2013-02-03, 13:48
Medlem
Deadwoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mediakrig
Og det er det da ikke så mange nordmenn som hevder heller.

Hvis det er noen særlig forskjell, så er at nordmenn ser på det som et brudd på ytringsfriheten at uenige ikke slipper til i media, mens man i Sverige aksepterer utestengingen, og heller lager sitt eget media.

Når det kommer til innvandring, så sitter alle hvite land i den samme skiten, og vi har alle oppført oss som idioter.

Du har helt rätt i sakfråga, att norrmän inte "skrattar åt" svenskar, som många här på forumet verkar tro. Har själv pendlat till Oslo 7 år pga arbete och har inte upplevt det alls.

Däremot känner jag som svensk att norrmän besitter en enorm naivitet angående sitt eget lands regering/politik/lagar. Detta pga att Norge ligger ca 10 år efter Sverige i mångt och mycket.

Jag får ofta höra det här: "vi har minsann yttrandefrihet som ni i Sverige inte har"....ja, NU JA! Norge har alltid följt efter i Sveriges fotspår i allt. Både gott och dåligt, tyvärr, och jag kan lova er att om 10 år, har ni precis samma munkavle på i Norge som vi har idag. Ni ser bara inte till olika tidsåldrar, utan bara till här och nu.

Ett annat off topic-exempel som belyser detta väldigt bra är tex nedskärningar inom vården/hälsosektorn. Som svensk ser man på ordet nedskärning på ett helt annat sätt än man gör i Norge, för i Norge har ni ännu inte varit med om när yxan svingas och folk ska bort. Ni tror att ni har lite bemanning. Ni skulle ramla ihop och dö om ni skulle jobba inom vården med vad svensk bemanning innebär.

Ofta får jag i Norge (som ssk/spl) då höra: men Norsk Sykepleieforbund skulle aldri tillate dette, som sker i Sverige!! Jag får bara lust att börja gapskratta och grina på samma gång åt denna ofantliga naivitet dere har!

Om norsk regering om några år - av ekonomiska skäl - beslutar att hälften av Spl/leger/hjelpepleier på norska sjukhus ska bort finns det INGENTING Norsk Spl forbund kan göra. INGENTING! Det är det här jag menar med denna rörande naivitet som många norrmän har, de tror verkligen att de kommer få behålla sin yttrandefrihet och de tror att om Norsk Spl Forbund drämmer näven i bordet, så darrar och backar regeringen av skräck. Inget är längre från verkligheten, för regeringar skiter i sådant om ett antal dollar hålls under näsan på dem. Etik och omsorg är en chimär! Även i västvärlden.

Sanningen kommer tyvärr bli följande scenario: Pga att Norge ligger efter Sverige, kommer om 8-10 år, klimatet i Norge vara exakt som det är i Sverige idag. Då kommer motsvarande TinTin-debatter rasa i tidningarna och munkaveln på den norska yttrandefriheten kommer under dessa år, sakta att ha dragits på, utan att ni märker det.

Jag älskar Norge och nordisk kultur, men finner det beklämmande att så oerhört många skandinaver är så naiva och litar på sin regering eller sväljer allt PK-journalistiken säger. Den utövar en farlig och långsam indoktrinering och det är den som tar vår yttrandefrihet ifrån oss, för att vi idag inte "får" ifrågasätta.
Senast redigerad av Deadwood 2013-02-03 kl. 13:56.
Citera
2013-02-03, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Deadwood
Du har helt rätt i sakfråga, att norrmän inte "skrattar åt" svenskar, som många här på forumet verkar tro. Har själv pendlat till Oslo 7 år pga arbete och har inte upplevt det alls.

Däremot känner jag som svensk att norrmän besitter en enorm naivitet angående sitt eget lands regering/politik/lagar. Detta pga att Norge ligger ca 10 år efter Sverige i mångt och mycket.

En enorm naivitet? Det er svært få av mine venner/familie/bekjente som er udelt positive til styre og stell i Kongeriket Norge. Norge er på langt nær perfekt, det finnes rom for store forbedringer og det er mange klar over.

Du nevner at Norge henger 8-10 år etter Sverige i utvikling, hva baserer du det på? Om vi spoler 10 år tilbake i tid og sammenligner debattklimaet i disse to landene så kan man se at Sverige og Norge har beveget seg i to forskjellige retninger. Jeg er nesten fristet til å si at debatten i Sverige henger 10 år etter både Norge og Danmark, men det kommer selvfølgelig an på øyet som ser.
Citera
2013-02-03, 15:44
Medlem
Bandhundens avatar
Dom kanske skulle sopa runt sin egen dörr först. Oslo är ju en jävla katastrof, känns som att befinna sig i Mellanöstern.
Citera
2013-02-03, 16:03
Bannlyst
Citat:

Jag får ofta höra det här: "vi har minsann yttrandefrihet som ni i Sverige inte har"....ja, NU JA! Norge har alltid följt efter i Sveriges fotspår i allt. Både gott och dåligt, tyvärr, och jag kan lova er att om 10 år, har ni precis samma munkavle på i Norge som vi har idag. Ni ser bara inte till olika tidsåldrar, utan bara till här och nu.

Ett annat off topic-exempel som belyser detta väldigt bra är tex nedskärningar inom vården/hälsosektorn. Som svensk ser man på ordet nedskärning på ett helt annat sätt än man gör i Norge, för i Norge har ni ännu inte varit med om när yxan svingas och folk ska bort. Ni tror att ni har lite bemanning. Ni skulle ramla ihop och dö om ni skulle jobba inom vården med vad svensk bemanning innebär.

Ofta får jag i Norge (som ssk/spl) då höra: men Norsk Sykepleieforbund skulle aldri tillate dette, som sker i Sverige!! Jag får bara lust att börja gapskratta och grina på samma gång åt denna ofantliga naivitet dere har!

Om norsk regering om några år - av ekonomiska skäl - beslutar att hälften av Spl/leger/hjelpepleier på norska sjukhus ska bort finns det INGENTING Norsk Spl forbund kan göra. INGENTING! Det är det här jag menar med denna rörande naivitet som många norrmän har, de tror verkligen att de kommer få behålla sin yttrandefrihet och de tror att om Norsk Spl Forbund drämmer näven i bordet, så darrar och backar regeringen av skräck. Inget är längre från verkligheten, för regeringar skiter i sådant om ett antal dollar hålls under näsan på dem. Etik och omsorg är en chimär! Även i västvärlden.

Sanningen kommer tyvärr bli följande scenario: Pga att Norge ligger efter Sverige, kommer om 8-10 år, klimatet i Norge vara exakt som det är i Sverige idag. Då kommer motsvarande TinTin-debatter rasa i tidningarna och munkaveln på den norska yttrandefriheten kommer under dessa år, sakta att ha dragits på, utan att ni märker det.

Jag älskar Norge och nordisk kultur, men finner det beklämmande att så oerhört många skandinaver är så naiva och litar på sin regering eller sväljer allt PK-journalistiken säger. Den utövar en farlig och långsam indoktrinering och det är den som tar vår yttrandefrihet ifrån oss, för att vi idag inte "får" ifrågasätta.

Med tanke på att etniska Norrmän kan vara i minoritet kan det gå jäkligt illa. Dom har aldrig lärt sig att stå upp som vi Svenskar har. Vi kanske inte bränner bilar och kastar sten som AFA, men vi krigar åtminstone bakom skrivbordet.

Om 10 år är Oslo belägrat av MENA horderna och det kan lika gärna bli ett nytt Rosengård.

RIP Oslo!
Citera
2013-02-03, 16:45
Medlem
Deadwoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kr0pling
En enorm naivitet? Det er svært få av mine venner/familie/bekjente som er udelt positive til styre og stell i Kongeriket Norge. Norge er på langt nær perfekt, det finnes rom for store forbedringer og det er mange klar over.

Du nevner at Norge henger 8-10 år etter Sverige i utvikling, hva baserer du det på? Om vi spoler 10 år tilbake i tid og sammenligner debattklimaet i disse to landene så kan man se at Sverige og Norge har beveget seg i to forskjellige retninger. Jeg er nesten fristet til å si at debatten i Sverige henger 10 år etter både Norge og Danmark, men det kommer selvfølgelig an på øyet som ser
.

Tex:

1, 2003 började jag jobba i Norge och behövde norskt bankkonto. Gick in på Den Norske Bank och vill då ha e-banktjänster. Det visste de inte vad det var ens. Då hade jag redan haft det i 5 år i Sverige. Gick då över till Norska Nordea, och då skulle de precis börja med den tjänsten, och fortsatt efter alla år (10 år nu), är den e-banktjänsten i det mest rudimentära tillstånd ever, i jämfört med svenska e-banker.

2, Vidare sjukhusen.....my God, vet inte vad jag ska börja. Jag har jobbat med mycket avancerade datoriserade journal system sedan 1998 i Sverige. På Oslo-sjukhusen skriver man ff rapporter på Word-dokument som man sedan får klistra in i ett fullständigt pinsamt dåligt system som heter Pas-Doc...det billigaste patient"säkerhets"journalsystem jag någonsin stött på. Word-dokument? Förnya sig? Nej då....utrustning på sjukhusen som är från stenåldern, dörrar som ramlar av. Allt tejpas ihop. Utrustning som är så gammal att det hackar och inte går att använda (och ja, det är på mkt allvarligt sjuka patienter) för inget går att köpa nytt. Folk rycker på axlarna och säger: sånn er det bare...

3, Till bara för 2-3 år sedan kunde man inte betala i butiker med VISA-kort som inte var utfärdade i Norge!! Hello? Det är liksom det som är meningen med VISA-kort! Jag fick mitt första VISA-kort i Sverige 1989, och det har alltid gått att betala med i alla länder jag varit. Utom i Norge. Helt sjukt efter.

4, Nedskärningar i vården. Ni tror att ni har gjort nedskärningar, men ni har ingen aning om vad det innebär och hur mkt folk det går att rationalisera bort, (uansett hva Norsk Spl Förbund säger). Med så sjuuuuukt många lab. ass:ar som springer omkring och vaskefolket, finns det ca 40-50% som går att göra arbetslösa. Precis som man gjorde i Sverige för 10-15 år sedan. Att ha vaskefolk som vasker stua man vaert på etter operasjon er en luxus som inte existerat i Sverige på över 20 år. Vi vasker gulv og allt selv. Det kan jag lova kommer försvinna i Norge + hälften av alla lab. ass:ar och kjökkenfolk. Det har redan börjat med sammanslåingen av Aker/Ullevål och Riksen.

5, Visst kan du ha en poäng med du skriver, men naiviteten jag omnämner existerar i allra högsta grad, men jag tror allt bottnar i vad man jämför med. Jag jämför ju så klart med det jag ser runt om mig och kommer i kontakt med när jag är i Norge. Och där verkar tex varenda spl tro på allvar att Norsk Spl Forbund på allvar har ngt att säga till om. Latterligt naivt, må en si...

Kan du då som tillbaka-kaka berätta för mig vad det är Norge gör som skulle säga att ni ligger 10 år före Sverige?
Senast redigerad av Deadwood 2013-02-03 kl. 17:07.
Citera
2013-02-03, 17:12
Medlem
Hursomhelst, om vi inte mäter Sverige vs. Norge utan håller sig onT skulle jag uppskatta mycket om norskarna förutsätter att dra ner byxorna på svenska PK-maffian. Jag uppskattar all hjälp vi kan få.

Journalister som granskar journalister över gränsen har större betydelse än många inlägg här på FB. Just att bli granskade och i frågasatta i sin grandiosa godhet och överlägsna rättspatos, det tål inte svenska journalister.
Citera
2013-02-04, 01:14
Medlem
Batikhexas avatar
Så här stod det också:

Citat:
I mangelen på fornuftig informasjon har det oppstått et vell av høyreekstreme blogger som forsøker å forklare alt med rase.

I det samme rommet boltrer det høyrepopulistiske partiet Sverigedemokraterna seg. Nå har de 12 prosent oppslutning.
Citera
2013-02-04, 05:57
Medlem
Citat:
Kan du då som tillbaka-kaka berätta för mig vad det är Norge gör som skulle säga att ni ligger 10 år före Sverige?

Nå snakket vi først og fremst om innvandringsdebatten. Sammenligning av offentlige tjenester kan jeg ikke uttale meg om da jeg ikke har benyttet meg av dette i Sverige. Det med VISA-kortene stemmer ikke, men nå er vi så off topic som man kan komme. La oss få tråden på rett spor igjen.

Grunnen til at jeg mener at Sverige henger 10 år etter Norge når det gjelder innvandringsdebatten er pga media i Sverige. For meg virker det som om svensk media får strikte direktiver fra Riksdagen om hva og hvordan nyheter skal skrives. Man forsøkte på noe lignende i Norge for 10-15 år siden, hvor f.eks. gjerningsmannens kulturelle bakgrunn ikke ble skrevet om. Dette virket mot sin hensikt. Etniske skandinavere skjønner med én gang at det dreier seg om en ny landsmann om informasjonen om gjerningsmann er sparsommelig. I tillegg tror media at de beskytter innvandrere ved å unnlate å nevne hva slags person man har med å gjøre. Med andre ord stakkarsliggjør man innvandrere, akkurat som om de er mindre ressurssterke enn Medelsvensson og Ola Nordmann. Noen få er nok det, men jeg er sikker på at det dreier seg om et klart mindretall.

Til slutt vil jeg nevne at det er problemer knyttet til integrering i Norge. Noen steder er på vei til å bli ghettofisert. Forskjellen er den at man i Norge kan snakke om innvandringspolitikk i det offentlige uten å bli stemplet som rasist.
Citera
2013-02-04, 12:31
Medlem
Deadwoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kr0pling
Nå snakket vi først og fremst om innvandringsdebatten. Sammenligning av offentlige tjenester kan jeg ikke uttale meg om da jeg ikke har benyttet meg av dette i Sverige. Det med VISA-kortene stemmer ikke, men nå er vi så off topic som man kan komme. La oss få tråden på rett spor igjen.

Grunnen til at jeg mener at Sverige henger 10 år etter Norge når det gjelder innvandringsdebatten er pga media i Sverige. For meg virker det som om svensk media får strikte direktiver fra Riksdagen om hva og hvordan nyheter skal skrives. Man forsøkte på noe lignende i Norge for 10-15 år siden, hvor f.eks. gjerningsmannens kulturelle bakgrunn ikke ble skrevet om. Dette virket mot sin hensikt. Etniske skandinavere skjønner med én gang at det dreier seg om en ny landsmann om informasjonen om gjerningsmann er sparsommelig. I tillegg tror media at de beskytter innvandrere ved å unnlate å nevne hva slags person man har med å gjøre. Med andre ord stakkarsliggjør man innvandrere, akkurat som om de er mindre ressurssterke enn Medelsvensson og Ola Nordmann. Noen få er nok det, men jeg er sikker på at det dreier seg om et klart mindretall.

Til slutt vil jeg nevne at det er problemer knyttet til integrering i Norge. Noen steder er på vei til å bli ghettofisert. Forskjellen er den at man i Norge kan snakke om innvandringspolitikk i det offentlige uten å bli stemplet som rasist.

Det är visst sant! Fråga vem som helst. Varenda turist klagar på detta på olika reseforum tex. Januari 2010 skulle jag köpa på jackor på dåvarande Tatler Bogstadveien. Gick inte....fick som vanligt gå ut till minibanken på hjörnet och hämta ut pengar för att betala. Haft denna diskussion otaliga ggr med butikschefer i Oslo, och det enda de säger är att ja, det är konstigt att det inte funkar. Men nu - sedan 2 år tillbaka - har det funkat i alla butiker. Jag jobbar i Oslo 1v/mån och har gjort det i 7 år, så jag hittar inte på det minsta.

I övrigt tycker jag du har rätt i allt du skriver. Jag vet ju att Norge har stora problem med invandringen (tro mig - det ser man garanterat på ett akutsjukhus) och Grönland är en helt hemsk plats, fullständigt förstörd och nedsmutsad av invandringen. Jag är imponerad över hur rättframma ni får vara i media angående detta och gillar att läsa debatter som obönhörligen skulle censurerar i Sverige. Det jag menar är att tro inte att ni kommer få hålla på så i evighet. Förr eller senare kommer sannsynlig deres regering duka under för samma icke-yttrandefrihetsmanér som Sverige har. Det er ikke noe som sker över en natt, det kommer smygande och helt plötsligt "får" man inte tycka saker längre.

Er dog mye förtjust i Norge, elsker Oslo (saerlig Bislett) och är veldig glad over att dere kan debattere så fritt i media som dere kan nå. Håper virkeligen det ikke endres fremover.
Citera
2013-02-04, 15:52
Medlem
Citat:
Tex:1, 2003 började jag jobba i Norge och behövde norskt bankkonto. Gick in på Den Norske Bank och vill då ha e-banktjänster. Det visste de inte vad det var ens. Då hade jag redan haft det i 5 år i Sverige.

Sparebanken Hedmark på Hamar i Norge var det aller første bank i Europa som fikk E-banktjenester. Det skjedde i 1996. ref. http://www.ostlendingen.no/nyheter/europas-forste-nettbankkunde-1.4528965

Resten av hva du skriver følger i samme spor: Bare tull og bullshit.
Citera
2013-02-04, 19:26
Medlem
Rymdskeppets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thebigcrazyone
Sparebanken Hedmark på Hamar i Norge var det aller første bank i Europa som fikk E-banktjenester. Det skjedde i 1996. ref. http://www.ostlendingen.no/nyheter/europas-forste-nettbankkunde-1.4528965

Resten av hva du skriver følger i samme spor: Bare tull og bullshit.

Det är sant att den skriver som en kjedjerökande WT sjuksköterska. Men ang. visakorten är det faktiskt korrekt. Vissa Rema1000 och Coop Prix tar inte svenska kort. Många kebab/pizza-hak tar inte heller. Frågade ägaren i ett kebabhak (svensk-kurd) varför, det kostar tydligen en hel del extra att kunna ta utländska kort. Norska kreditkort går helt greit, men inte svenska debit kort. (By the way, det är ganska ironiskt att 80/90 tals invandrarna som etablerat sig i Sverige med framgång, börjat fly till Norge som så många andra unga svenskar).

Ang. den påstådda naiviteten. Man stöter på samma naivitet hos svenskar i Sverige. Man tror allvarligt talat att man fortfarande är världsledande inom skola, vård osv. Dessa är dock samma svenskar som beskyller en för rasism om man är kritisk mot invandringen, tror att skatter uteslutande är produktiva för ekonomin, och att svensk media med SVT och Aftonavlöpet i spetsen är "the absolute truth"...
Citera
2013-02-04, 19:57
Medlem
Citat:
Jag är imponerad över hur rättframma ni får vara i media angående detta och gillar att läsa debatter som obönhörligen skulle censurerar i Sverige. Det jag menar är att tro inte att ni kommer få hålla på så i evighet. Förr eller senare kommer sannsynlig deres regering duka under för samma icke-yttrandefrihetsmanér som Sverige har. Det er ikke noe som sker över en natt, det kommer smygande och helt plötsligt "får" man inte tycka saker längre.

Norge hadde samme medieklima som Sverige på 90-tallet, men så har det skjedd en gradvis åpning. Selv ikke 22/7 forårsaket noen egentlig endring i dette henseende. Det er fortsatt ganske PK, men sammenliknet med Sverige blir det endog en oase av ytringsfrihet.

Min spådom er den motsatte av din. Etterhvert som innvandrerbefolkningen blir majoritet i mange norske byer i løpet av noen årtier og velferdsstaten går under, så vil debatten bli mer og mer innvandringskritisk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in