Citat:
Ursprungligen postat av 8xxSeries
Inte ofta men man ser ju hur en del står längs med vägkanten och kliar sig i huvudet och får ringa till assistans bara för att byta till reservhjulet, vilket är helt jävla onödigt när man kan göra det helt själv om man inte är född med tummen mitt i näven.
Jag vet inte hur du resonerar men jag byter hellre däcket själv än att krångla med att ringa till assistans, verkstad eller vad det nu kan vara beroende på om man har assistansförsäkring eller ej, gärna i ett annat land där man inte fattar ett skit av vad de säger, förklara var man är, hur att betala etc.
Då är det rätt smidigt att kunna byta själv. Så är man inte van vid att hålla på och skruva själv så tycker jag man kan prova på uppfarten hemma och byta själv så man vet hur om olyckan är framme.
Fast du sitter väl hellre och väntar på assistans medans kärringen surar och ungarna vrålar inne i bilen mitt i natten?
Jodå, jag
kan byta hjul själv, men att byta
däck vid vägkanten är inget jag vill ge mig på...
Med den assistansförsäkringen jag har så ringer jag till Sverige gratis och talar svenska. Att förklara var jag är är inte heller särskilt svårt, jag har GPS i telefonen och i klockan och en karta i bilen, så nog ska jag kunna ange en position. Det är heller ingen självrisk på försäkringen, det enda jag behöver betala är reservdelarna och det kommer man inte undan ändå. För detta betalar jag 296 kr/år, varför ska jag då släpa med ett stort jävla reservhjul på resor?
Det är en stor skillnad på att
kunna och att
vilja, bara för att jag
kan byta en turbo eller en främre stötdämpare eller vad fan som helst så betyder inte det att jag nödvändigtvis
behöver göra det.
Utvikning: Jag hade för några år sedan en arbetskamrat som inte åkte på resor utan ett mindre reservdelslager och en gigantisk verktygslåda med sig. Okej om man tar med nya torkarblad, en omgång stift, ett fördelarlock och rotor, men han hade t.o.m kolvringar med sig!
Behöver jag ens nämna vad han körde för bil?