2013-02-01, 15:28
Medlem
brevlunds avatar
Jag hittade den här annonsen på blocket

http://www.blocket.se/malmo/Nokian_205_50R17_HKPL_5_dubb_Run_Flat_43329013.htm ?ca=22&w=3

"Nokian Hakkapeliitta 5 Run Flat 205/50 R17 89T Dubbade

Vårt pris 1000kr st

Ordinarie pris 2960kr st."
Då ingår även montering.

Däckonline tar typ 2700:- för ett sånt däck. Hur kan den här firman sälja dem till det priset?
Citera
2013-02-01, 15:42
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brevlund
Jag hittade den här annonsen på blocket

http://www.blocket.se/malmo/Nokian_205_50R17_HKPL_5_dubb_Run_Flat_43329013.htm ?ca=22&w=3

"Nokian Hakkapeliitta 5 Run Flat 205/50 R17 89T Dubbade

Vårt pris 1000kr st

Ordinarie pris 2960kr st."
Då ingår även montering.

Däckonline tar typ 2700:- för ett sånt däck. Hur kan den här firman sälja dem till det priset?
Vintern börjar ta slut och däcken börjar bli gamla, dvs. osäljbara nästa säsong?
Citera
2013-02-01, 17:31
Medlem
elektronikfreaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Vintern börjar ta slut och däcken börjar bli gamla, dvs. osäljbara nästa säsong?
Det är jag inte så säker på. Skulle gissa på att majoriteten av landets däckverkstäder inte hinner sälja slut på alla vinterdäck de fått levererade under den gångna vintern. Rätt förvarade... vilket jag utgår ifrån att "proffsen" på däckverkstäderna är eftersom de även erbjuder däckförvaring åt vanliga privatpersoner o företag, så förändras inte däckkvaliteten på ett år eller snarare nio månader.

Med tanke på att Prisjakts lägsta pris ligger på 2.790.- så skulle jag gissa på att det är ett äldre parti de köpt upp billigt. Har väldigt svårt att tänka mig att det är samma däck som de för ett par månader sedan sålde för 2.690.-

Skulle vara intressant få reda på vad tillverkningsdatumet är på däcken!???

Om de är nytillverkade så är det ju ett fynd. 4 stycken nya Nokian Hakkapeliitta 5 monterade o balanserade för 4K kronor.
Citera
2013-02-01, 19:37
Medlem
brevlunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elektronikfreak

Skulle vara intressant få reda på vad tillverkningsdatumet är på däcken!???

Ja verkligen. Jag ska ringa dem och fråga efter det.
Citera
2013-02-01, 21:53
Medlem
Gummiankan^^s avatar
City Däck tar in väldigt stora partier med äldre däck (4-5 år) som de kan kränga hur billigt som helst då däcken är "nya"
Citera
2013-02-01, 23:49
Medlem
brevlunds avatar
Ok så om däcken är 5 år gamla, hur pass mycket har de tappat på den tiden i kvalitet? Jag vet att det har extremt mycket att göra med förvaringen och den vet vi inget om.
Citera
2013-02-01, 23:58
Moderator
Däckhandlarna har stor marginal, hur stor vet jag inte men vissa däck kostar 40-50% av utpriset till privatkund när de säljer dem till verkstäder. De lär ju ha lite marginal på de priserna med....
Citera
2013-02-02, 00:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brevlund
Ok så om däcken är 5 år gamla, hur pass mycket har de tappat på den tiden i kvalitet? Jag vet att det har extremt mycket att göra med förvaringen och den vet vi inget om.

Korrekt förvarade så är tillverkningsdatumet irrelevant.
Och förmodligen har om inte legat ute...
Jag skulle öht. inte bekymra mig för det...

Däremot är ju hakka 5 gamla..
Hakka 7 börjar bli gamla..
Hakka 8 lanseras nu..

http://www.nokiantyres.se/media-release-se?id=31231805&year=2013&group=
Citera
2013-02-02, 00:14
Medlem
Vet inte om detta jag hört är sant. Men jag har hört att nya däck har en skyddande yta/beläggning som gör att gummit åldras långsammare. Därför är det ok att betrakta däck som "nya" i ett par år. När man använder däcken nöter man bort skyddet.
Citera
2013-02-02, 00:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av P1ller
Vet inte om detta jag hört är sant. Men jag har hört att nya däck har en skyddande yta/beläggning som gör att gummit åldras långsammare. Därför är det ok att betrakta däck som "nya" i ett par år. När man använder däcken nöter man bort skyddet.

Du menar som en lack eller nått?

Nej, det stämmer inte.

Däcken är som dem är.
Citera
2013-02-02, 01:00
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Grymma marginaler på däck, räkna med att en normalstor bil-ÅF har omkring 40-50%. Kränger dom stora volymer kan det nog vara 5-10% till.

Å andra sidan är det nog inte en käft som köper däck för listpris.

Tillbaka till ditt däck. Dimensionen känner jag inte riktigt igen, är den vanlig?
Som jämförelse är ett Hakka 7 225/45-17 runflat till och med lite billigare än det där däcket som du visade.
Citera
2013-02-02, 01:06
Medlem
provocative77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Delsbo
Du menar som en lack eller nått?

Nej, det stämmer inte.

Däcken är som dem är.
Säker på det? Själv drar jag på silikonsprey på däcken innan jag skickar in dem i förrådet över sommaren. Upplever själv att de håller sig fräschare. Kan även vara placeboeffekt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in