Citat:
Ursprungligen postat av Datormannen
ytterligare ett bevis på hur efter usa är i utvecklingen... de använder ju inte heller kontokort lika mycket som vi utan där är fortfarande check ett vanligt betalningsmedel.

Ja, världens starkaste militär och världens största ekonomi, Samt flest nobelpris i historien.
De måste vara riktigt tröga i USA.
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Det där med checkar och sånt är de extremt efter med i USA.
Har pratat om det på några diskussionsforum med amerikanare och sagt att ingen använder sig av checkar i Sverige längre.
Då uppstod massor av frågor t ex "Hur betalar du då din hyra?". När man förklarar att man för över pengarna direkt från mitt konto till hyresvärdens konto så säger de att det låter krångligt osv. När man sedan påstår att det låter krångligt och osäkert att varje månad sätta sig ner och skriva en papperslapp och sedan ge till hyresvärden som i sin tur går till sin bank och löser in den så säger någon "Nej, jag betalar för en tjänst på banken så jag får förtryckta checkar varje månad till bl a hyra utställda på hyresvärden"
Samma sak när man förklarar det metriska systemet för vikt och hur det är lättare att konvertera mellan olika viktformat, t ex 500 gram = 5 hekto = 0,5 kg istället för 24oz = 1,5lb.
Då säger de "Det är ju inte alls jämt. Köper jag ett pound kaffe så är det 456 gram. 1 pound är ju mycket lättare och jämnare att komma ihåg än 456 gram!"

Då är det ju du som är ganska trög som inte fattar att det är ett jävla jobb att bya mellan två system.
Metric är inte tillräckligt bra för att göra sig besväret att göra om hela samhället till det, kostar bara massa skatte dollars i onödan.
Varför ska man lita på en bank för? Tron att staten och stora instutitioner är bra är stark i Sverige men låg här i USA. Ingen som vill fläka ut sig till banken hur som helst.
Dock är ju detta också en generationsfråga;
Jag och min fästmö betalar hyran online och alla räkningar, hon har någon liten studieskuld som hon får ringa in och betala för de är inte medlem i internetbetalningssystemet, men hon uppger bara sitt kontokortnummer så drar det beloppet utan problem.
Skillnaden är att ingen TVINGAR dig i USA, banken är alltid öppen, även på lördagar och checkarna är fortfarande välldigt billiga.
I Sverige så stängde bankerna sina kontor och började ta svinmycket betalt för sina checkar och på så sätt tvingades svensson att börja använda internetbank, något sådant tvång hade en Amerikan aldrig någonsin gått med på, den banken som hade gjort så i USA hade fan gått omkull.
Och eftersom ingen tvingar dig så går utvecklingen långsammare, men det tycker jag är bättre än att bli tvingad av någon bank att öppna internetbank eller betala 100 spänn (eller vad fan de är upp i nu) för ett checkhäfte.