2013-01-31, 14:58
Medlem
Hej! Jag blev riktigt full (black-out) och råkade på något sätt ("slita sönder") skapa ett ca 1.0x1.0 cm hål på en Armani kavaj. Jag har hört att det är möjligt reperera sådana skador hos skrädderi (eller?) men är osäker om detta stämmer?

Jag kan absolut ingenting om kavajer och liknande. Jag vill inte vandra in någonstans och bli grundlurad på något sätt... Jag bor förresten i Malmö så om någon har tipps på vart jag kan gå (skrädderi eller liknande?) för att få hjälp uppskattas det!

Mvh
Citera
2013-01-31, 15:02
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Logitext
Hej! Jag blev riktigt full (black-out) och råkade på något sätt ("slita sönder") skapa ett ca 1.0x1.0 cm hål på en Armani kavaj. Jag har hört att det är möjligt reperera sådana skador hos skrädderi (eller?) men är osäker om detta stämmer?

Jag kan absolut ingenting om kavajer och liknande. Jag vill inte vandra in någonstans och bli grundlurad på något sätt... Jag bor förresten i Malmö så om någon har tipps på vart jag kan gå (skrädderi eller liknande?) för att få hjälp uppskattas det!

Mvh

Många skräddare är mycket duktiga på att reparera trasiga kläder. I ditt fall hänger det på hur skadan ser ut och var den sitter.

Det finns mycket duktiga skräddare i Malmö och Köpenhamn.
Citera
2013-01-31, 15:03
Medlem
Konsultera en skräddare. Det är helt omöjligt för oss att bedöma om det är möjligt eller inte.
Citera
2013-01-31, 15:04
Medlem
Oj, var på kavajen sitter hålet? Är det en bra skräddare borde det kunna åtgärdas hyfsat bra. Sen beror det på mönstret i tyget också.
Citera
2013-02-02, 11:42
Medlem
antong123s avatar
Det beror på hur duktig skräddaren är och hur stort hålet är tror jag. Jag hade dock köpt en ny, blir aldrig så bra som när den var ny.
Citera
2013-02-02, 15:48
Medlem
eradicos avatar
På vilket sätt är det så viktigt att det är just en kavaj från armani?

Har du köpt den på en någorlunda exklusiv butik så finns det ibland möjligheter att lämna in den på lagning där. Vet att min far har gjort så med ett flertal kostymer hos Ohlséns i Malmö. Annars är det väl bara att kolla på rejta.se efter skräddare med bra omdömen?
Citera
2013-02-03, 10:00
Medlem
Kaffeskums avatar
Är det en reva där inget material saknas går det relativt enkelt att sy igen. Om det istället är mer av ett "hål" blir det krångligare. En rektangel skärs ut kring hålet och en lagningsbit sys in i dess ställe. För att det ska bli bra måste lagningsbiten komma från samma färgningsomgång som kavajens tyg vilket är i princip omöjligt att jaga rätt på i efterhand. Om du inte fick med en bit extratyg måste du transplantera från kavajen i fråga, bra utläggningsmarginal i ärmarna?

Ingen av lagningsmetoderna kommer bli helt osynliga, men helt klart bra mycket snyggare än den ursprungliga skadan.
Citera
2013-02-08, 15:55
Medlem
O-Kay-Las avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Logitext

Mvh

Det är alltså en Armani-kavaj som ska repareras. Finns det ingen Armani-skräddare i malmö kan du ju alltid kolla köpenhamn. Det går förstås att gå till en vanlig skräddare, men man kan inte lita på att de kan Armanikavajer eller för den delen att de verkligen är skräddare. Skrädderiet är en bransch känd för dess många bedragare.

Lycka till och kom ihåg, betala aldrig i förskott.
Citera
2013-02-08, 16:02
Medlem
Fula Gubbens avatar
Normalt följer det med extra-tyg till bättre herr-plagg, så det är väl steg 1 att kolla. Lagningen kan göras så att man "rengör" revan från lösa trådar och sedan syr på en lapp med det nya tyget inifrån. Beroende på typen av tyg och mönster kan det synas mycket eller lite. En lagning i armhålan är en barnlek att komma undan med, framme på bröstet är knepigare.

Själva reparationen kan vilken skräddare som helst värd namnet göra. Leta efter en välklädd äldre kulturberikare med arrogant uppsyn och måttband runt halsen så går det nog vägen.
Citera
2019-05-09, 19:10
Medlem
Testar att låna denna tråd,

Mina Kostymer går jämt sönder i armbågen.
Hur kan jag undvika detta? Går det att förebygga på något sätt?

Har satt på bruna lappar på en kostym men blir så fullt om alla ska ha lappar på armbågarna.

Alternativt tips på extra tåligt material/märke? '

Har mest Tiger, men även en Hugo Boss har gått sönder så inte specefikt bara för Tiger.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in