• 1
  • 2
2013-01-31, 21:50
Bannlyst
Var nere och handlade mat tidigare idag och bestämde mig för att köpa ett oxhjärta, mest på grund av priset. ~25 kr / kg, och det är ju kött rakt igenom. Det tycker jag låter som en bra deal. Jag vet dock inte vad jag ska göra av mitt oxhjärta, för det finns förhållandevis lite info om denna delikatess både här på FB och på google.

Har ni tillagat oxhjärta nån gång? Smakade det gott?
Citera
2013-01-31, 21:51
Medlem
jomenvisst84s avatar
Muskel som muskel? Skulle nog spöa skiten ur den med en köttklubba innan jag stekte/kokade på den dock...
Citera
2013-01-31, 21:54
Medlem
soulfly82s avatar
Har läst någonstans att man kan koka det i mjölk? Varför det vet jag inte, annars kan du väl ha det i någon form av gryta?
Citera
2013-01-31, 21:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av jomenvisst84
Muskel som muskel? Skulle nog spöa skiten ur den med en köttklubba innan jag stekte/kokade på den dock...

Ja, det var ju så jag tänkte, men så kikade jag på priset... Det måste ju finnas nån hake, för varför skulle man annars sälja loss köttet för 25 spänn kilot?

Smakar det illa?

Är det kanske svårt att tillaga?
Citera
2013-01-31, 21:57
Medlem
arcen2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av soulfly82
Har läst någonstans att man kan koka det i mjölk? Varför det vet jag inte, annars kan du väl ha det i någon form av gryta?

Viltkött brukar man lägga i gräddmjölk för att mildra den fräna viltsmaken. Kan tänka mig att detta är av samma anledning.
Citera
2013-01-31, 21:57
Medlem
jomenvisst84s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dswwwwdwd

Är det kanske svårt att tillaga?

Finns ju inget kött som inte är mört efter fyra-fem timmar i en gryta...
Citera
2013-01-31, 22:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av jomenvisst84
Finns ju inget kött som inte är mört efter fyra-fem timmar i en gryta...

Jo, men varför är det så billigt? Det är inte en fråga riktad just till dig, så klart.

25 spänn kilot liksom. Jag tror jag pröjsade 30 spänn och fick då en riktigt fet jäkla köttbit som antagligen kommer räcka veckan ut.

Vad är haken?
Citera
2013-01-31, 22:27
Medlem
Customizes avatar
Tycker du ska röka det om du har tillgång till rök
Citera
2013-01-31, 22:32
Medlem
DenNyaDealens avatar
Citat:
Jo, men varför är det så billigt? Det är inte en fråga riktad just till dig, så klart.

25 spänn kilot liksom. Jag tror jag pröjsade 30 spänn och fick då en riktigt fet jäkla köttbit som antagligen kommer räcka veckan ut.

Vad är haken?

Relevant till mina intressen, vart kan man finna detta mystiska kött?
Citera
2013-01-31, 22:51
Medlem
DingusMcDucks avatar
Citat:

Vad är haken?

Muskler som arbetar mycket, och jag har svårt att komma på någon muskel som arbetar oftare och längre tid än ett hjärta, blir segare än muskler som sällan rör sig (som t ex oxfilé). Jag kan ha fel, men jag tror även att hjärtmuskler i allmänhet är mycket magra och innehåller minimalt med kollagen, så även om du långkokar köttet, så lär konsistensen bli torr. Jag har bara ätit hjärta av däggdjur i torkad och/eller rökt form, tunt skivat. De har varit mycket goda, men jag tror det krävs en del teknik och kunskap för att lyckas få till det.

När det gäller priset, så är det väl som med allt annat i en marknadsekonomi, efterfrågan är låg. Jag har aldrig ens sett färskt nöthjärta i någon vanlig livsmedelsbutik. Var köpte du köttet?
Citera
2013-01-31, 23:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av DenNyaDealen
Relevant till mina intressen, vart kan man finna detta mystiska kött?

Citat:
Ursprungligen postat av DingusMcDuck
Muskler som arbetar mycket, och jag har svårt att komma på någon muskel som arbetar oftare och längre tid än ett hjärta, blir segare än muskler som sällan rör sig (som t ex oxfilé). Jag kan ha fel, men jag tror även att hjärtmuskler i allmänhet är mycket magra och innehåller minimalt med kollagen, så även om du långkokar köttet, så lär konsistensen bli torr. Jag har bara ätit hjärta av däggdjur i torkad och/eller rökt form, tunt skivat. De har varit mycket goda, men jag tror det krävs en del teknik och kunskap för att lyckas få till det.

När det gäller priset, så är det väl som med allt annat i en marknadsekonomi, efterfrågan är låg. Jag har aldrig ens sett färskt nöthjärta i någon vanlig livsmedelsbutik. Var köpte du köttet?

På City Gross i Landskrona. Det dyker ju ibland upp lite roligare köttbitar som grissvans, fötter, broskbitar och annat krafs, men med tanke på priset och mängden raw meat så blev det trots allt ett stycke oxhjärta.

Jag ska i dagarna prova tärna ett par bitar och steka för att se hur det smakar.
Citera
2013-01-31, 23:12
Medlem
En anledning till att hjärta (liksom övrig inälvsmat och tunga) inte är populärt kan vara att det liknar ett hjärta när man börjar skära i det, folk är för kräsmagade. Jag brukar köpa hjärta till mina katter, tycker inte att det känns vidare segt.

Det finns en hel del recept på engelska, här är ett par:
http://ruhlman.com/2011/08/how-to-cook-beef-heart/
http://www.npr.org/blogs/thesalt/201...ns-generations
http://www.food.com/recipe/braised-beef-heart-143249

Du kan hitta fler om du söker på "beef heart recipes".
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in