• 1
  • 2
2013-01-31, 22:17
Bannlyst
Nu finns det ju en viss skillnad på brosk och brosk. Det brosk som man hittar på kycklingben är ju inte gott alls, men mjukt och smarrigt brosk på ett revben slukar man ju som en hund.

Hur gör ni? Äter ni brosket?
Citera
2013-01-31, 22:19
Medlem
Nej, inget brosk, inga senor, inget fett. Ingenting som inte har samma färg och konsistens som det rena köttet!
Citera
2013-01-31, 22:21
Medlem
Bronco68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dswwwwdwd
Nu finns det ju en viss skillnad på brosk och brosk. Det brosk som man hittar på kycklingben är ju inte gott alls, men mjukt och smarrigt brosk på ett revben slukar man ju som en hund.

Hur gör ni? Äter ni brosket?

Absolut! Spelar ingen roll om det handlar om kylling eller revben. Jag älskar brosk. Min (f.d.?) flickvän fran Ukraina är ocksa helt galen i brosk. Jag tror det är mer populärt i de östeuropeiska länderna och att det var det i Sverige tidigare ocksa, i alla fall i början av 1900-talet. Fritiof Nilsson Piraten, som var en högst matintresserad herre, har skrivit en del om det i sina böcker. Skall se om jag hittar nagot citat lite senare.
Citera
2013-01-31, 22:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av barbiegurl20
Nej, inget brosk, inga senor, inget fett. Ingenting som inte har samma färg och konsistens som det rena köttet!

Jag antar att du inte har behövt gå omkring hungrig särskilt ofta

Kudos!
Citera
2013-01-31, 22:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bronco68
Absolut! Spelar ingen roll om det handlar om kylling eller revben. Jag älskar brosk. Min (f.d.?) flickvän fran Ukraina är ocksa helt galen i brosk. Jag tror det är mer populärt i de östeuropeiska länderna och att det var det i Sverige tidigare ocksa, i alla fall i början av 1900-talet. Fritiof Nilsson Piraten, som var en högst matintresserad herre, har skrivit en del om det i sina böcker. Skall se om jag hittar nagot citat lite senare.

Haha, gör så

Jag vet inte varför, men broskätande har en speciell plats i mitt hjärta. Det är så vulgärt på nåt sätt. Det smakar ju inget, och konsistensen liknar ju mer ben än kött, men likväl tuggar man sig i det som en svalt medeltidsbonde.

Innehåller det ens några näringsämnen i brosk?
Citera
2013-01-31, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dswwwwdwd
Jag antar att du inte har behövt gå omkring hungrig särskilt ofta

Kudos!
Haha nej?
Citera
2013-01-31, 22:33
Medlem
Nej nej... Jag äter varken brosk, skinn, senor eller liknande..
Citera
2013-01-31, 22:35
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Äter ni brosk?
Som regel, nej det gör jag inte. Tycker inte det är speciellt gott.
Det finns dock ett undantag, och det är när jag kokar fläskben, vilket jag är helt tokig i tillsammans med rotmos. Då sörplar, smaskar, och knaprar jag i mig märg, fett och brosk med god aptit.
Citera
2013-01-31, 22:40
Medlem
Varför skulle jag äta brosk?
Citera
2013-01-31, 22:47
Medlem
"Anna Anka"-infulenser, eller? Som svar på din fråga, så nej. Det gör jag inte...
Citera
2013-01-31, 23:17
Bannlyst
Nej inge brosk eller senor eller skin eller nått sånt
Citera
2013-02-01, 04:50
Medlem
DingusMcDucks avatar
Jag är inte överförtjust i brosk, och tyckte fram tills för några år sedan att det var obehagligt att tugga på, men om det är tillräckligt tillagat, så går det an att äta. Det kan till och med vara trevligt att få en liten broskbit att tugga på från t ex revbensspjäll, som kontrast mot köttet och fettet. Det verkar vara en kulturell sak vilken konsistens på maten som folk gillar. Brosk och liknande lär vara populärt i Kina och andra ostasiatiska länder, där man gärna äter t ex fågelfötter.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in