Citat:
Ursprungligen postat av Rymdskeppet
Det är sant att den skriver som en kjedjerökande WT sjuksköterska. Men ang. visakorten är det faktiskt korrekt. Vissa Rema1000 och Coop Prix tar inte svenska kort. Många kebab/pizza-hak tar inte heller. Frågade ägaren i ett kebabhak (svensk-kurd) varför, det kostar tydligen en hel del extra att kunna ta utländska kort. Norska kreditkort går helt greit, men inte svenska debit kort. (By the way, det är ganska ironiskt att 80/90 tals invandrarna som etablerat sig i Sverige med framgång, börjat fly till Norge som så många andra unga svenskar).
Ang. den påstådda naiviteten. Man stöter på samma naivitet hos svenskar i Sverige. Man tror allvarligt talat att man fortfarande är världsledande inom skola, vård osv. Dessa är dock samma svenskar som beskyller en för rasism om man är kritisk mot invandringen, tror att skatter uteslutande är produktiva för ekonomin, och att svensk media med SVT och Aftonavlöpet i spetsen är "the absolute truth"...
Ang. den påstådda naiviteten. Man stöter på samma naivitet hos svenskar i Sverige. Man tror allvarligt talat att man fortfarande är världsledande inom skola, vård osv. Dessa är dock samma svenskar som beskyller en för rasism om man är kritisk mot invandringen, tror att skatter uteslutande är produktiva för ekonomin, och att svensk media med SVT och Aftonavlöpet i spetsen är "the absolute truth"...
Men vad är det för påhopp? Jag är varken WT eller kedjerökande. Sluta upp med sådana löjliga påhopp. År 2003 jobbade jag i Elverum, inte alls långt från Hamar och jag VET att Den norske bank då i mars 2003 inte hade den tjänsten och inte visste vad det var, vilket gjorde att jag gick till Norska Nordea. Jag skriver inte detta för att jag vill svärta ner, jag skriver bara erfarenheter jag haft.
Jag älskar Norge och spenderar gärna tid där, men självklart finns det saker man reagerar på.
Men i sambandet ang hur mediaklimatet utvecklats olika i Sverige och Norge befarar jag att det inte kommer vara så öppet i Norge länge till, dock ÖNSKAR jag att det fortsätter! Verkligen!