2013-02-01, 06:11
Medlem
klybans avatar
Du verkligen gillar starta trådar, aldrig funderat på att söka först?

Nä, äter inte brosk, vet inte varför jag ska göra detta, när det finns gott kött och inte speciellt dyrt.
Citera
2013-02-01, 11:00
Medlem
elektronikfreaks avatar
Fettet på revben o på fläskkotletter tycker jag är gott såvida det är välkryddat o lagom saltat. Men senor o brosk - NEJ TACK! Det ger jag till mina husdjur (katter).
Citera
2013-02-01, 12:21
Medlem
Lys avatar
Det är säkert nyttigt att äta brosk, men jag äter inte senor, brosk och sladdrigt fett. Fast äter sällan kött, så brosk-ätande bryr jag mig inte så mycket om ( mer än att jag med bävan ser min man sätta i sig just brosk, senor, fettbitar, fiskhuvuden med ögon och.... jag kan tillägga vi kör i princip separat matlagning ). Jag kommer inte börja äta brosk, finns gränser för hur längt jag kan anpassa mitt ätande.
Citera
2013-02-01, 16:22
Moderator
Kyrpators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bronco68
Fritiof Nilsson Piraten, som var en högst matintresserad herre, har skrivit en del om det i sina böcker. Skall se om jag hittar nagot citat lite senare.
Är du helt säker på att du inte menar märg? Det där känner jag inte alls igen.
Citera
2013-02-01, 21:41
Moderator
rotadents avatar
Jag tycker att fett, brosk och senor har så jävla äcklig konsistens och undviker det av den anledningen. Annars kan fett samla på sig väldigt mycket smak, men jag klarar inte att äta det.
Citera
2013-02-01, 23:30
Medlem
Bronco68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kyrpator
Är du helt säker på att du inte menar märg? Det där känner jag inte alls igen.

Nej, jag är inte alls helt säker pa det. Jag menade snarare "har för mig". Kollade faktiskt upp det i gar i det eminenta häftet "Till bords med Piraten" som getts ut som arsbok av Piraten-sällskapet. Hittade ingen direkt hänvisning till brosk men däremot till begreppet "nose to tail". Det finns restauranter t.ex. i England som serverar precis allt pa grisen: fran trynet till svansen. Jag slar vad om att en och annan broskbit slinker ner där ocksa :-).

Märg äter jag för övrigt ocksa med stor begeistring. Älskar ocksa ister med "grävor" som det kallas i Piraten-sammanhang, d.v.s. "Griebenschmalz" pa tyska. Minns att min farmor gjorde det när jag var barn men har aldrig sett det i svenska butiker.

Fördjupade mig sa pass i häftet att jag nästan läste hela rubbet och inte kom i säng förrän vid 1.30 tiden. Det blev emellertid en broskfri frukost
Senast redigerad av Bronco68 2013-02-01 kl. 23:33.
Citera
2013-02-02, 01:15
Medlem
JakeTheMusss avatar
Beror på. Det som är käften spottas inte ut, tänderna malar ju ändå sönder det.
Citera
2013-02-02, 01:51
Medlem
Bara-Robins avatar
Är det någon djurisk/manlig instinkt som gör att ni känner behov av att tugga i er allt? Smaken är väl individuell, men det smakar ju inte mycket. Och konsistensen är ju.. Ja.. inte någonting tilltalande. Så varför?
Citera
2013-02-02, 10:51
Medlem
Harrypotheads avatar
Tycker att det låter så sjukt vidrigt när någon sitter och tuggar brosk.. Skulle aldrig få för mig att käka det!
Citera
2013-02-03, 12:07
Medlem
elektronikfreaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bara-Robin
Är det någon djurisk/manlig instinkt som gör att ni känner behov av att tugga i er allt? Smaken är väl individuell, men det smakar ju inte mycket. Och konsistensen är ju.. Ja.. inte någonting tilltalande. Så varför?
Snarare något som våra förfäder smaskade i sig med glupande aptit. Både mina farföräldrar liksom mina morföräldrar älskade dessa broskiga prylar o för några årtionden så kom något i butik som hette broskrängor (någon styckningsdetalj på grisen) o då gick de i taket. ...
Citera
2013-02-03, 12:12
Medlem
Är en broskätare och i allmänhet så äter jag det mesta. Brosk för mig blev introducerat av min far. Han sa det var nyttigt och bra för tänderna. Personligen gillar jag när det knarrar mellan tänderna.
Citera
2013-02-03, 12:14
Medlem
nicodeas avatar
Inget broskätande för mig, inte heller senor och annat skräp på köttet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in