Citat:
Ursprungligen postat av Mediakrig
Og det er det da ikke så mange nordmenn som hevder heller.
Hvis det er noen særlig forskjell, så er at nordmenn ser på det som et brudd på ytringsfriheten at uenige ikke slipper til i media, mens man i Sverige aksepterer utestengingen, og heller lager sitt eget media.
Når det kommer til innvandring, så sitter alle hvite land i den samme skiten, og vi har alle oppført oss som idioter.
Hvis det er noen særlig forskjell, så er at nordmenn ser på det som et brudd på ytringsfriheten at uenige ikke slipper til i media, mens man i Sverige aksepterer utestengingen, og heller lager sitt eget media.
Når det kommer til innvandring, så sitter alle hvite land i den samme skiten, og vi har alle oppført oss som idioter.
Du har helt rätt i sakfråga, att norrmän inte "skrattar åt" svenskar, som många här på forumet verkar tro. Har själv pendlat till Oslo 7 år pga arbete och har inte upplevt det alls.
Däremot känner jag som svensk att norrmän besitter en enorm naivitet angående sitt eget lands regering/politik/lagar. Detta pga att Norge ligger ca 10 år efter Sverige i mångt och mycket.
Jag får ofta höra det här: "vi har minsann yttrandefrihet som ni i Sverige inte har"....ja, NU JA! Norge har alltid följt efter i Sveriges fotspår i allt. Både gott och dåligt, tyvärr, och jag kan lova er att om 10 år, har ni precis samma munkavle på i Norge som vi har idag. Ni ser bara inte till olika tidsåldrar, utan bara till här och nu.
Ett annat off topic-exempel som belyser detta väldigt bra är tex nedskärningar inom vården/hälsosektorn. Som svensk ser man på ordet nedskärning på ett helt annat sätt än man gör i Norge, för i Norge har ni ännu inte varit med om när yxan svingas och folk ska bort. Ni tror att ni har lite bemanning. Ni skulle ramla ihop och dö om ni skulle jobba inom vården med vad svensk bemanning innebär.
Ofta får jag i Norge (som ssk/spl) då höra: men Norsk Sykepleieforbund skulle aldri tillate dette, som sker i Sverige!! Jag får bara lust att börja gapskratta och grina på samma gång åt denna ofantliga naivitet dere har!
Om norsk regering om några år - av ekonomiska skäl - beslutar att hälften av Spl/leger/hjelpepleier på norska sjukhus ska bort finns det INGENTING Norsk Spl forbund kan göra. INGENTING! Det är det här jag menar med denna rörande naivitet som många norrmän har, de tror verkligen att de kommer få behålla sin yttrandefrihet och de tror att om Norsk Spl Forbund drämmer näven i bordet, så darrar och backar regeringen av skräck. Inget är längre från verkligheten, för regeringar skiter i sådant om ett antal dollar hålls under näsan på dem. Etik och omsorg är en chimär! Även i västvärlden.
Sanningen kommer tyvärr bli följande scenario: Pga att Norge ligger efter Sverige, kommer om 8-10 år, klimatet i Norge vara exakt som det är i Sverige idag. Då kommer motsvarande TinTin-debatter rasa i tidningarna och munkaveln på den norska yttrandefriheten kommer under dessa år, sakta att ha dragits på, utan att ni märker det.
Jag älskar Norge och nordisk kultur, men finner det beklämmande att så oerhört många skandinaver är så naiva och litar på sin regering eller sväljer allt PK-journalistiken säger. Den utövar en farlig och långsam indoktrinering och det är den som tar vår yttrandefrihet ifrån oss, för att vi idag inte "får" ifrågasätta.
Senast redigerad av Deadwood 2013-02-03 kl. 13:56.
Senast redigerad av Deadwood 2013-02-03 kl. 13:56.