2013-02-02, 01:13
Medlem
provocative77s avatar
De har stora marginaler. Mitt ex hade i sin tur ett ex som ville ta bort exet. Han ägde en mindre däckfirma o jag köpte däck av honom för 25% av hans utpris.
Varje gång jag i dag hostar upp 8papp för däck så saknar jag honom.
Citera
2013-02-02, 01:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Grymma marginaler på däck, räkna med att en normalstor bil-ÅF har omkring 40-50%. Kränger dom stora volymer kan det nog vara 5-10% till.

Å andra sidan är det nog inte en käft som köper däck för listpris.

Tillbaka till ditt däck. Dimensionen känner jag inte riktigt igen, är den vanlig?
Som jämförelse är ett Hakka 7 225/45-17 runflat till och med lite billigare än det där däcket som du visade.

Då ingen köper till listpris bör du ev. revidera dina rabattsatser.
Fö. anser inte jag att någon har skyldighet att sälja däck till självkostnadspris.
Du har kanske en annan uppfattning?

205/50R17 jämför fö. bara en dåre med DEN MYCKET VANLIGARE dimensionen 225/45R17...

Det styr däckpriset mer än något annat...

Större kvantitet... Vettigare pris.
Citera
2013-02-02, 01:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av provocative77
Säker på det? Själv drar jag på silikonsprey på däcken innan jag skickar in dem i förrådet över sommaren. Upplever själv att de håller sig fräschare. Kan även vara placeboeffekt.
Det kan omöjligt vara placeboeffekten. Placebo ger verklig, mätbar effekt.
Du har missuppfattat vad placebo. Det är inte detsamma som inbillning. Läs på. Eller kanske däcken verkligen håller längre för att du inbillar dig det?

No offense. Behövde bara sätta någon på plats.
(Denna missuppfattning läser man nästan dagligen...)
Citera
2013-02-02, 01:49
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Delsbo
Då ingen köper till listpris bör du ev. revidera dina rabattsatser.
Fö. anser inte jag att någon har skyldighet att sälja däck till självkostnadspris.
Du har kanske en annan uppfattning?

205/50R17 jämför fö. bara en dåre med DEN MYCKET VANLIGARE dimensionen 225/45R17...

Det styr däckpriset mer än något annat...

Större kvantitet... Vettigare pris.

Är du full eller?
Ska JAG revidera vad Nokia, Pirelli, osv har för listpris?

Jag menar bara att listpriset, dvs det som står i däckkatalogen, är det sällan någon betalar. Marginalerna är så stora så att det finns pengar att tjäna även om däcknasarna lämnar bra rabatt på däcken.

Varför är jag en dåre? Jag gjorde jämförelsen med 225/45-17 som jag vet är vanlig. 205/50 R17 känner jag inte till. Dvs jag vet inte om den är vanlig eller inte. Ser jag då att Hakka 7r säljs billigare i 225/45 -R17 än vad Hakka 5 gör i 205/50-R17 SÅ KAN JAG DRA SLUTSATSEN ATT 205/50 -R17 är ovanlig.

För övrigt jobbar jag inte inom däckbranschen.
Citera
2013-02-02, 03:25
Medlem
elektronikfreaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brevlund
Ok så om däcken är 5 år gamla, hur pass mycket har de tappat på den tiden i kvalitet? Jag vet att det har extremt mycket att göra med förvaringen och den vet vi inget om.
Man kan ju dela upp frågan i två delar... dels hur själva åldrandet som sådant påverkat däcket förutsatt att lagringen skett optimalt... samt hur dåligt ett fem år gammalt däck som för fem år sedan kom på förstaplatsen i alla däcktester?

Det enda som händer med ett däck som blir gammal om det inte lagras optimalt är väl att gummimassan dvs själva däcket blir hårt. Dvs själva komforten o trafiksäkerheten vid höga hastigheter borde rimligen bli sämre. Själva körsträckan däremot för ett äldre däck borde rimligen bli längre. Eller tänker jag fel?
Samtidigt som jag redan nämnt - däcket ifråga var ju det bästa dubbdäcket på svenska marknaden för några år sedan så så jävla dåligt kan väl inte däcket vara idag några år sedan.

Jämför man ex hur mycket högkvalitativ olja kostar ex i Tyskland - köper själv 20 liter (4 x 5 liter) Mobil 1 New Life 0W-40 för 1200 kronor dvs 60 kronor litern inkl frakt som i Sverige kostar uppåt 700 kronor för 4 liter - så kan man ju tänka sig att däckverkstäderna har en hyfsad vinst på sina däck.

Kolla gärna lägsta pris på däck i Tyskland på:
http://www.idealo.de/preisvergleich/ProductCategory/7732.html
Citera
2013-02-02, 16:26
Medlem
brevlunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elektronikfreak
Jämför man ex hur mycket högkvalitativ olja kostar ex i Tyskland - köper själv 20 liter (4 x 5 liter) Mobil 1 New Life 0W-40 för 1200 kronor dvs 60 kronor litern inkl frakt som i Sverige kostar uppåt 700 kronor för 4 liter - så kan man ju tänka sig att däckverkstäderna har en hyfsad vinst på sina däck.

Kolla gärna lägsta pris på däck i Tyskland på:
http://www.idealo.de/preisvergleich/ProductCategory/7732.html

Detta låter ju fantastiskt då jag själv betalade 60kr/l för biltemas syntetolja. Verdammt nog så är dubbdäck förbjudna i tyskland och verkar inte säljas där.
Citera
2013-02-04, 18:19
Medlem
brevlunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Tillbaka till ditt däck. Dimensionen känner jag inte riktigt igen, är den vanlig?
Som jämförelse är ett Hakka 7 225/45-17 runflat till och med lite billigare än det där däcket som du visade.

Var hittar du det priset? Eller menar du billigare än däckonlines pris?
Citera
2013-02-04, 23:03
Medlem
elektronikfreaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brevlund
Detta låter ju fantastiskt då jag själv betalade 60kr/l för biltemas syntetolja. Verdammt nog så är dubbdäck förbjudna i tyskland och verkar inte säljas där.
Sorry, missade ditt inlägg.

Här hittar du billig olja i Tyskland
https://oeldepot24.de/motoroel/motoroel-fuer-pkw.html
eller
https://oeldepot24.de/

...o billig Mobil olja
https://oeldepot24.de/motoroel/motoroel-fuer-pkw/nach-hersteller/mobil.html?limit=all
Citera
2013-02-04, 23:24
Medlem
Kebabsugers avatar
tror också det är gamla

men kanske fixade en container med däck från usa? däck där kostar ju ingenting

mina däck på min förra bil kostade 3800;. styck här(sänkta till 3200:- när dom anlände till mig från usa) men på the tirerack kostade dom 150 dollar stycket :P då låg dollarn under 7 har jag för mig
hyrde plats i container för 1500:-

tjänade riktigt mycket på det och det var bara 4 däck.

edit::

finska däck är kanske inte biligare i usa lol
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här