2013-02-05, 18:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av DingusMcDuck
Det fungerar garanterat att torka hjärta, dock låter 50 grader i ett dygn eller som lite riskabelt, speciellt skivat (större yta), då det är inom det temperaturområde som mikroorganismer frodas i. Om du tillsätter nitritsalt i saltlagen, så minskar risken för tillväxt, men det förändrar även smaken och färgen på köttet.

Det ska tydligen även funka bra att steka eller grilla färskt hjärta i skivor eller kuber till medium rare, så köttet är kanske inte så segt som jag trodde.

"Funderar på att torka mitt hjärta" låter för övrigt som en rolig titel på en countrylåt.

Okej, hur rekommenderar ni att hjärtat ska torkas? Gärna i ugn för enkelhetens skull.

Hur ska bilarna se ut? Skivat var ju uppenbarligen riskfyllt. Ska jag tärna hjärtat?
Citera
2013-02-05, 19:10
Medlem
DingusMcDucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dswwwwdwd
Okej, hur rekommenderar ni att hjärtat ska torkas? Gärna i ugn för enkelhetens skull.

Hur ska bilarna se ut? Skivat var ju uppenbarligen riskfyllt. Ska jag tärna hjärtat?

Jag kanske svarade lite förhastat; det verkar som om t ex jerky torkas i ungefär de temperaturer du nämnde, men förutsättningen för att köttet inte ska bli grogrund för en massa skadliga mikroorganismer är väl att det har fått dra åt sig en ordentlig mängd av något som hämmar tillväxten av desamma, t ex salt, socker, eller vinäger. Anledningen till att jag nämnde att skivat kött skulle öka risken är att ju större yta köttet har (dvs ju mindre bitar), desto större yta har krypen att äta av och föröka sig på.

Jag har själv aldrig torkat hjärta, men väl sidfläsk i form av bacon och pancetta. Först lägger man köttet i en kryddblandning som innehåller salt och/eller socker, låter det dra i någon vecka, och sedan torkar man det i kylen, om man som jag inte har tillgång till utrymmen med bättre kontroll över temperatur och fuktighet. Det blir dock en annorlunda produkt än jerky/biltong.
Citera
2013-02-05, 20:13
Medlem
christerys avatar
Salta med grovsalt och en tyngd på i ca 1-2 dygn. Knyt ett snöre i den och häng ut den i glipan mellan vinter och sommar (vår kallas det nog) tills den är lagom torr.

Större detaljer skulle jag rekommendera att dela innan proceduren utförs - annars är det inte rätt konsistens igenom hela biten.

Undvik att göra det för sent - flugor
eller för tidigt - fryser. Men låt den hänga, våren kommer...

Grannarna frågar ibland vad som hänger från mitt badrumsfönster... Talismaner för att hålla borta onda andar än väl standardsvaret.
Citera
2013-02-05, 22:05
Bannlyst
Citat:
Jag kanske svarade lite förhastat; det verkar som om t ex jerky torkas i ungefär de temperaturer du nämnde, men förutsättningen för att köttet inte ska bli grogrund för en massa skadliga mikroorganismer är väl att det har fått dra åt sig en ordentlig mängd av något som hämmar tillväxten av desamma, t ex salt, socker, eller vinäger. Anledningen till att jag nämnde att skivat kött skulle öka risken är att ju större yta köttet har (dvs ju mindre bitar), desto större yta har krypen att äta av och föröka sig på.

Jag hade tänkt göra så här:

Skivar hjärtat i halvcentimetertjocka skivor (jag vill ha det knaprigt)
Låter köttet ligga och dra i ett salt- och kryddbad i cirka 2 h
In i ugnen på 50 grader tills det blir klart

Kan någon bekräfta att det här kan bli okej innan jag jag förstör mitt hjärta?
Citera
2013-02-05, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Ingen tillagning, låter "rått".
Koka, steka, röka, torka eller vafan... Men det lät lite... Näe. Skulle inte ätit det.

Månne vad pickla är? inläggning.. har du recept för jag har kött.

pickla det är inläggning det men något recept har jag ej.
koka de först då innan du lägger in , eller rök det för rökt hjärta det är gott det men då kanske vi inte behöver pickla längre utan vi skivar det tunt och äter som det är.
Citera
2013-02-05, 22:59
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chipskungen
pickla det är inläggning det men något recept har jag ej.
koka de först då innan du lägger in , eller rök det för rökt hjärta det är gott det men då kanske vi inte behöver pickla längre utan vi skivar det tunt och äter som det är.

Ok, tack. För rått lät inte vidare... Jag äter mycket, men det skulle jag ratat.
Citera
2013-02-05, 23:03
Bannlyst
Citat:
Jag hade tänkt göra så här:

Skivar hjärtat i halvcentimetertjocka skivor (jag vill ha det knaprigt)
Låter köttet ligga och dra i ett salt- och kryddbad i cirka 2 h
In i ugnen på 50 grader tills det blir klart

Kan någon bekräfta att det här kan bli okej innan jag jag förstör mitt hjärta?

Hjärtat ligger nu skivat i en skål med en vatten, 1 dl salt + lite andra kryddor. Hur länge behöver köttet ligga och dra innan det ska in i ugnen? Skivorna är cirka 0,5 cm tjocka.
Citera
2013-02-05, 23:44
Medlem
DingusMcDucks avatar
Citat:
Hjärtat ligger nu skivat i en skål med en vatten, 1 dl salt + lite andra kryddor. Hur länge behöver köttet ligga och dra innan det ska in i ugnen? Skivorna är cirka 0,5 cm tjocka.

Spontant skulle jag säga att 2 h är för kort tid, men googla på beef jerky, så hittar du garanterat något bra recept.
Citera
2013-02-05, 23:59
Bannlyst
Citat:
Spontant skulle jag säga att 2 h är för kort tid, men googla på beef jerky, så hittar du garanterat något bra recept.

Ok, tack. Jag får se hur det blir, återkommer när mitt hjärta är färdigt.

Jag skar för övrigt bort en liten bit för att steka, och visst var köttet lite segt som flera trodde att det skulle vara. Men det smakade okej.
Citera
2013-02-06, 00:43
Medlem
Citat:
Ok, tack. För rått lät inte vidare... Jag äter mycket, men det skulle jag ratat.
äter du inte råbiff?
Citera
2013-02-06, 01:13
Medlem
DingusMcDucks avatar
Citat:
Ingen tillagning, låter "rått".
Koka, steka, röka, torka eller vafan... Men det lät lite... Näe. Skulle inte ätit det.

Månne vad pickla är? inläggning.. har du recept för jag har kött.

Testa red beans and rice någon gång. Innehåller ofta inlagt fläsk (pickled pork), bl a i detta recept: http://www.foodnetwork.com/recipes/a...ipe/index.html
Citera
2013-02-06, 01:17
Medlem
Imperators avatar
Min anrika franska kokbok föreslår att man putsar bort det värsta, skär av toppen, rensar ur de trista delar invändigt och sedan fyller den med vad man nu önskar. Därefter får man troligen fästa ihop hjärtat igen medelst spett och sedan bräseras det under en försvarlig tid.

Är det gott? Ja, det tyckte man i vart fall i Frankrike för 100 år sedan.

Lycka till med hjärtat!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in