Citat:
Ursprungligen postat av dswwwwdwd
Okej, hur rekommenderar ni att hjärtat ska torkas? Gärna i ugn för enkelhetens skull.
Hur ska bilarna se ut? Skivat var ju uppenbarligen riskfyllt. Ska jag tärna hjärtat?
Jag kanske svarade lite förhastat; det verkar som om t ex jerky torkas i ungefär de temperaturer du nämnde, men förutsättningen för att köttet inte ska bli grogrund för en massa skadliga mikroorganismer är väl att det har fått dra åt sig en ordentlig mängd av något som hämmar tillväxten av desamma, t ex salt, socker, eller vinäger. Anledningen till att jag nämnde att skivat kött skulle öka risken är att ju större yta köttet har (dvs ju mindre bitar), desto större yta har krypen att äta av och föröka sig på.
Jag har själv aldrig torkat hjärta, men väl sidfläsk i form av bacon och pancetta. Först lägger man köttet i en kryddblandning som innehåller salt och/eller socker, låter det dra i någon vecka, och sedan torkar man det i kylen, om man som jag inte har tillgång till utrymmen med bättre kontroll över temperatur och fuktighet. Det blir dock en annorlunda produkt än jerky/biltong.