2005-05-07, 20:36
Medlem
snousers avatar
Jag har en gammal tv som inte klarar scart och mottagaren har inte vanlig antennsladd som man kan koppla in. Så jag har gjort förjlande:

Jag kopplade in en video så att antennen går från väggen genom videon och sedan till TV:n. Detta gör att man kan kolla på video utan scart. Sedan tänkte jag om man kunde koppla mottagaren till videon med scart men detta funkar inte så bra. Kan inte videon ta i mot signaler från mottagaren och skicka den ut i anten sladden så man får bild. Eller finns det något annat altenativ som man kan göra?

När jag skriver mottagare så menar jag parabolmottagare.
Citera
2005-05-07, 22:12
Medlem
phreakdentas avatar
En RF-modulator vore nog den bästa lösningen i ditt fall, dvs en box som omvandlar din scart till en antennsignal och sen kombinera den med din video och vanliga antennsignal. Finns att köpa på de flesta alltiallo-butiker samt hos din lokala tvhandlare. Räkna med att få hosta upp drygt 300:- för någon skaplig modulator.
Citera
2005-05-07, 22:14
Medlem
snousers avatar
Tack,de ska jag köpa
Citera
2005-05-07, 22:31
Medlem
phooooos avatar
Ditt första förslag ska funka.

Kolla om videon har 2 scart. då är oftast den ena (tvåan) för dekoder/sattelitmottagare.

Misstänker att du redan vet detta men ändå: Du måste välja "rätt" AV-ingång som kanal på videon.
Citera
2005-05-07, 22:37
Medlem
phreakdentas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av phooooo
Ditt första förslag ska funka.

Kolla om videon har 2 scart. då är oftast den ena (tvåan) för dekoder/sattelitmottagare.

Misstänker att du redan vet detta men ändå: Du måste välja "rätt" AV-ingång som kanal på videon.
Men även om videon har dubbla scart så brukar de i allmänhet inte ha stöd för att mata ut den signal de får in där via HF. Ingången är snarare tänkt för att videon ska kunna spela in material som kommer den vägen samt för att underlätta för de som har en TV med bara en scart.
Citera
2005-05-08, 02:05
Medlem
phooooos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av phreakdenta
Men även om videon har dubbla scart så brukar de i allmänhet inte ha stöd för att mata ut den signal de får in där via HF. Ingången är snarare tänkt för att videon ska kunna spela in material som kommer den vägen samt för att underlätta för de som har en TV med bara en scart.

VAD?
Precis så tänkte när jag läste detta. Faaaaan också, jobbade tidigare radio/tv branschen och tyckte jag var hyfsad. Trodde jag ja, när jag läste ovanstående så blev man liten och insåg att så var inte fallet, kanske inte ens platsat till att jobbat inom AvPå-kedjan.

NÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ!
Jag har sålt och installerat ett antal videos där tv:n inte ens har haft scartingång (några år sedan alltså, som ni förstår) och dessa för kopplas till dekoder/satellitmottagare och för att slippa kostnaden för en ny tv så varför inte en video också de skulle ju ändå skaffa en förr eller senare (säljsnack men inte helt fel heller).

Så jag testade själv och kopplade dvd:n via scarten till videon och från videon till tv:n via en vanlig antennsladd: Konstigt det kom bild, jag måste ha en ovanligt häftig video.... jupp: Philips billigaste monoversion.

ALLA vanliga video kan omvandla kompositsignal (scart menas då oftast i videosammanhang) och skicka ut den via antenningången utan att behöva spela in den.

Vad phreakdenta menar med HF vet jag inte riktigt då det oftast används som benämning om kabel/kontakter är skärmmade och inte störs lika lätt av radiovågor dvs HF-tät (om jag inte kommer ihåg helt fel så är det en förkortning av High Frequency).
ex. http://www.shopcity.se/Champion_3737_P5603.html

Sorry phreakdenta men här e vi inte överens men vi har ju samma två bokstäver först i våra nick
Citera
2005-05-10, 10:43
Medlem
Renegades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av phooooo
Så jag testade själv och kopplade dvd:n via scarten till videon och från videon till tv:n via en vanlig antennsladd: Konstigt det kom bild, jag måste ha en ovanligt häftig video.... jupp: Philips billigaste monoversion.

ALLA vanliga video kan omvandla kompositsignal (scart menas då oftast i videosammanhang) och skicka ut den via antenningången utan att behöva spela in den.

Ja det är klart, om videon är kopplad till tv:n via antennkabel eller scart påverkar ju bara vad du måste ha inställt på tv:n för att visa videons utsignal. Videon skickar ju alltid ut det den för tillfället får in... (ehh.. låter krångligare än vad det är..) om den är kopplad till tv via antennkabel så måste tv:n vara inställd på rätt frekvens, om den är kopplad till tv:n via scart behöver du bara ställa in rätt ingång på tvn, så rent krasst gör det hela saken bara enklare... (scart alltså, och ger bättre signal, dvs bildkvalitet..)

Jag är med phoooo(ooooo) där...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in