Citat:
Ursprungligen postat av phreakdenta
Men även om videon har dubbla scart så brukar de i allmänhet inte ha stöd för att mata ut den signal de får in där via HF. Ingången är snarare tänkt för att videon ska kunna spela in material som kommer den vägen samt för att underlätta för de som har en TV med bara en scart.
VAD?
Precis så tänkte när jag läste detta. Faaaaan också, jobbade tidigare radio/tv branschen och tyckte jag var hyfsad. Trodde jag ja, när jag läste ovanstående så blev man liten och insåg att så var inte fallet, kanske inte ens platsat till att jobbat inom AvPå-kedjan.
NÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ!
Jag har sålt och installerat ett antal videos där tv:n inte ens har haft scartingång (några år sedan alltså, som ni förstår) och dessa för kopplas till dekoder/satellitmottagare och för att slippa kostnaden för en ny tv så varför inte en video också de skulle ju ändå skaffa en förr eller senare (säljsnack men inte helt fel heller).
Så jag testade själv och kopplade dvd:n via scarten till videon och från videon till tv:n via en vanlig antennsladd: Konstigt det kom bild, jag måste ha en ovanligt häftig video.... jupp: Philips billigaste monoversion.
ALLA vanliga video kan omvandla kompositsignal (scart menas då oftast i videosammanhang) och skicka ut den via antenningången utan att behöva spela in den.
Vad phreakdenta menar med HF vet jag inte riktigt då det oftast används som benämning om kabel/kontakter är skärmmade och inte störs lika lätt av radiovågor dvs HF-tät (om jag inte kommer ihåg helt fel så är det en förkortning av High Frequency).
ex.
http://www.shopcity.se/Champion_3737_P5603.html
Sorry phreakdenta men här e vi inte överens men vi har ju samma två bokstäver först i våra nick