Hej, som rubriken lyder ska jag alltså köpa en bil från en privat person som äger en bilfirma.
Lite juridisk hjälp skulle alltså uppskattas.
Annonsen för bilen finns på blocket med "bilhandlare" som annonsör, men efter lite granskning så upptäckte jag att bilen står privat på ägaren av firman och inte själva firman.
Ägaren påstår att eftersom han står som ägare utav firman, kan han sälja den via firman och att det inte är några skillnader för mig. Samt att detta inte heller kommer påverka uppgifter om bilets antal ägare i register.
UPPGIFTER FRÅN ratsit
JURIDISK PERSON
- Bolagsnamn: *Förnamn*, *Efternamn*
- Organisationsnummer: *PERSONNR*-XXXX
- Bolagsform: Enskild firma
- Status: Bolaget är aktivt
SKATTEUPPGIFTER
- F-skatt status: Registrerad för F-skatt
- Arbetsgivare status: Ej registrerad som arbetsgivare
- Moms status: Aktiv i momsregistret
Svensk Näringsgrensindelning SNI
- 45110 Handel med personbilar och lätta motorfordon
VERKSAMHETSBESKRIVNING
- Uppgift saknas
Mina frågor till er är följande:
1. Är det någon skillnad för mig som privat person att köpa bilen via firman från en pvt person?
I sådana fall: Vilka är dem?
Om inte: Vad ska jag tänka på inför köpet?
2. Är även lovad Autoconcepts 12mån Xtragaranti Guld av bilägaren, fungerar det då bilen inte ägs av firman?
3. Har aldrig köpt bil från firma tidigare. Är det några papper jag bör fråga efter utöver det "vanliga" och varudeklaration? Bl.a. för att se att det han påstår stämmer.
Hoppas att min post inte är allt för rörig. Tack på förhand!
Senast redigerad av heeeda 2013-02-01 kl. 01:18.
Anledning: stavfel
Eftersom det är en enskild firma så är det ägaren privat som man gör affärer med, även om han använder sig av ett firmanamn.
Tack för snabbt svar! Om jag förstod dig rätt skulle det alltså innebära för mig, juridiskt talat, att jag köper bilen privat och regler och lagar som bl.a. konsumentköplagen inte gäller vid detta köp?
Haha jo håller ganska tät koll på blocket.
Är ute efter en vit A5 sportback med låga mil(under 10k),
200-230k kan jag tänka mig att lägga ut beroende på vad jag får för pengarna.
Haha jo håller ganska tät koll på blocket.
Är ute efter en vit A5 sportback med låga mil(under 10k),
200-230k kan jag tänka mig att lägga ut beroende på vad jag får för pengarna.
Skitkul!
Kan du 200 tkr. så kan du mer.
Köp den du vill ha.
Och köp som man köper en bil för 200-300 tkr.
Senast redigerad av Delsbo 2013-02-02 kl. 00:52.
Tack för snabbt svar! Om jag förstod dig rätt skulle det alltså innebära för mig, juridiskt talat, att jag köper bilen privat och regler och lagar som bl.a. konsumentköplagen inte gäller vid detta köp?
Konsumentköplagen gäller även enskilda firmor. Firmainnehavaren blir personligt ansvarig. Det är alltså en viss skillnad på att köpa bilen från en privatperson och en enskild firma, men i bilregistret står bilen registrerad på en privatperson även om det är en enskild firma.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!