2013-02-04, 23:18
Medlem
Deadwoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rymdskeppet
Det är sant att den skriver som en kjedjerökande WT sjuksköterska. Men ang. visakorten är det faktiskt korrekt. Vissa Rema1000 och Coop Prix tar inte svenska kort. Många kebab/pizza-hak tar inte heller. Frågade ägaren i ett kebabhak (svensk-kurd) varför, det kostar tydligen en hel del extra att kunna ta utländska kort. Norska kreditkort går helt greit, men inte svenska debit kort. (By the way, det är ganska ironiskt att 80/90 tals invandrarna som etablerat sig i Sverige med framgång, börjat fly till Norge som så många andra unga svenskar).

Ang. den påstådda naiviteten. Man stöter på samma naivitet hos svenskar i Sverige. Man tror allvarligt talat att man fortfarande är världsledande inom skola, vård osv. Dessa är dock samma svenskar som beskyller en för rasism om man är kritisk mot invandringen, tror att skatter uteslutande är produktiva för ekonomin, och att svensk media med SVT och Aftonavlöpet i spetsen är "the absolute truth"...

Men vad är det för påhopp? Jag är varken WT eller kedjerökande. Sluta upp med sådana löjliga påhopp. År 2003 jobbade jag i Elverum, inte alls långt från Hamar och jag VET att Den norske bank då i mars 2003 inte hade den tjänsten och inte visste vad det var, vilket gjorde att jag gick till Norska Nordea. Jag skriver inte detta för att jag vill svärta ner, jag skriver bara erfarenheter jag haft.

Jag älskar Norge och spenderar gärna tid där, men självklart finns det saker man reagerar på.
Men i sambandet ang hur mediaklimatet utvecklats olika i Sverige och Norge befarar jag att det inte kommer vara så öppet i Norge länge till, dock ÖNSKAR jag att det fortsätter! Verkligen!
Citera
2013-02-04, 23:21
Medlem
Deadwoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Museveni
Norge hadde samme medieklima som Sverige på 90-tallet, men så har det skjedd en gradvis åpning. Selv ikke 22/7 forårsaket noen egentlig endring i dette henseende. Det er fortsatt ganske PK, men sammenliknet med Sverige blir det endog en oase av ytringsfrihet.

Min spådom er den motsatte av din. Etterhvert som innvandrerbefolkningen blir majoritet i mange norske byer i løpet av noen årtier og velferdsstaten går under, så vil debatten bli mer og mer innvandringskritisk.

Det är precis det här jag tror också. Tyvärr.
Tack för post.
Citera
2013-02-05, 13:22
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Örfil
Norge är ungefär som Sverige var på 80-talet. Folk lever ganska bekymmersfria liv, är allmänt glada och nöjda. All den här bekymmersfriheten medför tyvärr ett par mindre charmiga drag, där de två största är naivitet och patriotism. Den där artikeln är ett ganska bra exempel där båda dessa egenskaper lyser igenom ganska tydligt.

Jag har i grund och botten inte så mycket emot patriotismen, det är naiviteten som jag har svårt att svälja. Norrmän tror nämligen att de kommer att stanna kvar i det glada 80-talet för alltid. Det är inte bara ekonomin som är på 80-talsnivå i Norge, "andan" eller mentaliteten är kvar där också. Den kommer, som med det mesta andra, att successivt närma sig den Svenska.

Jag har bott i Norge i 7 år nu och märker att det för varje år blir lite mer likt det Sverige som jag flyttade ifrån. En av mina första reflektioner när jag kom hit var just: "Wow, det här är som Sverige för 10 år sedan!". Jag har senare fått justera 10 till 20 år, det passar bättre med ekonomin då.

Min gissning är att man, om ca 15-20 år, tävlar om vem som kan vara mest politisk korrekt. Precis som man kommer att tävla om vem som är av finast klass, har den dyraste klockan eller flest skor. Precis som hemma alltså. Alla de sakerna är förhållandevis ganska ovanliga i Norge i dag.

Norge ser i smyg upp till Sverige, även om de snackar en del skit om oss. Precis som vi gör med för exempel USA. Det är inte många som vill erkänna det men vi vill alla vara som vår storebror.

Bara? Jo tack.

Finns inte en chans i helvetet att Norge kommer bli som Sverige... De är allt för självgoda för detta och månar om sin kultur på ett helt annat sätt, samt vågar och kan diskutera kring ämnen som varit och är sedan länge tabubelagda i Sverige, ex. invandringsfrågan.

De är heller inte med i EU och åtnjuter därmed den självklare rättigheten att själva diktera sin framtid - något Sverige och många svenskar, tyvärr, så idiotiskt röstade emot.

Så länge Norge har oljan, gasen och fisket så behöver de inte ta skit av någon - när dessa områden sinar så kommer baggarna sakta men säkert återigen bli ett bananland, men detta kommer dröja och långt innan detta har Sverige sedan länge redan gått under...
Citera
2013-02-05, 16:06
Medlem
anna_83s avatar
Debatten verkar föras på ett extremt mycket öppnare sätt i Norge än den gör i Sverige. Trodde fan aldrig jag skulle säga det. Men jag är avundsjuk på Norge. Tänk att kunna skriva vad man vill i etablerad media....

http://www.aftenposten.no/meninger/Frykten-for-Sverigedemokratene-7109741.html

Aftonposten är väl motsvarigheten på vår Aftonbladet? Skillnaden är milsvid. Lindeborg och co framstår som ledarskribenter i DDR i jämförelse med sina norska kollegor.
Citera
2013-02-05, 19:02
Medlem
Fnordss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anna_83
Debatten verkar föras på ett extremt mycket öppnare sätt i Norge än den gör i Sverige. Trodde fan aldrig jag skulle säga det. Men jag är avundsjuk på Norge. Tänk att kunna skriva vad man vill i etablerad media....

http://www.aftenposten.no/meninger/Frykten-for-Sverigedemokratene-7109741.html

Aftonposten är väl motsvarigheten på vår Aftonbladet? Skillnaden är milsvid. Lindeborg och co framstår som ledarskribenter i DDR i jämförelse med sina norska kollegor.

Nja. Oberoende konservativ, vilket väl är en bit från Aftonbladets LO-beroende rödvinsröda glasögon...
Citera
2013-02-06, 00:15
Medlem
Deadwoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Museveni
Norge hadde samme medieklima som Sverige på 90-tallet, men så har det skjedd en gradvis åpning. Selv ikke 22/7 forårsaket noen egentlig endring i dette henseende. Det er fortsatt ganske PK, men sammenliknet med Sverige blir det endog en oase av ytringsfrihet.

Min spådom er den motsatte av din. Etterhvert som innvandrerbefolkningen blir majoritet i mange norske byer i løpet av noen årtier og velferdsstaten går under, så vil debatten bli mer og mer innvandringskritisk.

Jag hoppas du har rätt. Frågan är bara om det kommer vara tillåtet i framtiden att vara invandrarkritisk? Det är mer det jag själv undrar över. Jag tycker det är helt sjukt hur censurerad media är i Sverige, och hur lite man får tycka, utan att bli kallad rasist. Alltså, precis a-l-l-t som kritiserar invandring/invandringsfrågor är rasistiskt i Sverige. Och går något att bevisa - så är det alltid svenskars fel att en invandrare har gjort si eller så. Finns inget som heter egenansvar om man är invandrare, och det är som att påstå att jorden är platt, om man skulle ens våga andas om det.
Hur kan/ska Sverige våga lära av Norge och Dk?
Citera
2013-02-06, 00:20
Medlem
Deadwoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thebigcrazyone
Sparebanken Hedmark på Hamar i Norge var det aller første bank i Europa som fikk E-banktjenester. Det skjedde i 1996. ref. http://www.ostlendingen.no/nyheter/europas-forste-nettbankkunde-1.4528965

Resten av hva du skriver følger i samme spor: Bare tull og bullshit.

Mmmm. Må vara hänt. Men jag pratar inte om Sparebanken på Hamar, utan Den Norske Bank i Elverum 2003!

Och motbevis gärna hur resten av den jag skriver "bare er tull". Det er erfaringer jeg har fått under disse år sidden 2003!
Citera
2013-02-06, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Deadwood
Mmmm. Må vara hänt. Men jag pratar inte om Sparebanken på Hamar, utan Den Norske Bank i Elverum 2003!

Och motbevis gärna hur resten av den jag skriver "bare er tull". Det er erfaringer jeg har fått under disse år sidden 2003!

Poenget ditt er/var at Norge henger etter Sverige i teknologisk utvikling. Som eksempel bruker du fraværet av E-banktjenetser i 2003.

Sannheten er som jeg har dukumentert at en norsk bank var først ute med dette i Europa, og allerde der burde du vurdere å endre på vrangforestlingene dine? eller hva?
Jeg VET også at DNB hadde dette på plass bare et par år senere. Dessuten får du ikke innbildt noen at ansatte i DNB på det lille stedet Elverum ikke visste hva nettbank var i 2003, når nabobanken på samme sted hadde hatt det i 7 år.

En veldig sannsynlig forklaring på at du som ny i Norge fikk dette svaret KAN være at ordet "E-banktjenester" ikke brukes i Norge, og at det skyldtes en misforsåelse.

Hvilke kort-typer som er mest utbredt av Visa, Master, eller som I Danmark, Dankort har selvsagt ingen verdens ting med utvikling å gjøre, men handler om ulike avtaler og konkurranse mellom internasjonale aktører. Kjørte gjennom nord-Finland i sommer og fant ingen bensinstasjon som godtok det norske visa-kortet mitt, og i Danmark er det enda mer uvanlig, bortsett fra rene turistplasser. Der må man i tillegg betale 2% av kjøpesummen ekstra for å bruke kortet ved kjøp.

Som et sidenotis kan det nevnes at jeg fikk mitt først minibankkort i 1985 og på det tidspunkt var minibanker nærmest science-fiction i Sverige, noe vi erfarte på ferier dit. Utbyggingen lå rundt fem år etter Norge.

------------------------------------------------------------------------------------------------

Men tilbake til det tråden egentlig handler om, nemlig sensur og PK-media, så har du heldigvis feil også i den saken. Norge VAR omtrendt likt Sverige idag for 15-20 år siden. FrP ble stemplet rasistisk og debatt om innvadring ble sensuret, fortiet og foregikk knapt nok. Av en eller annen grunn ga media, både TV og aviser i Norge og Danmark etter for presset fra folket og åpnet opp for debatt, mens Sverige ble stående på stedet hvil.
Det er null sjanse for at dette vil bli reversert i Norge, ikke engang 22.juli har endret noe i nevneverdig grad.
Senast redigerad av thebigcrazyone 2013-02-06 kl. 11:20.
Citera
2013-02-06, 11:49
Medlem
Deadwoods avatar
Citat:
Poenget ditt er/var at Norge henger etter Sverige i teknologisk utvikling. Som eksempel bruker du fraværet av E-banktjenetser i 2003.

Sannheten er som jeg har dukumentert at en norsk bank var først ute med dette i Europa, og allerde der burde du vurdere å endre på vrangforestlingene dine? eller hva?
Jeg VET også at DNB hadde dette på plass bare et par år senere. Dessuten får du ikke innbildt noen at ansatte i DNB på det lille stedet Elverum ikke visste hva nettbank var i 2003, når nabobanken på samme sted hadde hatt det i 7 år.

En veldig sannsynlig forklaring på at du som ny i Norge fikk dette svaret KAN være at ordet "E-banktjenester" ikke brukes i Norge, og at det skyldtes en misforsåelse.

Hvilke kort-typer som er mest utbredt av Visa, Master, eller som I Danmark, Dankort har selvsagt ingen verdens ting med utvikling å gjøre, men handler om ulike avtaler og konkurranse mellom internasjonale aktører. Kjørte gjennom nord-Finland i sommer og fant ingen bensinstasjon som godtok det norske visa-kortet mitt, og i Danmark er det enda mer uvanlig, bortsett fra rene turistplasser. Der må man i tillegg betale 2% av kjøpesummen ekstra for å bruke kortet ved kjøp.

Som et sidenotis kan det nevnes at jeg fikk mitt først minibankkort i 1985 og på det tidspunkt var minibanker nærmest science-fiction i Sverige, noe vi erfarte på ferier dit. Utbyggingen lå rundt fem år etter Norge.

------------------------------------------------------------------------------------------------

Men tilbake til det tråden egentlig handler om, nemlig sensur og PK-media, så har du heldigvis feil også i den saken. Norge VAR omtrendt likt Sverige idag for 15-20 år siden. FrP ble stemplet rasistisk og debatt om innvadring ble sensuret, fortiet og foregikk knapt nok. Av en eller annen grunn ga media, både TV og aviser i Norge og Danmark etter for presset fra folket og åpnet opp for debatt, mens Sverige ble stående på stedet hvil.
Det er null sjanse for at dette vil bli reversert i Norge, ikke engang 22.juli har endret noe i nevneverdig grad.

1985 da jeg var 14 fanns det minibank på Handelsbanken i det sentrum jeg bodde i utenfor Sthlm. Men ok. Du har rätt och jag har bara inbillat mig allt. Precis allt. Bra. Då vet jag.

Men husk en ting: ingenting - INGENTING - er null sjanse. Akkurat all forandring er mulig. Även i Norge. Å tro annet er faktisk å vaere naiv.
Senast redigerad av Deadwood 2013-02-06 kl. 11:51.
Citera
2013-02-06, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Deadwood
1985 da jeg var 14 fanns det minibank på Handelsbanken i det sentrum jeg bodde i utenfor Sthlm. Men ok. Du har rätt och jag har bara inbillat mig allt. Precis allt. Bra. Då vet jag.

Men husk en ting: ingenting - INGENTING - er null sjanse. Akkurat all forandring er mulig. Även i Norge. Å tro annet er faktisk å vaere naiv.

Jada..det er jo det naturligste ting i verden at man går rundt å erindrer det nøyaktige antallet minibanker rundt omkring for snart 30 år siden. Med din elefanthukommelse husker du sikkert hvor mange det var i 1983, 1989 og 1993 også? Dessuten er det litt merkelig at de var usynlige for alle andre, eller hva?

Ja, forandring er mulig, men meget tvilomt i de retninger du skisserer. Jeg har fulgt nøye med på debattklimaet i flere tiår, og aldri har det vært bedre og mer åpent enn nå. Også Nettavisen, en av norges største aviser på webben har ansatt innvandringskritiske bloggere og kronikforfattere den siste tiden, og ingen motkraft på venstresiden kan greie å blokkerere ytringsfriheten slik det er i Sverige nå, eller var i Norge før.

Da har jeg mer tro på et meteorittnedslag.
Citera
2013-02-07, 13:09
Medlem
Deadwoods avatar
Citat:
Jada..det er jo det naturligste ting i verden at man går rundt å erindrer det nøyaktige antallet minibanker rundt omkring for snart 30 år siden. Med din elefanthukommelse husker du sikkert hvor mange det var i 1983, 1989 og 1993 også? Dessuten er det litt merkelig at de var usynlige for alle andre, eller hva?

Ja, forandring er mulig, men meget tvilomt i de retninger du skisserer. Jeg har fulgt nøye med på debattklimaet i flere tiår, og aldri har det vært bedre og mer åpent enn nå. Også Nettavisen, en av norges største aviser på webben har ansatt innvandringskritiske bloggere og kronikforfattere den siste tiden, og ingen motkraft på venstresiden kan greie å blokkerere ytringsfriheten slik det er i Sverige nå, eller var i Norge før.

Da har jeg mer tro på et meteorittnedslag.

Aja. Det är bara att konkludera: du har 100% rätt och jag har 100% fel. Allt är inbillat. Tom mina minnen kan du bättre än jag själv. Gratulerar och lägger ned kommunikationen med dig. Tack för mig.
Citera
2013-03-12, 00:27
Medlem
Norrmännen fortsätter att förvånas över vad som pågår i Sverige:

http://www.aftenposten.no/kultur/Svensk-akademiker-Norsk-ved-bok-er-rasistisk-7144345.html
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in