2013-01-31, 23:21
Medlem
christerys avatar
Nu är jag inte bekant med oxhjärta, men i brist på annat så faller jag tillbaka på hur jag gjort med älg/ren:
Lämna in det på rökning (mums), eller salta och torka och vips har du nåt som liknar kåda. Supergott (ren är bäst)

Vi har provat varmröka, kallröka i kåtan men det blir fan inte bra. Det är nåt trick.

Kokt blir den lite konstig, har inte fått till det ännu med älghjärta. Så där vågar jag inte råda dig.
Citera
2013-01-31, 23:48
Medlem
http://www.youtube.com/watch?v=cfxLptyBQkY

Chris Consentino visar hur man rensar ett hjärta.
Citera
2013-02-01, 00:02
Bannlyst
Jag funderar på att torka mitt hjärta.

Först blötlägger jag det i saltvatten (1 dl salt/1 liter vatten), sedan så skivar jag upp biten i centimetertjocka skivor, saltar köttet väldigt lätt igen och lägger det på galler i ugnen på 50 grader och låter det ligga i ett dygn, eller helt enkelt tills dess att det blir klart.

Vad tror ni om det? Skulle det funka med hjärta? Ska jag kanske försöka mig på att torka köttet i ett stycke?
Citera
2013-02-01, 04:31
Medlem
DingusMcDucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dswwwwdwd
Jag funderar på att torka mitt hjärta.

Först blötlägger jag det i saltvatten (1 dl salt/1 liter vatten), sedan så skivar jag upp biten i centimetertjocka skivor, saltar köttet väldigt lätt igen och lägger det på galler i ugnen på 50 grader och låter det ligga i ett dygn, eller helt enkelt tills dess att det blir klart.

Vad tror ni om det? Skulle det funka med hjärta? Ska jag kanske försöka mig på att torka köttet i ett stycke?

Det fungerar garanterat att torka hjärta, dock låter 50 grader i ett dygn eller som lite riskabelt, speciellt skivat (större yta), då det är inom det temperaturområde som mikroorganismer frodas i. Om du tillsätter nitritsalt i saltlagen, så minskar risken för tillväxt, men det förändrar även smaken och färgen på köttet.

Det ska tydligen även funka bra att steka eller grilla färskt hjärta i skivor eller kuber till medium rare, så köttet är kanske inte så segt som jag trodde.

"Funderar på att torka mitt hjärta" låter för övrigt som en rolig titel på en countrylåt.
Senast redigerad av DingusMcDuck 2013-02-01 kl. 04:36.
Citera
2013-02-01, 09:52
Medlem
FruGondols avatar
Att röka, torka eller salta hjärtat tror jag icke blir någon hit.

Mal ner oxpumpen (grovmal). Blanda med lika delar fläskfärs. Ta fram
din största gryta eller kastrull och puttra ihop en härlig köttfärssås.
Presentera den sedan som: Kung Hjärters Bolognese. Så hade jag gjort.
"Mycket bolognese blir det!" ---> Portionsfrys.

Alternativ: Mal + lika delar fläskfärs ---> Gör korv.
Senast redigerad av FruGondol 2013-02-01 kl. 09:54.
Citera
2013-02-01, 10:32
Medlem
Mycket bra förslag, FruGondol. Mala ner det och blanda med fläskfärs för att få färsen saftigare. Oxhjärta har jag aldrig sett i de affärer jag handlar. Det går nog till korvtillverkning mm,; en utmärkt råvara.
I en av "mina" affärer säljs grishjärta för 37 kr/kg. Klipper ner det i småbitar och serverar det rått till mina katter. Favoritmat, nyttigt och gott!
Citera
2013-02-01, 10:33
Medlem
Litenklens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FruGondol
Att röka, torka eller salta hjärtat tror jag icke blir någon hit.

Mal ner oxpumpen (grovmal). Blanda med lika delar fläskfärs. Ta fram
din största gryta eller kastrull och puttra ihop en härlig köttfärssås.
Presentera den sedan som: Kung Hjärters Bolognese. Så hade jag gjort.
"Mycket bolognese blir det!" ---> Portionsfrys.

Alternativ: Mal + lika delar fläskfärs ---> Gör korv.

Både rökt & lufttorkat hjärta är skitgott!!
Hur det blir i ugnen har jag ingen aning om.
Citera
2013-02-01, 12:52
Medlem
martenihs avatar
*felpostfelpost*
Senast redigerad av martenih 2013-02-01 kl. 12:59.
Citera
2013-02-01, 12:58
Medlem
martenihs avatar
Skiva rätt tunt och grilla skiten bara!

Så här säger Johan Jureskog (han kan sin grej!)

1. Putsa hjärtat fritt från senor och hinnor.
2. Skiva hjärtat i centimetertjocka skivor.
3. Låt det ligga framme ett par timmar innan tillagning.
4. Torrgrilla hjärtat 20 sekunder på varje sida i en glödhet panna.
5. Skiva tunt.
Citera
2013-02-01, 14:01
Medlem
DenNyaDealens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dswwwwdwd
Jag ska i dagarna prova tärna ett par bitar och steka för att se hur det smakar.

Återkom gärna med hur det smakar! Har hänt att jag stekt kycklinghjärtan i sweet chili sås, och serverat med pomfrit och gurksallad, MUMS säger jag bara!
Citera
2013-02-01, 14:12
Medlem
dePauls avatar
Oxhjärta lagas på ungefär samma sätt som njure eller bläckfisk (‼). Det vill säga fräsas på och därefter bräseras eller lämnas som det är. Bräsering tar försvarligt lång tid. Med andra ord: antingen halstra fort (eller grilla) eller gå förbi detta stadium och fortsätta med bräsering i åtskillig tid, beroende på storleken på köttbitarna.

Många såser är aktuella, som t ex grönpepparsås, djävullssås, senapssås, svampsås, tomatsås osv.

Hjärta går att fritera eller wokas på asiatiskt vis. Hemligheten är en marinad, gärna på fruktenzym som får verka tillräckligt länge. Köttet skärs då i tunna skivor och strimlas därefter.

Rökt hjärta är en delikatess.

En tunn halstrad skiva hjärta är jättegott tillsammans med potatismos och pepparrotssås. Man börjar med att rimma hjärtskivorna över natten, däefter torkas de lätt och doppas i vetemjöl. Nästa steg är att snabbhalstra dem i blandning av smör och neutral olja, samt servera tillsammans med den nämnda pepparrotssåsen. Toppa med färsk persilja.

Ett annat alternativ är att köra på italienskt sätt, dvs med pasta och en välbalanserad tomatsås på färsk basilika och vitlök. Hjärtat bör då skivar mycket tunt och därefter skäras i bitar på ca 3 x 3 cm. Toppas med rivet citronskal och några droppar olja (för de som gillar olivolja).

Det finns så att säga inga gränser för vad man kan göra med denna styckningsdetalj.

~Paul~
Citera
2013-02-01, 14:17
Medlem
FruGondols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Litenklen
Både rökt & lufttorkat hjärta är skitgott!!

Självklart! Det gäller dock att behärska tillredningsteknik. Sen måste jag ändå säga,
att i baren föredrar jag salta jordnötter framför torkat kohjärta. Men visst ...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in