten hemma och byta själv så man vet hur om olyckan är framme.

Fast du sitter väl hellre och väntar på assistans medans kärringen surar och ungarna vrålar inne i bilen mitt i natten?
Jodå, jag kan byta hjul själv, men att byta däck vid vägkanten är inget jag vill ge mig på...
Med den assistansförsäkringen jag har så ringer jag till Sverige gratis och talar svenska. Att förklara var jag är är inte heller särskilt svårt, jag har GPS i telefonen och i klockan och en karta i bilen, så nog ska jag kunna ange en position. Det är heller ingen självrisk på försäkringen, det enda jag behöver betala är reservdelarna och det kommer man inte undan ändå. För detta betalar jag 296 kr/år, varför ska jag då släpa med ett stort jävla reservhjul på resor?
Det är en stor skillnad på att kunna och att vilja, bara för att jag kan byta en turbo eller en främre stötdämpare eller vad fan som helst så betyder inte det att jag nödvändigtvis behöver göra det.

Utvikning: Jag hade för några år sedan en arbetskamrat som inte åkte på resor utan ett mindre reservdelslager och en gigantisk verktygslåda med sig. Okej om man tar med nya torkarblad, en omgång stift, ett fördelarlock och rotor, men han hade t.o.m kolvringar med sig!
Behöver jag ens nämna vad han körde för bil?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in