• 1
  • 2
2013-02-01, 15:43
Medlem
http://www.expressen.se/nyheter/ikea...transvestiter/

Expressen lyckas med ett riktigt stolpskott och blandar ihop transvestiter och transsexuella och lyckas därmed kränka transsexuella värre än vad IKEA gör i reklamen som artikeln handlar om.

Kan man kräva av en journalist att han/hon lärt sig att översätta engelskans transsexual med svenskans transsexuell?

Detta enda exempel visar för mig den otroligt dåliga kvaliten som kvällspressen står bakom och att Ludvig Drevfjäll antingen är en klåpare av stora mått eller extremt fördomsfull.
Citera
2013-02-01, 15:48
Medlem
Besvärjarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mortifer666
http://www.expressen.se/nyheter/ikea...transvestiter/

Expressen lyckas med ett riktigt stolpskott och blandar ihop transvestiter och transsexuella och lyckas därmed kränka transsexuella värre än vad IKEA gör i reklamen som artikeln handlar om.

Kan man kräva av en journalist att han/hon lärt sig att översätta engelskans transsexual med svenskans transsexuell?

Detta enda exempel visar för mig den otroligt dåliga kvaliten som kvällspressen står bakom och att Ludvig Drevfjäll antingen är en klåpare av stora mått eller extremt fördomsfull.

Jag läser inte EX, ge mig lite mer info tack!
+Att de kommer ändra det snabbt så ge oss en skärm-dump kanske?
Senast redigerad av Besvärjaren 2013-02-01 kl. 15:53.
Citera
Medlem
White Christmass avatar
Vänligen kopiera den viktiga delen och posta så inte alla går in och klickar på kvällstidningarna.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Besvärjaren

Men troden handlar ju om EX!
Citera
2013-02-01, 15:50
Medlem
Bullens avatar
Absolut. Basrösten tyder väl iofs mer på en transvestit än transsexuell.
Bra trådstart. Ett viktigt och angeläget ämne.
Citera
2013-02-01, 15:52
Medlem
Marcus.Antoniuss avatar
Jag är rädd att man inte kan kräva någonting av journalister idag, mer än att de likt vindflöjlar är PK, och att de bor på Södermalm. De behärskar inte svenska språket, de är helt okritiska till källor, allmänbildningen är lika med noll, de låter sig luras av olika typer av makthavare, har väl utvecklad flockmentalitet och de har storhetsvansinne.
Endast några är kompetenta av den gamla skolan. Det klarast lysande undantaget är Maciej Zaremba! All heder åt honom.
Citera
2013-02-01, 15:56
Medlem
Bullens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marcus.Antonius
Jag är rädd att man inte kan kräva någonting av journalister idag, mer än att de likt vindflöjlar är PK, och att de bor på Södermalm. De behärskar inte svenska språket, de är helt okritiska till källor, allmänbildningen är lika med noll, de låter sig luras av olika typer av makthavare, har väl utvecklad flockmentalitet och de har storhetsvansinne.
Endast några är kompetenta av den gamla skolan. Det klarast lysande undantaget är Maciej Zaremba! All heder åt honom.

Hmm.. Hlälp mig på traven. Var har jag läst detta tidigare??
Citera
2013-02-01, 16:03
Medlem
Marcus.Antoniuss avatar
Ingen aning. Jag skrev det nyss!
Citera
2013-02-01, 16:16
Medlem
Citat:
+Att de kommer ändra det snabbt så ge oss en skärm-dump kanske?

http://i46.tinypic.com/2d6mvll.png
Citera
2013-02-01, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bullen
Absolut. Basrösten tyder väl iofs mer på en transvestit än transsexuell.
Bra trådstart. Ett viktigt och angeläget ämne.

En transsexuell som genomgått manlig pubertet måste trots eventuell operation kämpa med rösten via röstträning resten av livet. Så när personen blir uppspelt och glömmer bort sig så finns risken att rösten faller ner i ett manligare läge.
Citera
2013-02-01, 16:21
Medlem
I reuters artikeln belyser man hur utsatta de s.k. ladyboysen är i Thailand och att det är därför som transgender föreningar reagerar mot fördomar och skämt om utsattheten.

I expressens artikel så handlar allt om transvestiter.

För de som inte känner att de kan tillräckligt:

Citat:
Transsexuell, förkortat TS, är den som upplever sig vara av ett annat kön än det juridiska kön man tilldelades vid födseln och har en vilja att förändra kroppen helt eller delvis med exempelvis kirurgi eller hormonbehandling.

Ofta hör man att transsexuella önskar genomgå ett könsbyte. En mer passande term är könskorrigering: att man vill korrigera sin kropp för att matcha det kön man känner att man är.

Man brukar tala om FtM-transsexuella och MtF-transsexuella. FtM är en förkorting för Female to Male och beskriver en person som vid sin födsel registrerades som tjej och önskar korrigera sin kropp till att bli en mer typisk manskropp. MtF (Male to Female) beskriver en person som registrerades som kille men som önskar korrigera sin kropp till en mer typisk tjejkropp.

Insikten om att man är transsexuell kan komma redan som barn. För många kommer det i tonåren eller ännu senare i livet.

Transsexualism är en medicinsk diagnos som för en del innebär ett övergångsstadium tills man har korrigerat sin kropp (genomgått transition). Andra fortsätter att se sig själva som transsexuella även efter könskorrigeringen.

Citat:
Transvestit är den person som mer eller mindre ofta, helt eller delvis använder sig av ett annat könsuttryck. Det kan handla om kläder, kroppsspråk, röstläge och andra attribut. Vissa personer klär om helt, andra har bara några enstaka detaljer eller plagg. Biologiska och juridiska män som ibland klär sig i typiska kvinnokläder är nog den mest välkända formen av transvestism. Givetvis finns det många andra transvestiter också. Men när det exempelvis gäller biologiska och juridiska kvinnor som ibland klär sig i typiska manskläder så brukar det inte märkas så mycket: det är helt enkelt mer socialt accepterat att vara tjej i killkläder och man sticker inte ut på samma sätt. Du kan läsa mer om transvestism på FPE-S hemsida.

Att vara transvestit och att vara dragqueen eller dragking är inte samma sak. Att "draga" är ofta något politiskt eller en form av scenkonst. Det handlar då ofta om att överdriva typiskt maskulina eller typiskt feminina uttryck. Eller så kan man blanda: det kallas crossdrag. Alla kan draga som det ena eller det andra - oavsett kön

källa: http://www.transformering.se

Det är en markant skillnad där det ena är en medicinsk diagnos och det andra är ett eget val.
Lite som att påstå att homosexuella bara är fetischister.
Citera
2013-02-01, 16:44
Medlem
Citat:
Tack, snart kommer de ha fixat tabben.

Det kan jag lova dig att de inte tänker göra.
Är medlem på ett annat forum där jag vet att folk både kontaktade journalisten och deras rättningsavdelning.

Journalisten vägrade svara och rättningsavdelningen skickade visst ett typiskt tomt svar om att de skulle kolla upp det. Det är en vecka sen nu. Med andra ord så anser Expressen att det är ett faktum att Transvestiter och Transsexuella är samma sak och även om det inte skulle vara det så är det en för liten minoritet för att man ska bry sig om dem. Att sprida fördomar är med andra ord okej ibland.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in