2013-02-01, 00:16
Medlem
Jag funderar på att börja studera ett program som finns på 3 orter nämligen Stockholm (Huddinge), Göteborg och Malmö. Den stora frågan är dock hur man får tag på ett (bra) boende på dessa orter. Jag vill egentligen inte studera i någon av dessa städer men "nöden" verkar kräva det.

Jag har en del frågor angående boende etc:

1. I vilken stad är det lättast att få tag på ett bra (student)boende?
2. Vilken stad är att föredra om man inte är en storstadsmänniska?
3. Hur är det att vara student i Malmö, jag har aldrig hört ett enda positivt ord om denna stad?
4. I vilken stad får man kortast pendlingsavstånd?

EDIT: Beskriv gärna hur svårt det är att få bostad.
Senast redigerad av Vinicius 2013-02-01 kl. 00:25.
Citera
2013-02-01, 00:22
Medlem
AbdullahSvenssons avatar
Stockholm är svårast att få studentbostad i. Där är dock allmänna transport-medlen bättre.
Malmö är farligt, tråkigt och jag ser inte heller några positiva saker.

Vet inte hur det är med Göteborg och studentbostäder.
Citera
2013-02-01, 00:33
Medlem
storytellers avatar
Malmö är klart bäst i sammanhanget. Det är lagom stort och inte alls så otrevligt som det framställs här på Flashback. Det känns som utomlands ibland tycker jag, men snarare som Köpenhamn/Berlin än Bagdad. Hade jag bott någon annanstans än Stockholm hade det varit det självklara valet i Sverige, helt klart.
Vill du ha traditionellt studentliv ligger Lund nära.
Bostäder kan jag bara jämföra med Stockholm - det är betydligt lättare att få studentboende i Malmö om du inte redan har köpoäng sedan tidigare.
Citera
2013-02-01, 16:33
Medlem
Jag kan tillägga att jag har 0 ködagar i dessa städer. Jag har för mig att jag har läst att man kan få "akut-boende" och sedan lght i Malmö ganska snabbt, 1-6 månader, stämmer detta?

Sedan är Umeå ett alternativ, hur ser det ut med boende där?
Citera
2013-02-01, 20:53
Medlem
om det e tandläkare hade jag nog övervägt göteborg. helt ok campusområde på medicinareberget, mittemot Sahlgrenska. ingen direkt universitetsidyll men kanske ändå roligare än huddinge. ska finnas studentbostäder lite varstans i guldheden nära sedan även såklart andra delar inom göteborgs stad.

pendling sker med buss eller spårvagn och går inte särskilt snabbt, därför skulle jag inte velat bo alltför långt bort.

hur lätt det är att få bostad har jag tyvärr ingen koll på men gissningsvis inte lika svårt som sthlm men antagligen svårare än malmö.
Citera
2013-02-01, 23:10
Medlem
SFS släppte en rapport i höstas angående bostadssituationen i de olika studentstäderna.
Citera
2013-02-01, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vinicius
Jag funderar på att börja studera ett program som finns på 3 orter nämligen Stockholm (Huddinge), Göteborg och Malmö. Den stora frågan är dock hur man får tag på ett (bra) boende på dessa orter. Jag vill egentligen inte studera i någon av dessa städer men "nöden" verkar kräva det.

Jag har en del frågor angående boende etc:

1. I vilken stad är det lättast att få tag på ett bra (student)boende?
2. Vilken stad är att föredra om man inte är en storstadsmänniska?
3. Hur är det att vara student i Malmö, jag har aldrig hört ett enda positivt ord om denna stad?
4. I vilken stad får man kortast pendlingsavstånd?

EDIT: Beskriv gärna hur svårt det är att få bostad.

Stockholm är garanterat svårast att få boende i, MEN ska du läsa i Huddinge (vid Södertörn antar jag?) är det lite lättare om du söker boende i just Huddinge/Flemingsberg. Huge har lägenheter där med inte dödsanslång kö, men vi talar fortfarande om förmodligen minst ett år. Andrahand borde även det gå om du söker just i de områdena - de är såpass off att det mest är Södertörnstudenter som kan tänka sig att bo där. Det finns också sjuka mängder villaområden i Huddinge, där det hyrs ut ettor och även större "lägenheter" på över- eller undervåningar.

Malmö är jag lite sugen på (särskilt efter jämförelsen med Köpenhamn/Berlin!), men de jag känner därifrån hatade att bo där (de hade dock aldrig pluggat på universitet). Göteborg är rätt mysigt som levnadsstad, inte helt lätt att få bostad där heller men folk är i regel mindre "storstadiga" vilket kan vara skönt för dig. Förvänta dig inga "tjänster" i Sthlm, så att säga.

Pendlingsavstånden är garanterat störst i Stockholm, då det är den avsevärt största staden. De har dock tunnelbana och pendel som går snabbt, till skillnad från t.ex. GBGs spårvagnar och bussar (om du bor en bit utanför stan). Universitetet är också det bästa av de tre du nämner (även om GBG är helt OK).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in